INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W publikacji autorka podejmuje temat rozwoju gatunku Volksstück ze szczególnym uwzględnieniem jej współczesnych kontynuacji w dramaturgii niemieckojęzycznej XX w. Nacisk kładzie przy tym zwłaszcza na refleksję dotyczącą XX-wiecznej odmiany gatunku - na realistyczny, zaangażowany dramat będący narzędziem społecznej krytyki. Jednocześnie Czytelnik ma szansę zapoznać się ze znaną, dotąd w Polsce jedynie w zarysie, historią XIX-wiecznej Volksstück i Volkstheater, które stanowią podłoże dla każdej późniejszej próby odniesienia do konwencji tego gatunku.
Dla niemieckojęzycznej literatury i teatru Volksstück (dosł. sztuka ludowa) to zdecydowanie więcej niż jedynie forma literacka, czy tradycja teatralna, to niemalże pewien sposób myślenia i egzystowania w sieci społecznych relacji. Ten niezwykle elastyczny gatunek, którego trwanie opiera się na szeroko pojętych „transfuzjach” zachodzących między teatrem a społeczeństwem, odzwierciedla złożoną sieć kulturowych powiązań i zależności. Innymi słowy, Volksstück to swego rodzaju fenomen kulturowy, stąd opisywanie jej jedynie z perspektywy stricte literaturoznawczej, bez uwzględniania szerszego kontekstu społecznego, politycznego, a nawet ekonomicznego, jest niemożliwe.
Ze Wstępu
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 350 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-316-1 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Miękkie futro Elizy
do koszyka
Futra, perły i łzy jak piołun gorzkie
do koszyka
Kraina futer. Część 1
do koszyka
Kraina Futer. Część 2
do koszyka
Madonna w futrze
do koszyka
Wenus w futrze
do koszyka
Wenus w futrze
do koszyka
Wenus w futrze
do koszyka
Wenus w futrze
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. VOLKSSTÜCK JAKO GATUNEK LITERACKI | 11 |
1. Volksstück, czyli suma sprzeczności. Wprowadzenie do problematyki gatunku | 11 |
1.1. Vox populi, vox dei. W poszukiwaniu ludu – w poszukiwaniu Volksstück | 13 |
1.2. Przyjemne czy pożyteczne? Filozofii antynomii ciąg dalszy | 21 |
2. Historyczny mélange | 24 |
2.1. Hanswurst Super Star – bohater gotowy na wszystko | 34 |
2.2. Niepojęte czary | 39 |
2.3. Świat Nestroyem pisany | 46 |
3. Sinusoida upadku i odnowy. Stań badań | 57 |
3.1. Anzengruber vs operetka | 58 |
3.2. Nad Izarą i Sprewą | 65 |
3.3. Volksstück – sługa wielu panów | 67 |
3.4. Brakujące ogniwo | 71 |
3.5. Never ending story? | 73 |
II. KRYTYCZNA VOLKSSTÜCK. PRÓBY ODNOWY GATUNKU W PIERWSZEJ POŁOWIE XX WIEKU | 81 |
1. Tempo i przyjemność – wspaniałe straszne lata 20. | 81 |
2. Krytyczne przedtakty. Pionierzy czy uzurpatorzy krytycznej Volksstück? | 94 |
3. „Moją ojczyzną jest lud!” Ödön von Horváth – świadek koronny swoich czasów | 105 |
3.1. (Anty-)Volksstück | 109 |
3.1.1. Horváth Nestroyem podszyty(?). Dyskusje z tradycją | 115 |
3.1.2. Bohater bez właściwości. Produkt – przedmiot – towar | 118 |
3.1.3. Copy & past. Podmioty żargonem mówione | 120 |
3.2. Zrób to sam – rozpoznaj sam siebie! Publiczność i katharsis | 124 |
3.3. „Literacka radiologia”. (Anty-)Volksstück jako dramat społeczno-politycznej denuncjacji | 126 |
3.3.1. Państwo – organ ścigania, fabryka ideologii | 129 |
3.3.2. Filozofia inflacji | 137 |
3.3.3. Opowieści z bestiarium, czyli drobnomieszczański kanibalizm | 148 |
3.4. Śmieszne tragedie | 157 |
4. Brechta dialektyka pana i niewolnika. Volksstück jako realistyczna sztuka dla ludu | 162 |
4.1. Spostrzeżenia o Volksstück – recepty odnowiciela czy mikstury znachora? | 164 |
4.2. (Nie)ideologiczna, (nie)polityczna komedia marksisty Brechta | 171 |
4.2.1. „Kto kogo?” Heglowsko-leninowskie spartakiady pana i sługi | 172 |
4.2.2. Sztuka dydaktyczna a burżuazyjna komedia dla ludu | 179 |
III. NOWA VOLKSSTÜCK. DRAMAT PROWOKACJI DRUGIEJ POŁOWY XX WIEKU | 185 |
1. „Sztuka jest martwa, nie zjadajcie tego trupa!” Rewolucyjne mariaże Volksstück | 185 |
1.1. Volksstück – „…gatunek sam dla siebie”? | 192 |
2. Replay team – wszystkie bękarty Fleißer i Horvátha | 202 |
2.1. Widz – wolny strzelec z rogami. Martina Sperra polowania na jelenia | 204 |
2.2. Rainer Werner Fassbinder – pesymistyczne kolaże, czyli trening dla intelektualisty | 213 |
2.3. Franz Xaver Kroetz i Volksstück z bożej łaski? | 222 |
3. Nibylandia-Austria. Teatr szoku na „Wyspie Błogosławionych” | 234 |
3.1. Groteska-makabreska. Wolfgang Bauer i ludowy teatr okrucieństwa | 238 |
3.2. Peter Turrini – teatr w centrum społeczeństwa | 247 |
3.2.1. Austriackie ekshumacje | 256 |
3.2.1.1. Szlachetne szlachtowanie w sto osiemdziesiąt uderzeń na minutę | 259 |
3.2.1.2. (Nie)produktywne szczury | 267 |
3.2.2. Normalne katastrofy | 275 |
3.3. Felix Mitterer – „grający do kotleta”? | 278 |
3.4. Werner Schwab i topienie ludu w chlewie | 289 |
4. Telewizja – nowy teatr dla ludu? | 299 |
Zakończenie | 307 |
Zusammenfassung | 319 |
Bibliografia | 321 |
Nota bibliograficzna | 339 |
Indeks osobowy | 341 |