Idea wolności. Teoria i praktyka

1 opinia

Format:

ibuk

Socjalizm jako rodzaj filozofii moralnej zaszczepił w ludziach świata środkowej i wschodniej kultury europejskiej ideę braterstwa ludzkiego. Kapitalizm zakłada przede wszystkim samodzielność i realizację indywidualnego interesu. Obywatele krajów postkomunistycznych z jednej strony pragną realizacji demokratycznego modelu państwa, z drugiej strony nie potrafią zrezygnować z idei braterstwa, z idei sprawiedliwości społecznej, z instytucjonalnych form socjalizmu, który w swoich zamierzeniach miał być realizacją tych idei. Kłopotem zatem staje się fundamentalna idea państwa demokratycznego – wolność. W imię „wolności” obywatele świata jałtańskiego dokonywali czynów heroicznych, aby przezwyciężyć komunizm i przynależeć do świata cywilizacji zachodniej. Świata, w którym realizuje się przede wszystkim zasada liberalizmu o posiadaniu wolności, więcej, o obowiązku gwarancji owej wolności. Ojcowie liberalizmu zakładali, że istota ludzka jest wolna na mocy natury samego człowieczeństwa, że z przyrodzenia cieszy się wolnością niezbywalną. Wolność w tym sensie jest zdolnością wyboru, który nie jest wymuszany przez jakiekolwiek siły, przez jakąkolwiek formę zewnętrzną. Nic nie dzieje się poza świadomością człowieka. Można mówić zatem o wolności w sensie wolności negatywnej. Ten rodzaj wolności stoi w opozycji do wolności pozytywnej. Jeśli chcielibyśmy przełożyć problem relacji pomiędzy wolnością negatywną a wolnością, to możemy mówić o dwóch potrzebach obywateli: ochronie przed ingerencją i przymusem zewnętrznym oraz gwarancji odpowiednich środków do samorealizacji. Pierwszy rodzaj wolności I. Berlin wiąże z ideą wolności dla samej wolności, drugi rodzaj z możliwością ograniczenia jednostki, aby zagwarantować jej realizację własnego „ja” i związanych z tym celów. Problem wolności zatem przekłada się również na potrzeby zwykłego obywatela w cywilizacji europejskiej, zarówno zachodniej, jak i wschodniej. W tej ostatniej jednak, w związku z historią można uwidocznić problem pomiędzy chęcią posiadania wolności negatywnej, a nostalgią lub bardziej próbą urzeczywistnienia również wolności pozytywnej. Niesie to za sobą wiele problemów badawczych, które można odnieść w szczególności do państw, których historia sprawiła, że możemy zastanawiać się nad relacją wolności negatywnej i pozytywnej w praktycznym, nie tylko teoretycznym, jej pojmowaniu przez obywateli. W zakresie badania nad ideą wolności stanowi to ważny problem. Monografia naukowa będzie starała się ukazać relację wolności negatywnej i pozytywnej w kontekście zmian, jakie miały miejsce w kulturze europejskiej i poza nią zarówno w kontekście teoretycznym, jak i praktycznym dawniej i dziś.


Rok wydania2019
Liczba stron232
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3725-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępu /    7
  
  Agnieszka Turoń-Kowalska
  Kilka słów o dwóch pojęciach wolności /    9
  
  Dominika Hofman-Kozłowska
  Jednostka, społeczeństwo, państwo w doktrynie Johna Locke’a /    23
  
  Jacek Surzyn
  Idea wolności w Krytyce czystego rozumu Immanuela Kanta /    39
  
  Tomasz Słupik
  Wolność versus równość w myśli Alexisa de Tocqueville’a /    61
  
  Agnieszka Puszkow-Bańka
  Wokół problemu wolności. Rozważania o archetypie polskiej kultury politycznej na gruncie republikańskiej syntezy dziejów polski Joachima Lelewela /    75
  
  Kasjan Kasprzak
  Ordoliberalna koncepcja wolności gospodarczej w ujęciu Waltera Euckena /    99
  
  Marzena Dyszy
  Spór o pojęcie wolności wokół myśli Johna Rawlsa i Herberta Lionela Adolphusa Harta /    111
  
  Norbert Slenzok
  Secesjonizm jako libertariańska taktyka i strategia na rzecz wolności /    133
  
  Zbigniew Kantyka
  Unaukowiona polityka – koncepcja demokracji racjonalnej Harolda Lasswella /    161
  
  Małgorzata Lorencka
  Zasady prawa wyborczego we Włoszech /    177
  
  Marta Obrębska
  Decentralizacja w Anglii: władze lokalne i partnerstwa w świadczeniu usług /    195
  
  Agnieszka Kandzia-Poździał
  Granice wolności w kontekście imigracji – doświadczenia australijskie /    211
  
  Noty o autorach /    227
RozwińZwiń