POLECAMY
-20%
Wydawca:
Format:
Rozprawa jest dziełem ambitnym, oryginalnym na polskim rynku wydawniczym. (…) Praca uwzględnia zarówno kwestię demokratycznego wymiaru współpracy (podejmowanie decyzji), jak i jej wymiaru ekonomicznego (koszty transakcyjne).
Największą wartość prezentowanych tu dociekań upatruję w próbie generalizacji motywacji i mechanizmu funkcjonowania międzygminnej współpracy terytorialnej (z uwzględnieniem różnych jej form) oraz prezentacji dwuwarstwowych uwarunkowań powstawania instytucji współpracy: jako procesu uwarunkowanego terytorialnie i procesu zachodzącego między organizacjami. Te pierwsze dotyczą rozważań w skali makro, a te drugie w skali mikro. Autorka rozpatruje zagadnienie współpracy samorządów, łącząc podejście geograficzne (terytorialne) i podejście instytucjonalne. Ma to doprowadzić do uchwycenia uwarunkowań kształtowania współpracy w różnych typach jej instytucjonalnych struktur.
Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Andrzeja Lisowskiego
Katarzyna Szmigiel-Rawska – adiunkt w Zakładzie Rozwoju i Polityki Lokalnej, na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Kierowniczka i uczestniczka krajowych i międzynarodowych projektów naukowych oraz projektów o charakterze doradczym dla organizacji rządowych i samorządowych. Autorka wielu artykułów i rozdziałów w książkach, a także autorka i redaktorka książek o tematyce zarządzania publicznego oraz współpracy samorządów w różnych sektorach.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Geografia społeczno-gospodarcza |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-910-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Teorie awangardy
do koszyka
Teorie ekonomiczne XX wieku. Twórcy....
do koszyka
Teorie i metody w studiach europejskich
do koszyka
Teorie i praktyki komunikacji
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Część pierwsza | |
DEFINICJA | |
Rozdział 1. Ogólna definicja współpracy | 23 |
1.1. Logika korzyści i logika normatywnego zaangażowania 24 | |
1.2. Relacje a transakcje 26 | |
1.3. Schematy relacji 29 | |
Rozdział 2. Definicja współpracy terytorialnej 41 | |
2.1. Samorząd terytorialny w definicji współpracy 41 | |
2.2. Międzynarodowa współpraca terytorialna 45 | |
2.3. Krajowa współpraca terytorialna | 46 |
2.4. Typy transakcji we współpracy terytorialnej w Polsce | 48 |
Część druga | |
SKALA MAKROGEOGRAFICZNA | |
Rozdział 3. Czynniki kreujące współpracę terytorialną | 53 |
3.1. Matryca relacji kreujących miejsca | 53 |
3.2. Charakter relacji 55 | |
3.3. Preferencje 62 | |
3.4. Koszty i korzyści | 67 |
Część trzecia | |
SKALA MIKROGEOGRAFICZNA | |
Rozdział 4. Działanie zbiorowe gmin 73 | |
4.1. Wielkość grupy | 74 |
4.2. Bodźce selektywne: postawy 77 | |
4.3. Typy zasobów i cechy usług | 83 |
4.4. Koszty transakcyjne 86 | |
Rozdział 5. Gmina jako podmiot współpracy 93 | |
Część czwarta | |
SYNTEZA | |
Rozdział 6. Współpraca polskich samorządów jako przykład współpracy | |
terytorialnej 101 | |
6.1. Kontrwspólnota 102 | |
6.2. Liczba partnerów 107 | |
6.3. Wzajemność 119 | |
6.4. Zasoby i usługi będące przedmiotem transakcji 128 | |
6.5. Ekonomiczne koszty transakcyjne 133 | |
6.6. Koszty i korzyści relacyjne 139 | |
6.7. Masa krytyczna – najaktywniejsze gminy 151 | |
Zakończenie: municipium oeconomicus versus municipium reciprocans 159 | |
Literatura 165 | |
Aneks 178 | |
Wyniki analiz statystycznych opisane w podrozdziale 6.7. Masa krytyczna – | |
najaktywniejsze gminy 178 | |
Indeks nazwisk 186 | |