POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
Jak pisze W. Misiuda-Rewera, autonomiczny "separatyzm językowy" oraz bilingwizm stają się naturalną formą przeciwdziałania separatyzmowi terytorialnemu. Patrząc z perspektywy dziejów współczesnych Włoch, cel ten został spełniony i w zasadzie (co jest fenomenem) mniejszości te, pomimo swej prężności i dużego zakresu autonomii, nie negują przynależności do państwa włoskiego, którego język urzędowy jest inny niż ich - przez to naturalnie nie negują łączności.
Z recenzji dra hab. prof. UP Stefana Bielańskiego
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-533-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Tożsamość kulturowa i regionalna | 9 |
Introduzione di Vittorio Benedetti. La tutela delle minoranze in Italia (Ochrona mniejszości we Włoszech) | 19 |
Postfazione | 34 |
Część pierwsza. Regiony bliskie człowiekowi | 37 |
Rozdział I. Prawo bliskości i tożsamość miejsca | 39 |
1.1. Bliskość wspólnoty, która unerwia społeczeństwo | 40 |
1.2. Usprawnienie funkcji państwa. Podmiotowość jednostki i wspólnot | 42 |
1.2.1. Instytucjonalizacja regionalizmu włoskiego | 44 |
1.2.2. Polis, związek wolnych różnic i równowagi | 47 |
1.3. Region – prowincja – gmina i człowiek | 51 |
1.4. Komplementarność prezydenta Republiki Włoskiej i interes regionalny | 82 |
1.5. Regionalny system ochrony wspólnego interesu państwa i człowieka | 88 |
Część druga. Rozważania nad republiką autonomii i pomocniczością dla tożsamości | 105 |
Rozdział II. Innowacja autonomii i komplementarność współpracy | 107 |
2.1. Natura i konstytycyjność systemu włoskiej autonomii | 108 |
2.2. Reforma Tytułu V części drugiej Konstytucji Republiki Włoskiej na rzecz poziomu lokalnego i regionalnego | 114 |
2.2.1. Przestrzeń dla człowieka | 129 |
2.3. Autonomia racją godności i zharmonizowanego rozwoju człowieka | 130 |
2.4. Proces endogenny – samorząd gminy jako podstawa civitas fundamentum | 146 |
2.4.1. Pomocniczość i autonomia | 154 |
2.4.2. Inicjatywa społeczna na rzecz dobra wspólnego | 161 |
2.5. Symbiotyczność państwa i regionów | 165 |
Rozdział III. Regionalne prawa mniejszości językowych | 179 |
3.1. Mniejszości etniczne i przeciwdziałanie separatyzmowi terytorialnemu | 180 |
3.2. Regiony o statutach specjalnych dla ochrony praw językowych | 191 |
3.2.1. Friulowie i Słoweńcy w regionie Friuli-Wenecji Julijskiej | 198 |
3.2.2. Język niemiecki i Ladyni w regionie Trydentu-Górnej Adygi | 200 |
3.2.3. Franko-prowansalczycy, Okcytańczycy, rola języka francuskiego oraz Valser w regionie Valle d’Aosta | 205 |
3.3. Specjalność regionów wyspiarskich: Sardynii i Sycylli | 210 |
3.3.1. Sardyńczycy oraz wspólnota katalońska w Alghero | 211 |
2.3.3. Sycylia i albańskie mniejszości językowe | 213 |
3.4. Różnorodność mniejszości albańskich, chorwackich, franko-prowansalskich, greckich, okcytańskich (prowansalskich) i germańskich w regionach o statutach zwykłych | 218 |
Refleksje końcowe | 225 |
Bibliografia | 235 |
Aneks 1 | 249 |
Aneks 2 | 267 |
Aneks 3 | 287 |
Spis ilustracji | 297 |
Fragmenty z recenzji wydawniczej publikacji o mniejszościach językowych we Włoszech (rozważania na tle autonomii regionów) | 299 |
Nota biograficzna | 311 |