POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Cukrzyca stanowi jeden z najpoważniejszych problemów współczesnej medycyny. Zmiana stylu życia, w tym zmniejszenie aktywności fizycznej i zarazem zwiększone spożycie produktów o dużej wartości kalorycznej, to główne przyczyny narastającej światowej epidemii cukrzycy.
Istotnym elementem pracy pielęgniarek i położnych jest ciągłe poszerzanie wiedzy z zakresu pielęgniarstwa diabetologicznego oraz zwrócenie uwagi na znaczenie edukacji i przestrzeganie zasad jej prowadzenia.
Zaktualizowany podręcznik, stworzony przez zespół autorów z wieloletnim doświadczeniem i praktyką, systematyzuje wiedzę w zakresie pielęgniarstwa opieki diabetologicznej. Nowe wydanie zostało wzbogacone o kilka dodatkowych tematów, takich jak: praktyka pielęgniarska oparta na dowodach (Evidence Based Practice – EBP), uprawnienia pielęgniarki i położnej, ordynowanie wyrobów medycznych oraz bezpieczeństwo pacjenta.
Publikacja adresowana jest do studentów pielęgniarstwa i położnictwa, uczestników studiów podyplomowych, specjalistycznych kursów czy szkoleń oraz profesjonalistów, którzy na co dzień pracują z pacjentami z cukrzycą.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 510 |
Kategoria | Pielęgniarstwo |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-5905-2 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Pielęgniarstwo amerykańskie
do koszyka
Pielęgniarstwo anestezjologiczne i...
do koszyka
Pielęgniarstwo chirurgiczne
do koszyka
Pielęgniarstwo hematologiczne
do koszyka
Pielęgniarstwo internistyczne
do koszyka
Pielęgniarstwo internistyczne
do koszyka
Spis treści
1. CUKRZYCA JAKO CHOROBA SPOŁECZNA I CYWILIZACYJNA– Renata Wójcik | 1 |
1.1. Organizacja ośrodków diabetologicznych | 1 |
1.1.1. Organizacja opieki nad dorosłym chorym na cukrzycę | 1 |
1.1.2. Organizacja opieki diabetologicznej dla dzieci i młodzieży chorych na cukrzycę | 3 |
1.2. Epidemiologia cukrzycy | 3 |
1.3. Podział cukrzycy, etiologia i patogeneza | 5 |
1.4. Koszty społeczne leczenia cukrzycy | 9 |
1.5. Współpraca pielęgniarki w zespole terapeutycznym | 10 |
Piśmiennictwo | 12 |
2. POSTĘPOWANIE TERAPEUTYCZNE W CUKRZYCY 15 | |
2.1. Metody niefarmakologiczne | 15 |
2.1.1. Odżywianie – Grażyna Korzeniewska, Danuta Gajewska | 15 |
2.1.2. Wysiłek fizyczny – Beata Stepanow | 53 |
2.2. Metody farmakologiczne | 65 |
2.2.1. Leczenie lekami doustnymi – Ewa Kostrzewa-Zabłocka | 65 |
2.2.2. Leczenie insuliną – Alicja Szewczyk, Renata Koczan, Renata Seredyn | 79 |
Piśmiennictwo | 114 |
3. OPIEKA PIELĘGNIARSKA NAD PACJENTEM Z CUKRZYCĄ 117 | |
3.1. Samokontrola w cukrzycy – Teresa Benbenek-Klupa, Ewa Targońska-Piekutowska. | 117 |
3.1.1. Monitorowanie glikemii | 120 |
3.2. Ostre powikłania cukrzycy –Cecylia Olszak, Elżbieta Nowicka, Dorota Herbut | 135 |
3.2.1. Hipoglikemia | 135 |
3.2.2. Stany ostrego niedoboru insuliny – śpiączki hiperglikemiczne | 146 |
3.3. Przewlekłe powikłania cukrzycy | 160 |
3.3.1. Retinopatia cukrzycowa – Agnieszka Wróblewska, Halina Mazur | 160 |
3.3.2. Nefropatia cukrzycowa – Agnieszka Karczewska, Krystyna Ośródek | 171 |
3.3.3. Choroby naczyniowe mózgu w przebiegu cukrzycy – Cecylia Olszak, Elżbieta Nowicka, Dorota Herbut | 179 |
3.3.4. Kardiomiopatia – Cecylia Olszak, Elżbieta Nowicka, Dorota Herbut | 183 |
3.3.5. Zmiany skórne – Małgorzata Krajewska | 189 |
3.3.6. Paradontoza – Elżbieta Kościńska | 201 |
3.4. Zespół stopy cukrzycowej | 203 |
3.4.1. Zasady rozpoznawania – Mirosława Młynarczuk | 203 |
3.4.2. Wykaz badań stosowanych w diagnostyce i monitorowaniu zespołu stopy cukrzycowej – Mirosława Młynarczuk | 218 |
3.4.3. Edukacja z zakresu profilaktyki stopy cukrzycowej – Justyna Kapuściok | 226 |
3.5. Opieka pielęgniarska nad dziećmi chorymi na cukrzycę w środowisku nauczania i wychowania – Alicja Szewczyk | 241 |
3.5.1. Zadania rodzica dziecka z cukrzycą w szkole | 241 |
3.5.2. Sytuacje szczególne | 244 |
3.5.3. Szkolny kodeks praw dziecka z cukrzycą | 251 |
3.6. Opieka pielęgnacyjno-położnicza w przebiegu ciąży – Grażyna Bączek, Ewelina Adamczyk-Brożyna | 252 |
3.6.1. Cukrzyca przedciążowa. Opieka nad kobietą w okresie przedkoncepcyjnym, w czasie ciąży, opieka okołoporodowa i w czasie połogu | 253 |
3.6.2. Opieka nad kobietą w ciąży chorą na cukrzycę ciążową | 260 |
3.7. Opieka okołooperacyjna u chorych na cukrzycę –Elżbieta Nowicka, Cecylia Olszak, Dorota Herbut | 270 |
Piśmiennictwo | 290 |
4. Edukacja chorych na cukrzycę | 297 |
4.1. Wprowadzenie – Elżbieta Kościńska | 297 |
4.2. Cele, funkcje i znaczenie edukacji terapeutycznej – Elżbieta Kościńska | 298 |
4.2.1. Edukacja formalna i nieformalna | 303 |
4.2.2. Zespół edukacyjny we współczesnym systemie ochrony zdrowia | 305 |
4.2.3. Etapy edukacji terapeutycznej w cukrzycy | 307 |
4.2.4. Metody i formy procesu uczenia się | 310 |
4.2.5. Czynniki determinujące efektywność uczenia się–nauczania | 315 |
4.2.6. Zakres edukacji | 320 |
4.3. Modele edukacji zdrowotnej w cukrzycy | 321 |
4.3.1. Wprowadzenie – Elżbieta Kościńska | 321 |
4.3.2. Model u dzieci i młodzieży – Alicja Szewczyk | 323 |
4.3.3. Model u osób dorosłych – Elżbieta Kościńska | 329 |
4.3.4. Model u seniorów – Elżbieta Kościńska | 330 |
4.3.5. Model u osób słabowidzących i niewidomych – Elżbieta Nowicka, Cecylia Olszak, Dorota Herbut | 332 |
4.3.6. Modele edukacji – przykłady dobrych praktyk – Ewa Kobos | 346 |
Piśmiennictwo | 362 |
5. ZAGADNIENIA PSYCHOLOGICZNE W OPIECE NAD PACJENTEM Z CUKRZYCĄ – Joanna Pietrusińska-Nunziati 365 | |
5.1. Psychologia chorego somatycznie | 365 |
5.2. Specyfika cukrzycy w ujęciu psychologicznym | 366 |
5.2.1. Czynniki emocjonalne w przebiegu i w leczeniu cukrzycy | 366 |
5.2.2. Cukrzyca z perspektywy psychologicznej | 366 |
5.3. Psychologiczna sytuacja osoby z cukrzycą | 369 |
5.3.1. Reakcja pacjenta na rozpoznanie cukrzycy | 369 |
5.3.2. Postępowanie w pierwszej fazie choroby | 370 |
5.3.3. Emocjonalne reakcje na chorobę | 370 |
5.3.4. Zaburzenia emocjonalne i zachowania towarzyszące cukrzycy | 371 |
5.4. Cukrzyca typu 1 w życiu i rozwoju dziecka | 374 |
5.4.1. Dynamika adaptacji rodziny do choroby | 374 |
5.4.2. Cukrzyca w różnych okresach życia dziecka | 375 |
5.4.3. Rozwój dzieci i młodzieży z cukrzycą | 376 |
5.4.4. Rodzina wobec przewlekłej choroby dziecka | 377 |
5.4.5. Sygnały emocjonalnej adaptacji do cukrzycy u dzieci i młodzieży | 377 |
5.5. Współpraca z pacjentem w opiece diabetologicznej | 379 |
5.5.1. Zmiana paradygmatu w terapii cukrzycy: od przedmiotu do podmiotu leczenia | 379 |
5.5.2. Psychologiczne znaczenie wiedzy o chorobie | 380 |
5.5.3. Komunikacja z pacjentem chorym na cukrzycę | 382 |
5.5.4. Psychologiczne błędy w postępowaniu wobec pacjenta z cukrzycą | 383 |
5.6. Jakość życia osób z cukrzycą | 384 |
Piśmiennictwo | 388 |
6. PROGRAMY PROFILAKTYCZNE I TERAPEUTYCZNE W CUKRZYCY – Ewa Kostrzewa-Zabłocka 389 | |
6.1. Schemat programu zdrowotnego | 390 |
Piśmiennictwo | 397 |
7. PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA OPARTEGO NA FAKTACH W PRAKTYCE PIELĘGNIARKI DIABETOLOGICZNEJ – Ewa Kobos 399 | |
7.1. Praktyka oparta na dowodach (Evidence Based Practice) | 399 |
7.2. Pytanie istotne klinicznie PICO(T) – kluczowy krok w EBP | 401 |
7.3. Przeszukiwanie baz danych | 405 |
7.3.1. Analiza sytuacji klinicznej, budowanie pytania PICOT dla potrzeb wyszukiwania dowodów | 405 |
7.3.2. Określanie poziomów dowodów i rodzajów badań | 407 |
7.3.3. Wybór zasobów | 434 |
7.3.4. Wyszukiwanie wyników badań z użyciem słów kluczowych | 438 |
7.4. Przegląd wyników wyszukiwania, ocena krytyczna | 445 |
7.5. Wykorzystanie dowodów | 447 |
Piśmiennictwo | 448 |
8. WYROBY MEDYCZNE ORDYNOWANE PRZEZ PIELĘGNIARKI PACJENTOM ZE DIAGNOZOWANĄ CUKRZYCĄ – Mariola Pietrzak, Zofia Sienkiewicz 451 | |
Piśmiennictwo | 476 |
9. BEZPIECZEŃSTWO PACJENTA W OPIECE DIABETOLOGICZNEJ – Józefa Czarnecka 479 | |
Piśmiennictwo | 485 |
10. TOWARZYSTWA NAUKOWE I STOWARZYSZENIA W DIABETOLOGII – Alicja Szewczyk | 487 |
10.1 Towarzystwa naukowe i stowarzyszenia polskie | 487 |
10.2. Towarzystwa naukowe i stowarzyszenia zagraniczne | 489 |
11. AKTY PRAWNE ZWIĄZANE Z OPIEKĄ PIELĘGNIARSKĄ – Alicja Szewczyk 491 | |
SKOROWIDZ | 495 |