INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja prezentuje wielowymiarowe ujęcie przyrody jako wartości oraz wzajemnych zależności i odniesień do płaszczyzny człowiek a środowisko. Szczególnym wyznacznikiem ochrony środowiska są działania odnoszące się do szeroko rozumianej relacji: człowiek – kultura – przyroda. Wzajemne zależności są uwarunkowane czynnikami kulturowego wpływu na środowisko oraz oddziaływania środowiska na preferowane wartości. Przyroda jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka i stanowi dla niego wartość. Jednostka ludzka jako element składowy, ma wpływ na kierunek rozwoju, a przez to jej ochrona jest jednym z priorytetów zrównoważonego rozwoju. Przyroda jako wartość została doceniona przez gospodarkę, politykę, rozwój i upowszechnianie w edukacji. Wartość natury w życiu człowieka, staje się coraz bardziej świadoma. Ludzie coraz częściej podejmują działania proekologiczne, co jest najlepszym wyrazem skuteczności promowania przyrody wśród osób dorosłych. Diagnoza potrzeb środowiska przyrodniczego i kulturowego, rozpoznawanie postaw i świadomości społecznej warunkuje podejmowanie działań mających na celu promowanie przyrody jako wartości. Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, studentów, pracowników naukowych.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 309 |
Kategoria | Ekologia i ochrona środowiska |
Wydawca | Uniwersytet Jana Kochanowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7133-696-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Pozdrówcie Góry Świętokrzyskie
do koszyka
Atrakcyjność miast i gmin województwa...
do koszyka
Ekonomia współdzielenia alternatywnym...
do koszyka
Historyczne i współczesne konteksty...
do koszyka
Klient na rynku ubezpieczeń na życie....
do koszyka
Legendy zamków świętokrzyskich
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 7 |
1. Walory przyrodnicze województwa świętokrzyskiego | 11 |
2. Wartościowanie środowiska | 23 |
2.1. Aksjologiczny paradygmat przyrody | 23 |
2.2. „Wartość” – analizy definicyjne i zakres pojęcia | 33 |
2.3. Wartość jako kategoria w różnych dyscyplinach naukowych | 40 |
3. Świadomość środowiskowa i proces jej kształtowania | 47 |
4. Przyroda jako nośnik treści i wartości w świetle pedagogiki konstruktywistycznej | 59 |
4.1. Przyroda źródłem informacji i nośnikiem wartości | 59 |
4.2. Istota i założenia pedagogiki konstruktywistycznej | 67 |
4.3. Aspekty przekazywania wiedzy o wartości przyrody w ujęciu pedagogiki konstruktywistycznej | 75 |
5. Przyroda źródłem wiedzy i podstawą wychowania dorosłych | 79 |
5.1. Przyroda jako wartość, którą należy chronić | 79 |
5.2. Kształcenie przyrodnicze dorosłego społeczeństwa | 81 |
5.3. Edukacja przyrodnicza dorosłych z wykorzystaniem założeń pedagogiki konstruktywistycznej | 92 |
6. Wychowanie w szacunku dla przyrody i odpowiedzialności za nią | 97 |
6.1. Aspekt środowiskowy w procesie wychowania | 97 |
6.2. Postawy środowiskowe jako stosunek do środowiska | 99 |
6.3. Kultura ekologiczna | 104 |
7. Metodologiczne podstawy badań na temat przyrody jako wartości dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego | 109 |
7.1. Problematyka badawcza | 109 |
7.2. Cele, problemy i hipotezy badawcze | 111 |
7.3. Zmienne i wskaźniki | 113 |
7.4. Charakterystyka metod i narzędzi badawczych | 114 |
7.5. Organizacja i przebieg badań | 121 |
8. Aksjologiczny wymiar przyrody – kontekst empiryczny | 123 |
8.1. Ogólna charakterystyka próby badawczej | 123 |
8.2. Wartości preferowane przez mieszkańców województwa świętokrzyskiego | 129 |
8.2.1. Skojarzenia respondentów dotyczące pojęcia „wartość” | 129 |
8.2.2. Preferencje respondentów dotyczące kategoryzacji pojęcia „wartość” | 140 |
8.2.3. Wartości najistotniejsze w życiu respondentów | 146 |
8.3. Przyroda jako wartość w opinii mieszkańców województwa świętokrzyskiego | 157 |
8.3.1. Znaczenie przyrody w życiu respondentów | 157 |
8.3.2. Propagowanie walorów przyrody w randze wartości | 175 |
8.3.3. Uznanie przyrody za gwarancję lepszego zrozumienia siebie | 179 |
8.4. Działania podejmowane przez mieszkańców województwa świętokrzyskiego na rzecz ochrony i promocji walorów przyrodniczych | 184 |
8.4.1. Przyczyny nieangażowania się w jakiekolwiek działania na rzecz ochrony przyrody | 199 |
8.4.2. Informowanie o walorach przyrodniczych | 205 |
8.4.3. Inicjowanie działań dotyczących ochrony i promocji środowiska przyrodniczego | 207 |
8.5. Propozycje rozwijania świadomości przyrodniczej w społeczeństwie lokalnym | 220 |
8.6. Czynniki powodujące niedocenianie wartości przyrody | 238 |
8.7. Dyskusja wyników | 251 |
9. Konstruktywistyczna strategia inicjowania aktywności społeczeństwa w kontekście podejmowanych działań prośrodowiskowych | 263 |
Podsumowanie | 271 |
Piśmiennictwo | 281 |
Netografia | 292 |
Załączniki | 295 |
Spis tabel | 301 |
Spis rysunków | 305 |
Abstract | 311 |