POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
W niniejszej książce Autorka zastanawia się, kto współcześnie może czy raczej chce w przyszłości zostać świętym, jakimi cechami powinien się odznaczać, jakie mieć priorytety i dążenia. Autorka wykonała na ten temat badania empiryczne w środowisku maturzystów w województwie lubelskim, których na ten temat i na tak szeroką skalę nikt w Polsce nie podjął i nie zrealizował. Odwołaniami do wielu publikacji z zakresu teologii, biblistyki, socjologii i religioznawstwa ustala zaś historycznie zmienną narrację świętości i ewoluujący kanon świętego.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 374 |
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-480-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Świętość to norma! Scenariusz gry...
do koszyka
Świętość – wysiłek czy łaska?...
do koszyka
eleWator 30 (4/2019) - Świętość
do koszyka
Święci i świętość w języku,...
do koszyka
W zderzeniu z naturą – świętość Brata...
do koszyka
Barwy świętości. Postaci i hasła
do koszyka
Moja droga do świętości
do koszyka
Plan na życie. Twój osobisty trener...
do koszyka
Sekret świętości
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
I.Świętość, życie święte i święci jako przedmiot badań naukowych | 15 |
1. Pojęcie świętości i świętego życia w judaizmie, islamie i chrześcijaństwie | 16 |
2. Problematyka świętości w naukach religioznawczych | 35 |
3. Świętość, święte życie i święci w świetle wyników badań naukowych | 47 |
Podsumowanie | 50 |
II.Konceptualizacja i metodologia badań własnych | 53 |
1. Świadomość religijna i jej komponenty | 54 |
2. Przedmiot, cel i motywacja badań | 63 |
3. Problem główny i problematyka badawcza | 65 |
4. Hipotezy badawcze – ich wskaźniki i zmienne | 66 |
5. Dobór próby badawczej i przebieg postępowania badawczego | 69 |
a) Metody, techniki i narzędzia badawcze | 73 |
b) Przebieg badań | 74 |
6. Charakterystyka terenu badań | 76 |
7. Społeczno-demograficzna charakterystyka badanych respondentów | 79 |
Podsumowanie | 84 |
III.Wierzenia i praktyki religijne badanych maturzystów | 85 |
1. Sekularyzacja, indywidualizacja i prywatyzacja religii jako tło | |
przemian religijności badanej młodzieży | 85 |
2. Identyfikacja religijna respondentów | 96 |
3. Wierzenia i przekonania religijne respondentów | 107 |
4. Obowiązkowe i nadobowiązkowe praktyki religijne maturzystów | 119 |
a) Obowiązkowe praktyki religijne badanej młodzieży | 124 |
b) Nadobowiązkowe praktyki religijne | 143 |
5. Uczestnictwo maturzystów we wspólnotach religijnych i kościelnych | 147 |
6. Socjalizacja religijna badanych maturzystów | 152 |
7. Wiara i religijność maturzystów w ocenach ich wychowawców i katechetów | 171 |
Podsumowanie | 184 |
IV.Intelektualny aspekt świętości religijnej i życia świętego w ujęciu maturzystów | 187 |
1. Pojęcie świętości i świętego życia w interpretacji badanych maturzystów | 188 |
2. Znajomość przez maturzystów kościelnych procedur beatyfikacji i kanonizacji świętych | 197 |
3. Cechy osób świętych w opiniach badanych maturzystów | 200 |
4. Znajomość przez maturzystów imion i różnych kategorii świętych w Kościele katolickim | 202 |
5. Rozumienie przez maturzystów prawdy religijnej „obcowanie świętych” wyznawanej w Kościele katolickim | 205 |
6. Znajomość i zainteresowanie maturzystów życiem własnych patronów | 207 |
7. Znajomość przez maturzystów osób charakteryzujących się cechami świętych we własnym środowisku | 213 |
8. Świętość i święte życie ukazywane uczniom w katechezie szkolnej w ocenie katechetów | 215 |
Podsumowanie | 217 |
V.Aksjologiczno-emocjonalny aspekt świętości religijnej | 219 |
1. Wartości – ich znaczenie egzystencjalne i kontekst emocjonalny | 219 |
2. Miejsce świętości w hierarchii wartości i celów życiowych badanych maturzystów | 227 |
3. Społeczny aspekt życia świętego w ujęciu i ocenie badanych maturzystów | 231 |
4. Społeczna charakterystyka świętych w interpretacji maturzystów | 236 |
5. Święci jako wzory osobowe i autorytety moralne w ocenach badanych maturzystów | 238 |
6. Osobista deklaracja naśladowania świętych przez badanych maturzystów | 251 |
Podsumowanie | 260 |
VI.Behawioralny wymiar świętości religijnej i życia świętego | 263 |
1. Czynniki warunkujące świętość i życie święte wskazane przez maturzystów | 264 |
2. Czynniki utrudniające osiągnięcie świętości, prowadzenie życia świętego i bycie świętym w ocenach maturzystów | 266 |
3. Rola papieża Jana Pawła II w popularyzowaniu świętości i wzorów życia świętego w ujęciu i ocenach maturzystów | 269 |
4. Osobiste działania respondentów związane z naśladowaniem świętych | 277 |
Podsumowanie | 280 |
VII.Świętość, święte życie i święci w wyobrażeniach i osobistych dążeniach badanych maturzystów | 283 |
1. Świętość jako zjawisko religijne w interpretacji maturzystów | 284 |
2. Życie święte w opiniach i ocenach maturzystów | 289 |
3. Osoby święte w spostrzeżeniach i ocenach maturzystów | 291 |
4. „Święci” i „świeccy” wśród badanych maturzystów – ich nastawienie i ocena świętości, życia świętego i osób świętych | 294 |
Podsumowanie | 301 |
Zakończenie | 303 |
Bibliografia | 311 |
Aneks | 327 |
Wykaz szkół biorących udział w badaniu | 327 |
Kwestionariusz ankiety | 331 |
Dyspozycje do wywiadu z katechetą szkolnym | 341 |
Dyspozycje do wywiadu z wychowawcą | 343 |
Wykaz tabel nieumieszczonych w tekście (zaznaczonych odsyłaczami) | 345 |