POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Praca ta jest próbą oceny, w jakim stopniu Nowe Zarządzanie Gospodarcze w Unii Europejskiej pomogło zdyscyplinować finanse publiczne w państwach członkowskich.
Autorzy w publikacji wskazują słabe strony instytucjonalnych podstaw funkcjonowania Unii Europejskiej, które pogłębiły niekorzystne zjawiska w sferze realnej oraz fiskalnej w okresie kryzysu finansowego. Ocenione zostały strategie konsolidacji fiskalnych państw członkowskich. Krytycznej analizie poddana została polityka austerity jako metoda konsolidacji finansów publicznych i wiążące się z nią tzw. niekeynesowskie efekty polityki fiskalnej. Szczegółowo omówione są metody dyscyplinowania finansów publicznych takich krajów jak: Niemcy, Wielka Brytania, Węgry, Polska. Uwzględniono także charakterystyczne doświadczenia innych państw członkowskich w celu wskazania zalet i wad realizowanych strategii konsolidacji fiskalnej.
Zastosowane metody ilościowe wykorzystane zostały zarówno do zbadania zależności między saldem budżetowym a innymi zmiennymi makroekonomicznymi, jak też do identyfikacji zmian w potencjale ekonomicznym państw członkowskich oraz w ocenie procesów konwergencji gospodarczej.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 528 |
Kategoria | Finanse i bankowość |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20094-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Praktyczny wymiar badań nad finansami publicznymi (Stanisław Owsiak) | 15 |
1.1. Przesłanki dyscyplinowania finansów publicznych w Unii Europejskiej | 17 |
1.2. Środki dyscyplinujące finanse publiczne podejmowane przez Unię Europejską | 20 |
1.3. Tezy badawcze | 23 |
1.4. Metody weryfikacji tez | 25 |
1.5. Zakres czasowy badań | 36 |
1.6. Kryteria doboru krajów – studia przypadków | 38 |
Rozdział 2. Koncepcje konsolidacji fiskalnej (Anna Moździerz) | 43 |
2.1. Trudności definicyjne | 45 |
2.2. Kontrowersje wokół koncepcji konsolidacji fiskalnej | 46 |
2.3. Dylemat wyboru instrumentów konsolidacyjnych | 53 |
2.4. Ocena trwałości konsolidacji fiskalnych w wybranych krajach UE | 57 |
Podsumowanie | 60 |
Rozdział 3. Nadzór fiskalny jako element nowego zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej (Anna Moździerz) | 63 |
3.1. Traktatowe podstawy koordynacji polityk gospodarczych i budżetowych państw członkowskich | 65 |
3.2. Ewolucja nadzoru fiskalnego w latach 1992–2005 | 69 |
3.3. Nadzór fiskalny jako element nowego zarządzania gospodarczego | 75 |
3.4. Kolejne próby wzmocnienia nadzoru fiskalnego | 93 |
3.5. Ocena reformy zarządzania gospodarczego w UE | 100 |
Rozdział 4. Polityka oszczędności budżetowych – perspektywa teoretyczna i empiryczna (Kalim Siddiqui) | 115 |
4.1. Dług publiczny a polityka oszczędności budżetowych | 117 |
4.2. Rys historyczny | 121 |
4.3. Neoliberalizm i finansjalizacja | 127 |
4.4. Dane makroekonomiczne | 130 |
4.5. Uzasadnienie polityki oszczędności budżetowych | 134 |
4.6. Kryzys gospodarczy a polityka fiskalna | 141 |
4.7. Ideologiczne podstawy ekonomii podaży | 151 |
4.8. Brexit i jego skutki dla Wielkiej Brytanii | 158 |
Podsumowanie | 162 |
Rozdział 5. Próby konsolidacji fiskalnej w Wielkiej Brytanii (Joseph Abodakpi) | 165 |
5.1. Warunki makroekonomiczne | 167 |
5.2. Przegląd sytuacji przed kryzysem | 173 |
5.3. Analiza okresu kryzysu finansowego | 178 |
5.4. Próby konsolidacji fiskalnej | 185 |
5.5. Skutki polityki fiskalnej dla gospodarki Wielkiej Brytanii | 190 |
5.6. Finanse publiczne Wielkiej Brytanii a brexit | 191 |
Podsumowanie | 193 |
Rozdział 6. Konsolidacja fiskalna w Republice Federalnej Niemiec (Radosław Ślusarczyk) | 194 |
6.1. Charakterystyka polityki fiskalnej w RFN w latach 1999–2007 | 197 |
6.2. Reformy w systemie wydatków publicznych | 212 |
6.3. Zmiany w systemie dochodów publicznych w latach 1999–2007 | 216 |
6.4. Charakterystyka polityki fiskalnej w RFN w latach 2008–2015 | 220 |
6.5. Polityka fiskalna RFN a cykl koniunkturalny | 232 |
6.6. Problem wspólnej polityki pieniężnej | 239 |
6.7. Społeczno-gospodarcze skutki polityki fiskalnej Republiki | |
Federalnej Niemiec | 243 |
Podsumowanie | 248 |
Rozdział 7. Strategie konsolidacji fiskalnej na Węgrzech (Anna Moździerz) | 251 |
7.1. Wprowadzenie | 253 |
7.2. Nadmierny deficyt na Węgrzech i scenariusze jego korekty | 254 |
7.3. Średniookresowy cel budżetowy | 259 |
7.4. Zadłużenie publiczne na Węgrzech | 262 |
7.5. Instrumenty dyscyplinowania finansów publicznych po stronie wydatkowej | 265 |
7.6. Scenariusze dostosowań wydatków a ich realizacja | 268 |
7.7. Instrumenty dyscyplinowania finansów publicznych po stronie dochodowej | 271 |
7.8. Scenariusze dostosowań dochodów a realizacja | 276 |
7.9. Zmiany instytucjonalne sprzyjające konsolidacji fiskalnej | 284 |
7.10. Ocena konsolidacji fiskalnej | 285 |
7.11. Gospodarcze skutki konsolidacji fiskalnej | 286 |
7.12. Zakłócenia równowagi makroekonomicznej na Węgrzech w okresie prób konsolidacji fiskalnej | 294 |
Podsumowanie | 299 |
Rozdział 8. Strategie konsolidacji fiskalnej w Polsce (Katarzyna Stabryła-Chudzio) | 301 |
8.1. Wprowadzenie | 303 |
8.2. Konsolidacja fiskalna w Polsce w latach 2003–2008 | 304 |
8.3. Wpływ reformy emerytalnej z roku 1999 na stan finansów publicznych w okresie 2004–2015 | 325 |
8.4. Polityka fiskalna w Polsce w reakcji na światowy kryzys finansowo-gospodarczy | 334 |
Podsumowanie | 355 |
Rozdział 9. Badanie dynamicznych zależności między deficytem sektora finansów publicznych a zmiennymi makroekonomicznymi w wybranych krajach UE (Marcin Salamaga) | 357 |
9.1. Opis procedury badawczej | 359 |
9.2. Wyniki modelowania dynamicznego w wybranych gospodarkach UE | 362 |
9.3. Analiza funkcji odpowiedzi na impuls | 373 |
9.4. Wyniki testu przyczynowości Grangera | 380 |
Podsumowanie | 383 |
Rozdział 10. Wpływ kryzysu finansowego na rozkład sił między państwami członkowskimi UE (David Clowes) | 385 |
10.1. Wprowadzenie | 387 |
10.2. Pomiar siły i jej rozkładu w Unii Europejskiej | 389 |
10.3. Zmiany w rozkładzie siły | 401 |
10.4. Analiza porównawcza wpływu kryzysu na państwa bałtyckie | 410 |
Podsumowanie | 417 |
Rozdział 11. Proces konwergencji gospodarczej krajów Europy (Tadeusz Grabiński) | 419 |
11.1. Wprowadzenie | 421 |
11.2. Modele konfiguracji zmiennych przekrojowo-czasowych | 422 |
11.3. Metody analizy warstwowej | 428 |
11.4. Wstępna analiza zmienności wskaźników PKB per capita w krajach Europy w latach 1950–2015 | 431 |
11.5. Analiza ruchomych indeksów dynamiki wskaźników PKB per capita w krajach Europy | 436 |
11.6. Analiza uporządkowań krajów Europy według wielkości wskaźników PKB per capita w wybranych latach | 439 |
11.7. Analiza wielkości i kierunku zróżnicowania wskaźników PKB per capita w krajach Europy | 444 |
Podsumowanie | 453 |
Rozdział 12. Warianty dyscyplinowania finansów publicznych – synteza (Stanisław Owsiak) | 455 |
12.1. Stan finansów publicznych jako wypadkowa różnych czynników | 457 |
12.2. Ocena skutków impulsu fiskalnego na finanse publiczne w krajach Unii Europejskiej | 459 |
12.3. Konwergencja czy dywergencja – wyniki badań | 463 |
12.4. Ocena dyscyplinowania finansów publicznych w krajach badanych metodą studiów przypadku | 465 |
12.5. Ocena konsolidacji fiskalnych | 484 |
12.6. Ocena nowego zarządzania publicznego z punktu widzenia dyscyplinowania finansów publicznych | 491 |
12.7. Warianty dyscyplinowania finansów publicznych – wnioski dla Polski | 496 |
Aneks | 501 |
Bibliografia | 507 |