Odradzam
Autor: k
Dodano: 04.03.2017
W wersji myibuk wydanie fatalne, nie da się czytać.
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Najnowsza i kompletna publikacja z zakresu finansów publicznych na polskim rynku przygotowana na podstawie cieszącego się od lat niesłabnącym zainteresowaniem podręcznika „Finanse publiczne. Teoria i praktyka” autorstwa prof. Stanisława Owsiaka.
Autor w nowym podręczniku:
- zaprezentował aktualne trendy w nauce i praktyce finansów publicznych takie jak: teoria dóbr publicznych, teoria wyboru publicznego, programowanie i planowanie budżetowe, budżet zadaniowy, metody analizy nierównowagi finansów publicznych,
- scharakteryzował funkcjonowanie systemu finansów publicznych w Polsce podbudowane danymi empirycznymi,
- uwzględnił najnowsze zmiany w systemie finansów publicznych na skutek kryzysu - rozważania są osadzone w prawnych i instytucjonalnych podstawach Unii Europejskiej takich jak: Semestr Europejski, Pakt fiskalny, Europejski Mechanizm Stabilności.
Ogromna zaletą podręcznika jest interdyscyplinarne ujęcie finansów publicznych - ekonomia, zarządzanie, prawo, socjologia, psychologia, nauki o polityce.
Książka adresowana jest do studentów ekonomii, finansów, administracji i prawa studiów licencjackich i magisterskich, słuchaczy studiów doktoranckich oraz studiów podyplomowych. Ze względu na to, że publikacja zawiera wiele najnowszych refleksji teoretycznych, syntezę doświadczeń z finansami publicznymi w ostatnich dekadach, w tym latach kryzysu finansowego, powinna spotkać się z zainteresowaniem ekonomistów.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 1148 |
Kategoria | Finanse i bankowość |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19103-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 15 |
Część I. Podstawy teorii finansów publicznych | 21 |
1. Przedmiot nauki o finansach publicznych | 23 |
1.1. Pojęcie nauki o finansach publicznych | 25 |
1.2. Kategoria potrzeb zbiorowych | 31 |
1.3. Dobro publiczne | 34 |
1.4. Dobro społeczne | 39 |
1.5. Finanse publiczne jako przedmiot zainteresowania różnych dyscyplin | 46 |
2. Przegląd ważniejszych teorii finansów publicznych | 51 |
2.1. Znaczenie teorii finansów publicznych | 53 |
2.2. Okres przedkapitalistyczny | 54 |
2.3. Finanse publiczne w okresie powstawania kapitalizmu | 56 |
2.4. Liberalna myśl finansowa | 57 |
2.5. Ortodoksyjna teoria finansów publicznych | 58 |
2.6. Wzrost wydatków publicznych – prawo Wagnera | 62 |
2.7. Złota reguła finansów publicznych | 72 |
2.8. Rewolucja keynesowska | 74 |
2.9. Neokeynesowskie teorie finansów publicznych | 76 |
2.9.1. Zalecenia A.H. Hansena | 76 |
2.9.2. Koncepcja finansów funkcjonalnych A. Lernera | 78 |
2.9.3. Teorie finansów publicznych według J.M. Buchanana | 79 |
2.9.4. Kryzys państwa podatkowego według J.A. Schumpetera | 81 |
2.10. Neoliberalizm i nowy konserwatyzm fiskalny | 82 |
2.11. Niekeynesowskie podejście do gospodarki i finansów publicznych | 87 |
3. Funkcje finansów publicznych | 95 |
3.1. Rodzaje funkcji | 97 |
3.2. Funkcja alokacyjna | 98 |
3.3. Funkcja redystrybucyjna | 99 |
3.4. Funkcja stabilizacyjna | 104 |
3.5. Problem sprzeczności między funkcjami finansów publicznych | 108 |
4. Elementy teorii wyboru publicznego | 111 |
4.1. Mechanizm alokacji dobra prywatnego i dobra publicznego | 113 |
4.2. Cele i przedmiot wyboru publicznego | 116 |
4.3. Istota wyboru publicznego | 117 |
4.4. Sposoby wyrażania preferencji w sprawach publicznych | 120 |
4.5. Kryterium kosztów i korzyści | 125 |
4.6. Zasady ustalania wyników głosowania w sprawach publicznych | 128 |
4.7. Paradoks wyborczy | 129 |
5. System finansów publicznych | 133 |
5.1. Sektor publiczny a finanse publiczne | 135 |
5.2. Struktura systemu finansów publicznych | 139 |
5.3. Budżet państwa | 141 |
5.3.1. Pojęcie budżetu państwa | 141 |
5.3.2. Rozwój budżetu państwa | 144 |
5.3.3. Cechy budżetu państwa | 156 |
5.3.4. Funkcje budżetu państwa | 157 |
5.3.5. Problem zasad budżetowych | 164 |
5.4. Finanse regionalne | 168 |
5.4.1. Przesłanki decentralizacji finansów publicznych | 168 |
5.4.2. Podział kompetencji władz podstawą decentralizacji finansów publicznych | 170 |
5.4.3. Finansowe podstawy działalności władz regionalnych | 185 |
5.4.4. Mechanizm kształtowania finansowych zasobów regionu | 185 |
5.5. Finanse lokalne | 187 |
5.5.1. Problem granic autonomii władz samorządowych | 187 |
5.5.2. Finansowe podstawy autonomii władz samorządowych | 189 |
5.5.3. Rodzaje publicznych funduszy lokalnych | 192 |
5.6. Publiczne fundusze celowe | 195 |
5.6.1. Pojęcie funduszu celowego | 195 |
5.6.2. Funkcje funduszy celowych | 197 |
5.6.3. Rodzaje funduszy celowych | 200 |
5.7. Finanse ubezpieczeń społecznych | 203 |
5.7.1. Kwestia obowiązków państwa w zakresie ubezpieczeń | 203 |
5.7.2. Wpływ ubezpieczeń emerytalno-rentowych na gospodarkę i finanse publiczne | 206 |
5.8. System finansowy ubezpieczeń zdrowotnych | 210 |
5.9. Ubezpieczenie od bezrobocia | 213 |
5.10. Finanse agencji władz publicznych | 215 |
6. Dochody publiczne | 217 |
6.1. Przyczyny gromadzenia dochodów publicznych | 219 |
6.2. Rodzaje dochodów publicznych | 225 |
6.3. Podatek | 228 |
6.3.1. Pojęcie podatku | 228 |
6.3.2. Rodzaje podatków | 229 |
6.3.3. Technika podatkowa | 233 |
6.4. Opłaty | 241 |
6.5. Cła | 243 |
7. Gospodarcze i społeczne skutki podatków | 245 |
7.1. Zasady podatkowe | 247 |
7.2. Podatek a alokacja zasobów w gospodarce rynkowej | 251 |
7.3. Rynkowe reakcje podmiotów na podatek. | 253 |
7.4. Efekt podatkowego spustoszenia | 259 |
7.5. Wpływ podatków na oszczędności i inwestycje | 260 |
7.6. Redystrybucyjne skutki podatków | 262 |
7.7. Problem granic opodatkowania | 270 |
7.8. Przerzucalność podatków | 272 |
7.9. Ucieczka przed podatkami | 274 |
7.10. Etyczne aspekty podatku | 277 |
7.11. Cechy współczesnego systemu podatkowego | 287 |
8. Wydatki publiczne | 293 |
8.1. Istota wydatków publicznych | 295 |
8.2. Kwestia granicy wydatków publicznych | 299 |
8.3. Rodzaje wydatków publicznych | 307 |
8.4. Problem racjonalizacji wydatków publicznych | 311 |
8.4.1. Dwie płaszczyzny racjonalizacji wydatków publicznych | 311 |
8.4.2. Efektywność wydatków publicznych | 313 |
8.4.3. Metoda Afonso, Schuknechta i Tanziego | 316 |
8.4.4. Metoda FDA | 322 |
8.4.5. Metoda analizy danych granicznych (DEA) | 323 |
8.4.6. Oszczędności w wydatkach publicznych | 324 |
9. Nowatorskie zarządzanie finansami publicznymi | 327 |
9.1. Zarządzanie finansami jako element nowego zarządzania publicznego . | 329 |
9.2. Metody racjonalizacji wydatków publicznych | 332 |
9.2.1. Metody kształtowania wydatków publicznych | 332 |
9.2.2. Programowanie budżetowe – charakterystyka idei | 335 |
9.2.3. Programowanie budżetowe | 337 |
9.2.4. Metoda analizy kosztów i korzyści | 339 |
9.2.5. Metoda budżetowania od zera | 340 |
9.2.6. Budżet jako narzędzie zarządzania i racjonalizacji wydatków jednostek publicznych | 342 |
9.2.7. Rodzaje budżetów stosowanych w zarządzaniu podmiotami publicznymi | 346 |
9.3. Uniwersalne zasady wykorzystania budżetu w zarządzaniu | 351 |
9.4. Doświadczenia z metodami budżetowania wybranych krajów | 356 |
9.4.1. Stany Zjednoczone | 356 |
9.4.2. Programowanie budżetowe w Wielkiej Brytanii | 362 |
9.4.3. Programowanie budżetowe w innych krajach | 374 |
9.5. Budżet zadaniowy w Polsce | 376 |
9.5.1. Eksperymenty władz samorządowych | 376 |
9.5.2. Wdrożenie budżetu zadaniowego w administracji państwowej | 377 |
9.5.3. Konstrukcja budżetu zadaniowego | 381 |
9.5.4. Ocena budżetu zadaniowego | 391 |
10. Równowaga budżetowa | 397 |
10.1. Istota równowagi budżetowej | 399 |
10.2. Czynniki równowagi budżetowej | 401 |
10.3. Mnożnik zrównoważonego budżetu | 405 |
10.4. Rodzaje sald budżetowych | 411 |
10.5. Standardowe metody obliczania salda budżetowego (GFS i ESA) | 416 |
10.6. Mechanizm powstawania deficytu budżetowego | 420 |
10.7. Ekonomiczne rodzaje deficytu budżetowego | 422 |
10.8. Równowaga budżetowa jako kryterium oceny działalności władz publicznych | 426 |
11. Dług publiczny | 439 |
11.1. Ekonomiczna istota długu publicznego | 441 |
11.2. Rodzaje długu publicznego | 442 |
11.3. Dług jawny a dług ukryty | 447 |
11.4. Przyczyny powstawania długu publicznego | 451 |
11.5. Dylematy związane z zaciąganiem pożyczek publicznych | 456 |
11.6. Instrumenty zaciągania długu publicznego | 459 |
11.7. Cele zarządzania długiem publicznym | 464 |
12. Polityka finansowa państwa | 475 |
12.1. Przedmiot polityki finansowej | 477 |
12.2. Podmiot polityki finansowej | 478 |
12.3. Cele polityki finansowej | 481 |
12.4. Polityka monetarna | 486 |
12.5. Polityka fiskalna | 489 |
12.5.1. Istota i cele polityki fiskalnej | 489 |
12.5.2. Narzędzia polityki fiskalnej | 490 |
12.5.3. Instytucjonalne podstawy polityki fiskalnej | 492 |
12.5.4. Aktywna i pasywna polityka fiskalna | 495 |
12.6. Kwestia optymalnej polityki fiskalnej | 496 |
12.7. Najnowsze trendy w polityce fiskalnej | 508 |
12.8. Problem relacji między polityką monetarną a polityką fiskalną | 514 |
12.8.1. Koncepcja policy mix | 514 |
12.8.2. Koordynacja polityki monetarnej i polityki fiskalnej | 517 |
12.8.3. Komitet Stabilności Finansowej – szansa na koordynację polityki finansowej | 519 |
Część II. Finanse publiczne w Polsce | 523 |
13. System finansów publicznych | 525 |
13.1. Systemowe podejście do finansów publicznych | 527 |
13.2. Przesłanki ustrojowe systemu finansów publicznych | 529 |
13.3. Ewolucja systemu finansów publicznych w Polsce | 532 |
13.4. Sektor finansów publicznych w Polsce | 544 |
13.4.1. Sektor publiczny a sektor finansów publicznych | 544 |
13.4.2. Zakres sektora finansów publicznych | 545 |
13.4.3. Rozmiary sektora finansów publicznych | 550 |
14. System budżetowy | 561 |
14.1. Istota systemu budżetowego | 563 |
14.2. Budżet państwa | 565 |
14.2.1. Zakres ustawy budżetowej | 565 |
14.2.2. Procedura budżetowa i kalendarium budżetowe | 568 |
14.2.3. Klasyfikacja budżetowa | 573 |
14.3. Koncepcja środków publicznych | 579 |
14.4. System dochodów budżetu państwa | 582 |
14.5. System wydatków budżetu państwa | 584 |
14.6. Reguła wydatkowa | 589 |
14.7. Wynik budżetu państwa | 597 |
14.8. Budżet środków Unii Europejskiej | 598 |
14.9. Jednostki sektora finansów publicznych | 600 |
14.10. Podstawowe zasady gospodarowania finansowymi środkami publicznymi | 606 |
14.10.1. Zasady ogólne | 606 |
14.10.2. Audyt wewnętrzny | 610 |
14.10.3. Kontrola zarządcza | 613 |
14.11. Wieloletni Plan Finansowy Państwa | 614 |
14.12. Budżety jednostek samorządu terytorialnego | 617 |
14.12.1. Powstanie samorządowych gmin w 1990 r. | 617 |
14.12.2. Radykalna reforma samorządowa z 1999 r. | 622 |
14.12.3. Zasady funkcjonowania budżetu samorządowego | 627 |
14.13. Dochody jednostek samorządu terytorialnego | 634 |
14.13.1. Ewolucja systemu dochodów jednostek samorządowych | 634 |
14.13.2. Dochody jednostek samorządu terytorialnego od 2004 r. | 638 |
14.13.3. Dochody gminy | 642 |
14.13.4. Dochody powiatu | 648 |
14.13.5. Dochody województwa samorządowego | 652 |
14.14. Struktura dochodów budżetów jednostek samorządu terytorialnego | 658 |
14.15. Budżet obywatelski | 663 |
15. System podatkowy | 667 |
15.1. Przesłanki rewolucji podatkowej | 669 |
15.2. Główne zasady i etapy budowania nowego systemu podatkowego | 670 |
15.3. Ordynacja podatkowa | 674 |
15.4. Kształt nowego systemu podatkowego | 681 |
15.5. Charakterystyka podatków centralnych | 683 |
15.5.1. Podatek dochodowy od osób fizycznych | 683 |
15.5.2. Podatek dochodowy od osób prawnych | 700 |
15.5.3. Podatek od towarów i usług (VAT) | 707 |
15.5.4. Podatek akcyzowy | 720 |
15.5.5. Inne podatki i opłaty centralne | 725 |
15.6. Podatki i opłaty lokalne | 734 |
15.6.1. Podatki lokalne | 734 |
15.6.2. Opłaty lokalne | 739 |
15.7. Kierunki zmian w systemie podatkowym | 745 |
16. Fundusze celowe i agencje władz publicznych | 751 |
16.1. Reformowanie publicznych funduszy celowych | 753 |
16.2. Przegląd państwowych funduszy celowych | 759 |
16.3. Agencje wykonawcze | 772 |
16.4. Państwowe osoby prawne | 778 |
16.5. Instytucje gospodarki budżetowej | 778 |
17. Fundusze ubezpieczeń społecznych i fundusze emerytalne | 781 |
17.1. Reforma systemu ubezpieczeń społecznych w Polsce w 1999 r. | 783 |
17.2. Fundusz Ubezpieczeń Społecznych | 785 |
17.3. Fundusz Rezerwy Demograficznej | 796 |
17.4. Otwarte fundusze emerytalne | 798 |
17.5. Istota zmian w otwartych funduszach emerytalnych w latach 2011–2014 | 810 |
17.6. Pracownicze programy emerytalne oraz indywidualne konta emerytalne | 816 |
17.7. Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego | 820 |
17.8. Fundusze ubezpieczeń społecznych w rolnictwie | 822 |
17.8.1. Fundusz Emerytalno-Rentowy | 822 |
17.8.2. Fundusz Prewencji i Rehabilitacji | 828 |
17.8.3. Fundusz Administracyjny | 829 |
17.8.4. Fundusz Składkowy | 830 |
18. Wydatki budżetowe | 831 |
18.1. Wydatki budżetowe na tle wydatków publicznych | 833 |
18.2. Wydatki budżetowe w układzie przestrzennym | 836 |
18.3. Wydatki budżetu państwa – ogólna tendencja | 838 |
18.4. Wydatki budżetu państwa według grup ekonomicznych | 840 |
18.5. Wydatki budżetu państwa według funkcji | 842 |
18.6. Wydatki sztywne i wydatki elastyczne | 844 |
18.7. Wydatki budżetu państwa na gospodarkę | 848 |
18.8. Pomoc publiczna | 858 |
18.9. Wydatki jednostek samorządu terytorialnego | 870 |
18.9.1. Wydatki gmin | 870 |
18.9.2. Wydatki powiatów | 872 |
18.9.3. Wydatki miast na prawach powiatów | 873 |
18.9.4. Wydatki województw | 875 |
19. Deficyt finansów publicznych i dług publiczny | 879 |
19.1. Ewolucja podejścia do równowagi budżetowej | 881 |
19.2. Charakter deficytu budżetowego w Polsce | 883 |
19.3. Państwo na rynkach finansowych | 895 |
19.3.1. Przyczyny emisji papierów wartościowych | 895 |
19.3.2. Rodzaje papierów wartościowych emitowanych przez państwo | 897 |
19.3.3. Działalność emisyjna państwa | 898 |
19.4. Dług publiczny | 907 |
19.4.1. Powstanie instytucji długu publicznego w Polsce | 907 |
19.4.2. Koncepcja państwowego długu publicznego | 908 |
19.4.3. Kształtowanie się długu publicznego w Polsce | 914 |
19.4.4. Zagraniczny dług skarbu państwa | 922 |
19.5. Koszty obsługi długu publicznego | 930 |
19.6. Należności skarbu państwa | 931 |
19.6.1. Mechanizm powstawania należności skarbu państwa | 931 |
19.6.2. Ekonomiczne skutki należności skarbu państwa | 934 |
20. Kryzysy i reformy finansów publicznych | 941 |
20.1. Periodyzacja okresu transformacji z perspektywy finansów publicznych | 943 |
20.2. Cechy gospodarki polskiej z perspektywy finansów publicznych | 948 |
20.3. Kryzysy finansów publicznych | 961 |
20.3.1. Symptomy kryzysów finansów publicznych | 961 |
20.3.2. Kryzys w latach 1991–1992 | 962 |
20.3.3. Kryzys w latach 2001–2002 | 965 |
20.3.4. Wpływ kryzysu finansowego z 2008 r. na finanse publiczne | 967 |
20.4. Reformy finansów publicznych | 972 |
20.4.1. Sens i bezsens reform | 972 |
20.4.2. Programy reform finansów publicznych | 973 |
20.5. Bezpieczeństwo finansów publicznych | 983 |
20.5.1. Istota bezpieczeństwa finansów publicznych | 983 |
20.5.2. Narzędzia bezpieczeństwa | 984 |
20.5.3. Narzędzia bezpieczeństwa strategicznego | 986 |
20.5.4. Procedury ostrożnościowe i sanacyjne | 990 |
20.5.5. Narzędzia bezpieczeństwa operacyjnego | 996 |
21. Finanse Unii Europejskiej | 999 |
21.1. Geneza Unii Europejskiej | 1001 |
21.2. Budżet Unii Europejskiej oraz wieloletnie ramy finansowe | 1004 |
21.2.1. Ogólna charakterystyka budżetu | 1004 |
21.2.2. Wieloletnie ramy finansowe | 1006 |
21.2.3. Zasoby własne Unii Europejskiej | 1007 |
21.2.4. Opracowywanie i wykonywanie budżetu ogólnego | 1010 |
21.2.5. Wydatki budżetu | 1012 |
21.2.6. Rozmiary i struktura wydatków z budżetu | 1015 |
21.2.7. Wieloletnie ramy finansowe 2014–2020 | 1024 |
21.2.8. Rozliczenia Polski z Unią Europejską | 1029 |
21.3. Wpływ Unii Europejskiej na finanse publiczne – ujęcie instytucjonalne | 1033 |
21.3.1. Traktat z Maastricht | 1033 |
21.3.2. Pakt Stabilności i Wzrostu | 1036 |
21.3.3. Reforma Paktu Stabilności i Wzrostu 2005 | 1040 |
21.3.4. Pakiet aktów prawnych z 2011 r. – sześciopak | 1043 |
21.3.5. Pakt fiskalny | 1054 |
21.3.6. Program konwergencji w Polsce | 1058 |
21.3.7. Procedura nadmiernego deficytu | 1064 |
21.3.8. Dwupak | 1068 |
21.4. Europejskie fundusze stabilnościowe | 1071 |
21.4.1. Europejski Instrument Stabilności Finansowej | 1071 |
21.4.2. Europejski Mechanizm Stabilizacji Finansowej | 1073 |
21.4.3. Europejski Mechanizm Stabilności | 1075 |
21.5. Harmonizacja podatków w Unii Europejskiej | 1078 |
21.5.1. Przesłanki harmonizacji podatków | 1078 |
21.5.2. Harmonizacja podatków pośrednich | 1079 |
21.5.3. Problem harmonizacji i konkurencji w zakresie podatków bezpośrednich | 1083 |
21.5.4. Harmonizacja podatku od dochodów osobistych | 1085 |
21.5.5. Podatek od dochodów przedsiębiorstw – harmonizacja czy konkurencja | 1087 |
21.5.6. Zasada unikania podwójnego opodatkowania dochodów i majątku | 1092 |
21.5.7. Harmonizacja opodatkowania pozostałych dochodów | 1094 |
21.5.8. Perspektywy harmonizacji podatków | 1096 |
Bibliografia | 1099 |
Indeks osobowy | 1113 |
Indeks rzeczowy | 1115 |
Finanse publiczne - RECENZJE
Pisemne recenzje mogą być dodawane wyłączenie przez klientów zarejestrowanych w sklepie. Na liczbę gwiazdek wyświetlanych przy produkcie składają się również oceny produktów, dodanie których nie wymaga posiadania konta.
Publikujemy wszystkie recenzje produktów, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Jeśli wiemy, że produkt został zakupiony przez recenzenta, oznaczamy to ikonką
Autor: k
Dodano: 04.03.2017
W wersji myibuk wydanie fatalne, nie da się czytać.