POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Zbiór esejów dedykowany pamięci wybitnego szekspirologa, teatrologa, krytyka i eseisty Andrzeja Żurowskiego (1944–2013), który powiadał sam o sobie "niepoprawny szekspiromaniak". Poświęcony został interpretacji i recepcji twórczości Williama Szekspira. Ujęte w spójne bloki tematyczne teksty obejmują historię i współczesność teatru szekspirowskiego w Polsce i na świecie, studia krytyczne dzieł Szekspira, a także szeroko pojętą obecność Szekspira w kulturze: w muzyce, ikonografii i w przekładzie.
Autor, jak nikt inny, zaprzyjaźnił się z przeszłością. W skreślonych jego ręką portretach szekspirystów, genialnych aktorów i interpretatorów tkwią okruchy jego własnej osobowości. Cechuje ich podobna euforia lektury, przymus opowiadania, gonitwa myśli, niedostatek czasu... Nade wszystko zaś świadomość więzi pokoleń, uchwycona w obrazach ciągnących przez stulecia do teatru artystów i widzów, ogarniętych tą samą nieodpartą potrzebą przejrzenia się w lustrze sceny. Ten wielopokoleniowy pochód żywych, cieni i fantomów zasługuje na uwagę. Szekspiromania stara się uczynić zadość pasjom ich wszystkich.
Literaturoznawcy, krytycy i twórcy omawiają obecność Stratfordczyka w teatrze (m.in. inscenizacje Brooka, Korsunovasa, Brauna, Wiśniewskiego, Klaty, Warlikowskiego), jego rolę w przełomach estetycznych i politycznych różnych epok i krajów, jak również inspiracje szekspirowskie w literaturze (m.in. w utworach Słowackiego, Norwida, Dostojewskiego, Szymborskiej).
Bogate, wielogłosowe studium fenomenu współczesnego i globalnego Szekspira.
Wydanie książki nastąpiło przy współpracy z Miastem Gdańsk oraz przy wsparciu finansowym Prezydenta Miasta Gdyni, Prezydenta Miasta Sopotu oraz Akademii Pomorskiej w Słupsku.
Shakespeareomania. A book dedicated to the memory of Andrzej Żurowski
A collection of essays dedicated to the memory of a renowned Shakespeare scholar Andrzej Żurowski (1944–2013). The book is devoted to the interpretation and reception of Shakespeare’s works in Polish theatre and abroad, to theatrical practices and various dramatic devices, to translations and comparative studies, as well as to polemics and Shakespearean inspirations in broadly defined culture: in music, iconography, and translation. A diverse study of the phenomenon of the contemporary and global Shakespeare.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 508 |
Kategoria | Język angielski |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1255-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Angielski. Rozmówki w podróży
do koszyka
Ćwiczenia gramatyczne z języka...
do koszyka
Gramatyka angielska w trzy minuty
do koszyka
Dave Eggers
do koszyka
Podręcznik do egzaminu B2 z języka...
do koszyka
Spis treści
Anna Cetera | |
Uścisk Szekspira | 9 |
In the clutches of Shakespeare | 12 |
Biogram i bibliografia prac Andrzeja Żurowskiego 15 | |
Jolanta Betkowska | |
Biogram Andrzeja Żurowskiego | 17 |
Bibliografia prac Andrzeja Żurowskiego | 22 |
I. Szekspir w polskim teatrze: od debiutu do parafrazy 65 | |
Marta Gibińska | |
Szekspir w teatrze Stanisława Koźmiana, Kraków: 1865–1885 | 67 |
Józef Bachórz | |
Bolesław Prus podziwia Helenę Modrzejewską | 84 |
Jan Michalik | |
Hamlet i Hamlet 1914. Rekonesans | 92 |
Kazimierz Braun | |
Z szekspirowskiego archiwum reżysera | 103 |
Kathleen Cioffi | |
Shakespeare, the Polish Director’s Contemporary | 122 |
Tomasz Miłkowski | |
Poznańska dyrekcja Janusza Wiśniewskiego albo Czas na klasyków | 134 |
Elżbieta Baniewicz | |
Czarne lustra: Opowieści afrykańskie Krzysztofa Warlikowskiego | 155 |
II. Wędrówki i przewłaszczenia: Szekspir w teatrach świata 165 | |
Daniel Gerould | |
Hamlet and the Travelling Players | 167 |
Maria Shevtsova | |
The Tempest: Declan Donnellan and Oskaras Korsunovas Look Backwards into the Abyss of Time | 182 |
Jerzy Limon | |
The Face as a Stage: Roberto Bacci’s Hamlet | 192 |
Patrice Pavis | |
Hamlet spod znaku globalizacji | 207 |
Manabu Noda | |
Mirrored Image and the Dislocation of Culture in Ninagawa’s Shakespeare | 213 |
III. Praktyki i chwyty dramaturgiczne 231 | |
Georges Banu | |
Metafory i praktyki teatru | 233 |
Pavel Drábek | |
“My dreams presage too true”: Dreams as a Dramatic Device in Elizabethan Drama | 249 |
Jacek Fabiszak | |
Conflict and Rhetoric. On the Structuring of Roles in Conflict in Shakespeare’s (Non)dramatic Poetry | 262 |
Yun-Cheol Kim | |
Shakespeare’s Unhistorical Inventions and Deviations from Holinshed, and Their Dramatic Functions in Richard II | 274 |
IV. Wobec Szekspira: polemiki, inspiracje, aluzje 285 | |
Anna Janicka, Jarosław Ławski | |
Szekspirofobia? Mowa krótka w Jana Śniadeckiego obronie | 287 |
Michał Kuziak | |
Sen, Słowacki, Szekspir i inni | 305 |
Tadeusz Sucharski | |
„Co będzie t a m?”, czyli Hamleci Dostojewskiego (z rzutem oka na szekspiriana rosyjskiego geniusza) | 331 |
Sławomir Rzepczyński | |
Norwidowska „zbrodnia stanu”. Szekspir w twórczości Norwida (O Kleopatrze i Aktorze) | 355 |
Małgorzata Grzegorzewska | |
Measure for Measure: A Requiem for Humanity | 370 |
Anna Frajlich | |
The Ghost of Shakespeare in the Poetry of Szymborska | 391 |
Patricia Keeney | |
Venus and Adonis: Shakespeare’s Blueprint for Tragedy | 407 |
V. Znaki, znaczki, motywy: Szekspir w kulturze 419 | |
John Elsom | |
The Englishness of Shakespeare | 421 |
Jarosław Komorowski | |
Hamlet jednorożec | 426 |
Piotr Kamiński | |
„Z ciebie pewnie muzyk całą gębą…” | 438 |
Ayami Oki-Siekierczak | |
A New Interpretation of the Blue Lights in Richard III: Functions of the Blue Hue in Yūshi Odashima’s Translation | 451 |
Mieczysław Abramowicz | |
O znaczkach z Szajlokiem | 463 |
Noty o autorach / Notes on the Authors | 475 |
Indeks nazwisk | 497 |