INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W publikacji dokonano analizy powieści graficznej jako gatunku o znamionach literackości przy zastosowaniu metodologii kognitywnej. Czytelnik zostaje zapoznany z podstawowymi założeniami poetyki kognitywnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na mechanizmy stojące za tekstem, w tym na te związane z procesem lektury. Autor sytuuje powieść graficzną w perspektywie historycznej, ale przede wszystkim podejmuje próbę gatunkowego wyróżnienia jej z dziedziny komiksu. Rozważa przy tym teoretyczne zagadnienia związane ze sposobem badania gatunków hybrydycznych i wieloznakowych w obliczu kryzysu genologii esencjalnej, dowodząc, że komiks i powieść graficzna zasługują na włączenie ich w sferę zainteresowań (nowej) genologii.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 338 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-533-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Powieść dziś. Teorie, tradycje,...
do koszyka
Powieść Era o życiu zagrobowym
do koszyka
Powieść kryminalna. Wszystko o...
do koszyka
Powieść kryminalna. Wszystko o...
do koszyka
Powieść lekarska
do koszyka
Powieść lekarska
do koszyka
Powieść minionych lat. Latopis
do koszyka
Spis treści
Uwagi wstępne | 11 |
Rozdział 1. Kultura popularna | 23 |
1.1. Swoistość kultury (po)nowoczesnej: kultura masowa a kultura popularna | 23 |
1.2. Kultura masowa | 25 |
1.2.1. Kultura masowa: podstawowe aspekty | 28 |
1.2.2. Krytyka kultury masowej (przegląd głównych stanowisk) | 31 |
1.3. Kultura popularna | 37 |
1.3.1. Kultura popularna a gra i zabawa | 46 |
1.3.2. Kultura popularna, zwrot wizualny i komiks | 56 |
Rozdział 2. Od protokomiksów do powieści graficznej | 63 |
2.1. Zarys historii powszechnej komiksu | 63 |
2.1.1. Od „prahistorii” do protokomiksów | 65 |
2.1.2. Pierwsze komiksy | 69 |
2.1.3. Lata 20. i 30. XX wieku | 72 |
2.1.4. Narodziny superbohaterów | 74 |
2.1.5. Komiks i propaganda: II wojna światowa i pierwsze lata po wojnie | 79 |
2.1.6. Lata 40. i 50. — poza propagandą | 84 |
2.1.7. Komiks i kontrkultura | 89 |
2.1.8. Lata 70. i 80. i sytuacja komiksu superbohaterskiego | 92 |
2.1.9. Powieść graficzna | 93 |
2.2. Komiks polski a komiks w Polsce | 99 |
Rozdział 3. W stronę genologii (po)humanistycznej i kognitywistyki | 109 |
3.1. Genologia w kontekście teorii polisystemów | 110 |
3.2. Rzut oka na kategorię literackości | 112 |
3.3. Literackość a powieściowość | 118 |
3.4. Rekonfiguracje narratologii | 119 |
3.4.1. Poetyka kognitywna i kognitywistyczna teoria narracji | 123 |
3.4.2. (Meta)krytyczność, metareprezentacje i metakognicja | 124 |
Strażnicy Alana Moore’a i Dave’a Gibbonsa | 126 |
3.4.3. Intersubiektywność i fokalizacja | 135 |
Maus Arta Spiegelmana | 138 |
3.5. Zarys sytuacji polskiej genologii literackiej | 141 |
3.6. Powieść graficzna: przedmiot kognitywistycznej genologii (po)humanistycznej | 146 |
Rozdział 4. Komiks w systemie znaków | 151 |
4.1. Teoria komiksu: rekonesans | 151 |
4.2. O interpretacjach gatunku: | |
wstępne zdefiniowanie pojęć komiks i powieść graficzna | 153 |
4.3. W stronę historii komiksu | 171 |
4.4. O kilku pojęciach: gatunek, medium, język i tekst | 173 |
4.5. Ikonolingwizm: relacja obrazu i słowa w komiksie | 177 |
4.6. Tekst komiksowy a amalgamat konceptualny | 189 |
Rozdział 5. Analiza powieści graficznych w perspektywie kognitywistycznej | 195 |
5.1. Perspektywa, kierunki i narzędzia kognitywistyki | 195 |
5.2. Metodologia analizy | 209 |
5.3. Model poznawczy a powieść graficzna | |
i co z niego wynika dla studiów nad gatunkiem | 211 |
5.4. Kategorie narratologiczne Mieke Bal a powieść graficzna | 216 |
Narrator i poziomy narracji | 217 |
5.5. Metafory i amalgamaty konceptualne jako kognitywne wektory narracji | 252 |
Narrator i poziomy narracji | 252 |
Zakończenie: zwrot cyfrowy i co dalej? | 283 |
Bibliografia | 291 |
Indeksy | 321 |
• nazwisk | 321 |
• powieści graficznych i innych tytułów komiksów | 329 |
Spis ilustracji | 333 |
O Autorze | 337 |