POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Podręcznik przybliża wybrane zagadnienia problematyki kształtowania terenów zabaw dla dzieci, m.in. historię placów zabaw, kwestię obecności dzieci z niepełnosprawnością na tych terenach czy przepisy prawne dotyczące tych miejsc. Na tereny zabaw dla dzieci autorka patrzy przez pryzmat wnętrza architektoniczno-krajobrazowego, jego elementów, specyfiki i różnorodności. Opracowaniem objęto aspekty funkcjonalne, konstrukcyjne oraz formalne współczesnych terenów zabaw dla dzieci.
Ze Wstepu
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 114 |
Kategoria | Architektura i urbanistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7996-348-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Problematyka prognozowania gotowości...
do koszyka
Problematyka przekładu filozoficznego
do koszyka
Problematyka umierania i śmierci w...
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | 7 |
CZĘŚĆ I 9 | |
PODSTAWOWE POJĘCIA: KRAJOBRAZ I ZABAWA | 9 |
I.1. Krajobraz – zespół wnętrz architektoniczno-krajobrazowych o charakterze naturalnym, kulturowym i pośrednim | 9 |
I.2. Pojęcie zabawy – teorie, definicje, poglądy | 12 |
CZĘŚĆ II | 17 |
WAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM TERENÓW GIER I ZABAW DLA DZIECI | 17 |
II.1. Historia kształtowania terenów zabaw dla dzieci | 17 |
II.2. Grupy wiekowe i ich potrzeby rekreacyjne. Strefowanie terenów zabaw dla dzieci | 23 |
II.3. Znajomy i obcy na placu zabaw | 25 |
II.4. Dzieci z niepełnosprawnością na terenach zabaw | 26 |
II.4.1. Zasady tworzenia integracyjnych terenów zabaw | 29 |
II.5. Przepisy prawne dotyczące terenów zabaw dla dzieci | 33 |
II.6. Lokalizacja terenów zabaw dla dzieci | 37 |
II.7. Przewietrzanie i nasłonecznianie terenów zabaw dla dzieci | 42 |
II.8. Warsztaty projektowe jako istotny etap poprzedzający projektowanie terenów zabaw dla dzieci | 43 |
CZĘŚĆ III | 47 |
ELEMENTY WYPOSAŻENIA TERENÓW GIER I ZABAW DLA DZIECI | 47 |
III.1. Elementy organizujące przestrzeń zabaw dla dzieci | 47 |
III.1.1. Ogrodzenie | 47 |
III.1.2. Wejście/wyjście | 50 |
III.1.3. Nawierzchnia | 51 |
III.2. Elementy sprzyjające zabawie | 53 |
III.2.1. Elementy naturalne | 54 |
III.2.1.1. Flora | 55 |
III.2.1.2. Fauna | 68 |
III.2.1.3. Woda | 70 |
III.2.1.4. Ukształtowanie terenu | 71 |
III.2.2. Katalogowe elementy wyposażenia ogrodów dziecięcych i placów zabaw | 74 |
III.2.3. Podsumowanie | 76 |
CZĘŚĆ IV 80 | |
TENDENCJE ROZWOJOWE WSPÓŁCZESNYCH TERENÓW GIER I ZABAW DLA DZIECI | 80 |
IV.1. Trzy rodzaje kształtowania terenów gier i zabaw dla dzieci | 80 |
IV.2. Funkcja, forma i konstrukcja w kształtowaniu terenów gier i zabaw dla dzieci | 83 |
IV.2.1. Funkcja | 84 |
IV.2.2. Forma | 85 |
IV.2.3. Konstrukcja | 86 |
IV.2.4. Podsumowanie | 88 |
IV.3. Ważniejsze nurty projektowe współczesnych terenów gier i zabaw dla dzieci | 89 |
IV.3.1. Przygodowe place zabaw (adventure playgrounds) | 90 |
IV.3.2. Naturalne place zabaw (natural playgrounds) | 91 |
IV.3.3. Ogrody doświadczeń | 93 |
IV.3.4. Interaktywne place zabaw | 96 |
IV.3.5. Podsumowanie | 97 |
ZAKOŃCZENIE | 100 |
BIBLIOGRAFIA | 102 |
ZAŁĄCZNIK: Przykładowe karty wybranych placów zabaw jako forma zapisu informacji o obiekcie architektoniczno-krajobrazowym | 107 |
ALFABETYCZNY SKOROWIDZ POJĘĆ I ZAGADNIEŃ | 113 |