INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Wiele osób niedostosowanych społecznie doświadczało zdarzeń, które zakłócały ich rozwój i prawidłowe funkcjonowanie. Nadane tym doświadczeniom znaczenia mogą stanowić źródło dalszych problemów. Dodatkowo osoby niedostosowane społecznie nie zostały przygotowane (przez rodziców szkołę, grupę rówieśniczą) do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Kiedy więc doświadczają konfliktów, trudnych sytuacji i stresu, brak przygotowania na tego typu okoliczności może powodować u nich wzrost poczucia dyskomfortu i aktywować dysfunkcyjne przekonania, co w konsekwencji przejawia się w ich zachowaniach niedostosowanych społecznie.
Zaburzenia zachowania u młodych osób stanowią problem społeczny, a radzenie sobie z nimi jest wyzwaniem dla wielu specjalistów. W celu wyeliminowania niepożądanych zachowań konieczne jest przede wszystkim zrozumienie ich mechanizmu, a następnie posłużenie się odpowiednimi strategiami korekcyjnymi.
Robert Opora wskazuje na rolę grupy terapeutycznej w procesie resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie. Zaprezentowane metody pracy korekcyjnej bazują przede wszystkim na koncepcji poznawczo-behawioralnej, a ich zastosowanie w grupie i późniejsza generalizacja na warunki pozaterapeutyczne pozwalają na dostarczenie podopiecznemu korygujących doświadczeń oraz umożliwiają
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 296 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20836-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Terapia dzieci z niepełnosprawnością...
do koszyka
Terapia czakr
do koszyka
Terapia czaszkowo-krzyżowa dla...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Założenia koncepcji poznawczo-behawioralnej 13 | |
1.1. Zarys teorii poznawczo-behawioralnej | 13 |
1.2. Modele oddziaływań poznawczo-behawioralnych zaadresowanych do osób niedostosowanych społecznie | 21 |
1.3. Przegląd badań | 30 |
Rozdział 2. Terapia grupowa w paradygmacie poznawczo-behawioralnym 37 | |
2.1. Zadania terapii grupowej w pracy z dziećmi i młodzieżą | 37 |
2.2. Zalety stosowania terapii grupowej w pracy resocjalizacyjnej | 43 |
2.3. Interwencje ukierunkowane na grupę | 45 |
2.4. Relacja terapeutyczna | 56 |
2.5. Uwzględnianie kryzysów sprzed spotkań terapeutycznych | 60 |
2.6. Wyznaczanie granic | 60 |
2.7. Fazy procesu grupowego | 65 |
Rozdział 3. Przygotowanie do terapii 71 | |
3.1. Wielkość grupy | 71 |
3.2. Częstość, długość i czas trwania sesji | 73 |
3.3. Liczba terapeutów | 74 |
3.4. Rekrutacja do grupy | 74 |
3.5. Skład grupy | 75 |
3.6. Miejsce spotkań | 79 |
Rozdział 4. Rozpoczęcie pracy grupowej: wzajemne zapoznanie się, budowanie spójności, zwiększanie motywacji 80 | |
4.1. Faza orientacji | 80 |
4.2. Wzajemne poznawanie się | 81 |
4.3. Kontrakt terapeutyczny | 85 |
4.4. Prezentacja przygotowana przez wcześniejszą grupę | 90 |
4.5. Program spotkań | 90 |
4.6. Wprowadzenie rodziców w terapię dziecka | 91 |
4.7. Strategie budowania integracji w grupie | 92 |
4.8. Kształtowanie motywacji | 100 |
Rozdział 5. Diagnoza w pracy z grupą 105 | |
5.1. Cele diagnozy w terapii grupowej | 105 |
5.2. Analiza sytuacji problemowej | 107 |
5.3. Źródła sytuacji problemowych | 125 |
5.4. Badania ilościowe | 127 |
5.5. Rozpoznawanie zasobów i barier | 129 |
5.6. Uszczegółowienie ogólnego opisu sytuacji problemowej | 138 |
Rozdział 6. Określanie celów terapeutycznych 140 | |
6.1. Określanie celów indywidualnych w grupie | 140 |
6.2. Typy celów indywidualnych w terapii grupowej | 141 |
6.3. Zasady formułowania celów | 146 |
6.4. Reguły zwiększające aktywność w procesie dążenia do celu | 151 |
6.5. Cele grupowe | 155 |
6.6. Reguły planowania interwencji | 157 |
6.7. Wybór optymalnych interwencji bazujących na dowodach empirycznych | 158 |
Rozdział 7. Strategia rozwiązywania problemów i negocjacji 161 | |
7.1. Rozwiązywanie i negocjowanie problemu | 161 |
7.2. Etapy postępowania podczas treningu rozwiązywania problemów | 162 |
7.3. Dowody empiryczne | 173 |
7.4. Ograniczenia związane ze strategią rozwiązywania problemów | 174 |
7.5. Trenowanie rozwiązywania problemów | 174 |
7.6. Negocjowanie | 177 |
Rozdział 8. Wzmacnianie, motywowanie i kierowanie grupą 183 | |
8.1. Wzmacnianie zachowań pożądanych | 183 |
8.2. Wzmacnianie zachowań zbliżonych do pożądanego | 191 |
8.3. System wzmocnień | 192 |
8.4. Redukowanie częstości występowania niepożądanych zachowań | 193 |
Rozdział 9. Modelowanie poprzez odgrywanie ról 201 | |
9.1. Sekwencja modelowania | 201 |
9.2. Zapoznanie uczestników z sekwencją modelowania | 202 |
9.3. Określenie sytuacji problemowej | 202 |
9.4. Modelowanie pożądanego zachowania lub sekwencji zachowań | 203 |
9.5. Ćwiczenie zachowania demonstrowanego przez modela | 206 |
9.6. Powtarzanie ćwiczonej umiejętności | 209 |
9.7. Udzielanie sugestii podopiecznemu podczas ćwiczenia umiejętności | 211 |
9.8. Informacje zwrotne | 211 |
9.9. Zadania dodatkowe | 214 |
Rozdział 10. Procesy poznawcze i strategie radzenia sobie z napięciem | 217 |
10.1. Pojęcie zniekształcenia poznawczego | 217 |
10.2. Restrukturyzacja poznawcza | 224 |
10.3. Sekwencja modelowania poznawczego | 248 |
10.4. Trening autoinstrukcji | 251 |
10.5. Procedura rozwiązywania problemów z wykorzystaniem autoinstrukcji | 256 |
10.6. Zarządzanie własną osobą | 258 |
Rozdział 11. Zadania realizowane między zajęciami 260 | |
11.1. Cele zadań realizowanych poza zajęciami terapeutycznymi | 261 |
11.2. Zadania interakcyjne | 263 |
11.3. Zadania o charakterze poznawczym | 263 |
11.4. Zadania symulacyjne | 264 |
11.5. Nieinteraktywne zadania behawioralne | 265 |
11.6. Zadania obserwacyjne | 265 |
11.7. Przebieg zadań realizowanych poza zajęciami | 266 |
Rozdział 12. Diagnozowanie i wzmacnianie sieci wsparcia społecznego 273 | |
12.1. Sieć relacji społecznych – wsparcie czy komplikowanie sytuacji? | 274 |
12.2. Diagnoza relacji społecznych | 276 |
12.3. Wzmacnianie i poszerzanie relacji społecznych | 280 |
12.4. Angażowanie w działalność wolontaryjną | 281 |
12.5. Praca | 283 |
Rozdział 13. Rekreacja w grupie 284 | |
13.1. Cele zajęć rekreacyjnych w terapii grupowej | 284 |
13.2. Rodzaje zajęć rekreacyjnych | 285 |
13.3. Dobór formy zajęć | 299 |
13.4. Rozwijanie nowych zainteresowań | 301 |
13.5. Projekty rekreacji rodzinnej | 303 |
13.6. Przygotowywanie posiłku | 303 |
Rozdział 14. Kształtowanie procesu grupowego 304 | |
14.1. Struktura i proces | 305 |
14.2. Czynniki wpływające na przebieg procesu i strukturę grupy | 306 |
14.3. Rozwój grupy | 323 |
14.4. Końcowe refleksje na temat problemów pojawiających się w pracy z grupą | 326 |
Bibliografia 329 | |
Indeks rzeczowy 335 | |
O Autorze | 338 |