POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Socjalizm jako rodzaj filozofii moralnej zaszczepił w ludziach świata środkowej i wschodniej kultury europejskiej ideę braterstwa ludzkiego. Kapitalizm zakłada przede wszystkim samodzielność i realizację indywidualnego interesu. Obywatele krajów postkomunistycznych z jednej strony pragną realizacji demokratycznego modelu państwa, z drugiej strony nie potrafią zrezygnować z idei braterstwa, z idei sprawiedliwości społecznej, z instytucjonalnych form socjalizmu, który w swoich zamierzeniach miał być realizacją tych idei. Kłopotem zatem staje się fundamentalna idea państwa demokratycznego – wolność. W imię „wolności” obywatele świata jałtańskiego dokonywali czynów heroicznych, aby przezwyciężyć komunizm i przynależeć do świata cywilizacji zachodniej. Świata, w którym realizuje się przede wszystkim zasada liberalizmu o posiadaniu wolności, więcej, o obowiązku gwarancji owej wolności. Ojcowie liberalizmu zakładali, że istota ludzka jest wolna na mocy natury samego człowieczeństwa, że z przyrodzenia cieszy się wolnością niezbywalną. Wolność w tym sensie jest zdolnością wyboru, który nie jest wymuszany przez jakiekolwiek siły, przez jakąkolwiek formę zewnętrzną. Nic nie dzieje się poza świadomością człowieka. Można mówić zatem o wolności w sensie wolności negatywnej. Ten rodzaj wolności stoi w opozycji do wolności pozytywnej. Jeśli chcielibyśmy przełożyć problem relacji pomiędzy wolnością negatywną a wolnością, to możemy mówić o dwóch potrzebach obywateli: ochronie przed ingerencją i przymusem zewnętrznym oraz gwarancji odpowiednich środków do samorealizacji. Pierwszy rodzaj wolności I. Berlin wiąże z ideą wolności dla samej wolności, drugi rodzaj z możliwością ograniczenia jednostki, aby zagwarantować jej realizację własnego „ja” i związanych z tym celów. Problem wolności zatem przekłada się również na potrzeby zwykłego obywatela w cywilizacji europejskiej, zarówno zachodniej, jak i wschodniej. W tej ostatniej jednak, w związku z historią można uwidocznić problem pomiędzy chęcią posiadania wolności negatywnej, a nostalgią lub bardziej próbą urzeczywistnienia również wolności pozytywnej. Niesie to za sobą wiele problemów badawczych, które można odnieść w szczególności do państw, których historia sprawiła, że możemy zastanawiać się nad relacją wolności negatywnej i pozytywnej w praktycznym, nie tylko teoretycznym, jej pojmowaniu przez obywateli. W zakresie badania nad ideą wolności stanowi to ważny problem. Monografia naukowa będzie starała się ukazać relację wolności negatywnej i pozytywnej w kontekście zmian, jakie miały miejsce w kulturze europejskiej i poza nią zarówno w kontekście teoretycznym, jak i praktycznym dawniej i dziś.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3725-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Idea bardzo konsekwentna
do koszyka
Idea ewolucji w teologii katolickiej
do koszyka
Idea fenomenologii
do koszyka
Idea integracji a wychowanie
do koszyka
Idea kodyfikacji w nauce prawa...
do koszyka
Idea potencjalności
do koszyka
Spis treści
Słowo wstępu / | 7 |
Agnieszka Turoń-Kowalska | |
Kilka słów o dwóch pojęciach wolności / | 9 |
Dominika Hofman-Kozłowska | |
Jednostka, społeczeństwo, państwo w doktrynie Johna Locke’a / | 23 |
Jacek Surzyn | |
Idea wolności w Krytyce czystego rozumu Immanuela Kanta / | 39 |
Tomasz Słupik | |
Wolność versus równość w myśli Alexisa de Tocqueville’a / | 61 |
Agnieszka Puszkow-Bańka | |
Wokół problemu wolności. Rozważania o archetypie polskiej kultury politycznej na gruncie republikańskiej syntezy dziejów polski Joachima Lelewela / | 75 |
Kasjan Kasprzak | |
Ordoliberalna koncepcja wolności gospodarczej w ujęciu Waltera Euckena / | 99 |
Marzena Dyszy | |
Spór o pojęcie wolności wokół myśli Johna Rawlsa i Herberta Lionela Adolphusa Harta / | 111 |
Norbert Slenzok | |
Secesjonizm jako libertariańska taktyka i strategia na rzecz wolności / | 133 |
Zbigniew Kantyka | |
Unaukowiona polityka – koncepcja demokracji racjonalnej Harolda Lasswella / | 161 |
Małgorzata Lorencka | |
Zasady prawa wyborczego we Włoszech / | 177 |
Marta Obrębska | |
Decentralizacja w Anglii: władze lokalne i partnerstwa w świadczeniu usług / | 195 |
Agnieszka Kandzia-Poździał | |
Granice wolności w kontekście imigracji – doświadczenia australijskie / | 211 |
Noty o autorach / | 227 |