Ze szczytów Alp…

Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku

1 opinia

Format:

ibuk

Można śmiało zaryzykować tezę, że w Polsce dramat i teatr szwajcarski to teren nieznany, że jego przedstawiciele rzadko kiedy kojarzą się polskiemu odbiorcy z kulturą szwajcarską i są identyfikowani przede wszystkim poprzez język – jako twórcy niemieckojęzyczni. W konsekwencji postrzeganie dramatu i teatru szwajcarskiego jest niezwykle ograniczone i sprowadza się do utrwalania kanonu, tak jakby szwajcarski teatr spoczywał tylko na barkach Friedricha Dürrenmatta i Maxa Frischa.
Publikacja, którą oddajemy do rąk Czytelników, wyrasta z potrzeby przybliżenia spektrum szwajcarskich twórców znanych w teatrze polskim i europejskim słabo lub w ogóle nieobecnych. Refleksja nad specyfiką dramatu i teatru szwajcarskiego jest także próbą przedstawienia nie zawsze ortodoksyjnej recepcji szwajcarskich autorów w Europie, pewnych aspektów organizacji systemu teatralnego w Szwajcarii i wreszcie ma prowadzić do nowego odczytania literackiej tradycji, z którą mierzy się nowa dramaturgia.
Ze Wstępu
„Tom pomyślany został jako przegląd najważniejszych i najciekawszych zjawisk dramatyczno-teatralnych w obszarze niemieckojęzycznej Szwajcarii, co jest jego zaletą. Wydaje się bardzo potrzebny, gdyż nasza wiedza o dramacie i teatrze Szwajcarii nie jest olśniewająca. Jeśli nie mogę stwierdzić, że jest bliska zeru, to ze względu na sporo polskich wydań dzieł dwóch twórców, Maxa Frischa i Friedricha Dürrenmatta, którzy przez lata byli również częstymi gośćmi na naszych scenach. Sytuacja dramatu i teatru jednak się zmieniła i zbiór prezentujący teatr szwajcarski może być bardzo przydatny, bowiem prezentuje utwory podejmujące istotną problematykę nowego czasu. Czyni to przy tym w sposób bardzo kompetentny – z jednej strony świadomy różnych zjawisk w literaturze i teatrze oraz zmian w dyscyplinach nimi się zajmujących, z drugiej wprowadza je w konteksty tak historyczne, jak współczesne, znamienne zarówno dla lokalnych szwajcarskich wspólnot, jak i dla tej szerszej, europejskiej, więc także naszej.
Z recenzji
prof. dr hab. Dobrochny Ratajczakowej


Rok wydania2019
Liczba stron250
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-204-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Kanon ożywiony    11
  
  Carola Hilmes, „Nie jestem Stillerem. Nie jestem mężczyzną. Jestem mordercą” O zaprzeczeniu tożsamości i inności – przypadek kryminalny     13
  Isabel Hernández, Don Juan w szwajcarskim przebraniu: Max Frisch a teatr szwajcarski     27
  Mario Saalbach, Nieprzyjazne uczucia z ojczystych stron w Wizycie starszej pani     39
  Marta Famula, Naukowcy i ich odpowiedzialność za własne czyny w dramacie szwajcarskim. Fizyk Möbius Friedricha Dürrenmatta i medyk Gustav Strom Lukasa Bärfussa     49
  
  Światy przedstawione Lukasa Bärfussa    61
  
  Joanna Jabłkowska, Nowy naturalizm czy teatr zaangażowany? Dramaty Lukasa Bärfussa     63
  Anna Gręda-Kowalewska, Foucault i Bärfuss: seks, władza i kontrola     77
  Barbara Pogonowska, Konanie i śmierć w sztuce Lukasa Bärfussa Alices Reise in die Schweiz     89
  Paulina Kobus, Eksperymenty na ludziach – Alices Reise in die Schweiz, Die Probe i Die sexuellen Neurosen unserer Eltern Lukasa Bärfussa     99
  
  W kręgu polityki    105
  
  Ewa Mazurkiewicz, Szwajcarski teatr i polityka teatralna w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku     107
  Dorota Sośnicka, „Urs teatralny”: „agresywniejszy, bardziej polityczny, nastawiony na dialog i zwrócony na zewnątrz”. O twórczości teatralnej Ursa Widmera     115
  Robert Rduch, Polityczny teatr poety Alberta Ehrismanna     129
  Richard McClelland, „Szwajcario, zbudź się!” – City of Change Milo Raua (2010–2011). Teatr a szwajcarska demokracja    141
  Artur Pełka, Szwajcarska „dramaturgia kobieca”? Historyczne ewokacje w tekstach teatralnych Darji Stocker     153
  
  Bohaterowie niespokojni    163
  
  Karolina Sidowska, Monika Wąsik, Nieznośna lekkość (nie)bytu, czyli o bohaterach nieco smutnych komedii Lukasa Lindera     165
  Lukas Linder, Teatr dziwaków     173
  Dariusz Komorowski, „Świat powinien być uporządkowany” – Berlinische Dramaturgie (dramaturgia berlińska) i jej adaptacja w dramatach Matthiasa Zschokkego     177
  Joanna Firaza, Rozważania o końcu – Ostatni gość Thomasa Hürlimanna     193
  Ján Jambor, Agnes Petera Stamma. Słuchowisko między nieopublikowaną nowelą a opublikowaną powieścią     207
  
  Życie teatralne Szwajcarii    217
  
  Corinna Hirrle, Wspieranie współczesnej, niemieckojęzycznej dramaturgii szwajcarskiej – zarys. Między gonitwą za premierą a debatą o zrównoważonym, trwałym rozwoju     219
  Maria Janus, Teatr lalek w Szwajcarii. Rekonesans z zastosowaniem metody desk research     233
  
  Nota o Autorach     243
RozwińZwiń