POLECAMY
-14%
Autor:
Format:
Głównym celem niniejszego opracowania jest wyjaśnienie relacji zachodzących pomiędzy stylem kierowania, orientacją przedsiębiorczą a sukcesem przedsiębiorstw społecznych oraz określenie pożądanego zestawu cech i kompetencji osób nimi zarządzających. Prowadzone badania były zorientowane na realizację następujących celów szczegółowych o charakterze:teoretycznym (przegląd i systematyzacja literatury przedmiotu, ukierunkowane w szczególności na wyjaśnienie podstawowych pojęć); metodycznym (skonstruowanie narzędzi służących pomiarowi sukcesu przedsiębiorstwa społecznego, badaniu zależności zachodzących pomiędzy stylem przywództwa, orientacją przedsiębiorczą i sukcesem przedsiębiorstwa społecznego oraz określenie zestawu cech i kompetencji pożądanych u przedsiębiorstw społecznych);praktycznym (dostarczenie praktykom wytycznych podnoszenia skuteczności i sprawności badanych organizacji). Realizacja postawionego celu badawczego została poprzedzona krytyczną analizą koncepcji odnoszących się do zakreślonego obszaru tematycznego, zawartych zarówno w polskiej, jak i zagranicznej literaturze przedmiotu. Podstawowe etapy badań obejmowały studia literatury przedmiotu, opracowanie modelu teoretycznego i narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań empirycznych, analizę i interpretację otrzymanych wyników oraz późniejsze wnioskowanie w zakresie oceny związków pomiędzy stylem kierowania, orientacją przedsiębiorczą i sukcesem przedsiębiorstwa społecznego. Empiryczna część opracowania jest rezultatem zastosowania mieszanych metod badawczych (tzw. triangulacji metodologicznej) z wykorzystaniem kwestionariuszy ankiety i kwestionariusza wywiadu oraz wybranych metod statystycznych. Na finalny kształt pracy oraz na zakres i głębokość prowadzonych badań wpłynęły także informacje uzyskane przez autorkę pracy, która współpracuje z organizacjami działającymi w trzecim sektorze, gdzie od wielu lat pracuje jako doradca i trener, świadcząc usługi z zakresu zarządzania i funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej oraz promocji przedsiębiorstw społecznych. Można zatem powiedzieć, że weryfikacja tez miała zarówno teoretyczny, jak i praktyczny charakter.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 200 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7875-489-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział | 1 |
Podstawy teoretyczne przedsiębiorczości społecznej | 13 |
1.1. Rozwój ekonomii społecznej i przesłanki przedsiębiorczości społecznej | 13 |
1.2. Pojęcie przedsiębiorczości społecznej – przegląd definicji | 20 |
1.3. Przedsiębiorstwa społeczne – istota, rodzaje i zasady działania | 32 |
1.3.1. Trzy szkoły definiowania przedsiębiorczości społecznej | 32 |
1.3.2. Rozwój definicji przedsiębiorstwa społecznego | 35 |
1.3.3. Specyfika przedsiębiorstw społecznych w Polsce | 44 |
Rozdział | 2 |
Czynniki determinujące funkcjonowanie i sukces przedsiębiorstw społecznych | 51 |
2.1. Sukces przedsiębiorstwa społecznego – teoria, praktyka i pomiar | 51 |
2.2. Kontekstowe uwarunkowania osiągania sukcesu przedsiębiorstw społecznych | 58 |
2.2.1. Uwarunkowania zewnętrzne | 58 |
2.2.2. Uwarunkowania wewnętrzne | 61 |
2.2.2.1. Przywództwo | 64 |
2.2.2.2. Orientacja przedsiębiorcza | 66 |
2.3. Typologie czynników decydujących o sukcesie przedsiębiorstw społecznych | 71 |
Rozdział | 3 |
Przedsiębiorca społeczny i jego rola w osiąganiu sukcesu przez przedsiębiorstwo społeczne | 79 |
3.1. Przedsiębiorca społeczny i jego atrybuty | 79 |
3.2. Specyfika zarządzania przedsiębiorstwem społecznym | 83 |
3.3. Kompetencje przedsiębiorcy społecznego – przegląd definicji | 88 |
Rozdział | 4 |
Metodyka badań | 95 |
4.1. Pierwszy etap badań | 95 |
4.2. Drugi etap badań | 103 |
4.3. Trzeci etap badań | 105 |
Rozdział | 5 |
Prezentacja wyników badań własnych – analiza i dyskusja | 110 |
5.1. Pierwszy etap badań | 110 |
5.1.1. Identyfikacja stosowanego przez respondentów stylu przywództwa, poziomu orientacji przedsiębiorczej oraz osiąganego sukcesu | 110 |
5.1.2. Ocena związku pomiędzy stylem przywództwa a sukcesem przedsiębiorstwa społecznego | 111 |
5.1.3. Ocena związku pomiędzy stylem przywództwa a orientacją przedsiębiorczą | 114 |
5.1.4. Ocena związku pomiędzy stylem przywództwa a orientacją przedsiębiorczą oraz sukcesem | 117 |
5.1.5. Ocena związku pomiędzy orientacją przedsiębiorczą a sukcesem przedsiębiorstwa społecznego | 120 |
5.1.6. Ocena pozostałych związków pomiędzy zmiennymi | 125 |
5.2. Drugi etap badań | 128 |
5.3. Trzeci etap badań | 137 |
Rozdział | 6 |
Podsumowanie badań i wnioski | 146 |
6.1. Wyniki weryfikacji hipotez i pytań badawczych | 146 |
6.2. Konsekwencje dla teorii | 148 |
6.3. Konsekwencje dla praktyki zarządzania | 151 |
6.4. Ograniczenia przeprowadzonych badań | 154 |
Zakończenie | 157 |
Załączniki | |
Załącznik 1: Kwestionariusz wywiadu – pierwszy etap badań | 163 |
Załącznik 2: Kwestionariusz wywiadu – drugi etap badań | 168 |
Załącznik 3: Kwestionariusz wywiadu – trzeci etap badań | 171 |
Bibliografia | 173 |
Spis rysunków | 197 |
Spis tabel | 198 |