INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka jest próbą przyjrzenia się procesom edukacyjnym z perspektywy antropologicznej choć znaczenie analizy w jej ramach poczynionych odnosi funkcjonowanie szkoły do szerszego kontekstu społecznego, politycznego czy ekonomicznego. Jest to jednocześnie analiza konsekwencji do jakich prowadzi różnicowanie się szkół pod względem jakości kształcenia. Dodatkowym narzędziem analiz tu poczynionych jest teoretyczny kontekst poszerzający interpretację zebranych danych o analizy opierające się na teorii kodów językowych a także analizy systemowo-funkcjonalnej. Obydwie perspektywy są niemal nieobecne w praktyce badawczej w Polsce. Publikacja niniejsza ma za zadanie wypełnienie tej luki.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 334 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-285-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
PARADOKSALNA PSYCHOLOGIA czyli zdrowy...
do koszyka
Funkcje w Excelu
do koszyka
Funkcje komunikacji niewerbalnej w...
do koszyka
Funkcje kontrolna i kreacyjna Sejmu w...
do koszyka
Spis treści
Uwagi wstępne | 7 |
Rozdział 1. Krytyczna etnografia edukacyjna – założenia i inspiracje | 15 |
1.1. Kulturowe ramy reprodukcji społecznej Willisa | 16 |
1.2. Współczesna krytyczna etnografia: między p pozytywizmem a postmodernizmem | 18 |
1.3. Carspecken i krytyczna etnografia szkoły z Houston | 21 |
1.4. Procedury metodologiczne w krytycznej etnografii szkoły | 26 |
Rozdział 2. Konteksty teoretyczne konstrukcji badania | 33 |
2.1. Specyfika polskich nierówności edukacyjnych jako teoretyczny kontekst doboru próby | 33 |
2.2. Quasi-rynek edukacyjny: zarys teoretyczny pola | 45 |
Rozdział 3. Procedura badań własnych | 54 |
3.1. Procedura doboru zbiorowości oraz próby i techniki użyte w badaniu | 56 |
3.2. Szczegółowe zastosowanie procedur krytycznej etnografii edukacyjnej oraz założenia teoretyczne analizy i interpretacji danych | 61 |
3.3. Analiza systemu relacji na podstawi e proceduralnego działania polityki | 62 |
3.4. Analiza dyskursu pedagogicznego z punktu widzenia lingwistyki systemowo-funkcjonalnej | 67 |
3.5. Zastosowanie teorii kodów edukacyjnych Bernsteina: narzędzie kodowania – operacjonalizacja Klasyfikacji i Ramy | 83 |
3.6. Schemat procedury badawczej i pytania badawcze | 99 |
Rozdział 4. Relacje z terenu badawczego | 103 |
4.1. Specyfika problemów etnograficznych badań edukacyjnych | 103 |
4.2. Badane szkoły – opisy i interpretacje | 110 |
4.3. Szkoła B – hierarchia jako podstawa porządku społecznego | 114 |
4.4. Szkoła A – wspólnota aprecjacji różnicy | 128 |
4.5. Rytuały szkolne jako podstawa porządku moralnego szkoły w interpretacji badanych | 141 |
Rozdział 5. „Samorefleksyjna kultura ogółu” – interpretacyjne konsekwencje procesów globalizacji korporacyjnej | 155 |
5.1. Różnicowanie jako podstawa koniecznej i zobiektywizowanej sprawiedliwości – mit merytokracji w perspektywie interpretacyjnej badanych | 161 |
5.2. Klasizm jako mit legitymizujący izolowanie klas społecznych | 177 |
5.3. Szkoła jako „marka” na rynku edukacyjnym | 193 |
5.4. Interpretacje utowarowionej formy edukacji | 225 |
Rozdział 6. Różnice w perspektywie lingiwstyki systemowo‑funkcjonalnej | 237 |
6.1. Analiza w perspektywie systemowo‑funkcjonalnej | 237 |
6.2. Lekcje matematyki – dyskurs sokratejski versus proceduralny | 239 |
6.3. Lekcje języka polskiego: wiedza horyzontalna versus wertykalna | 250 |
6.4. Lekcje przedsiębiorczości: kultura przedsiębiorczości versus kultura oporu | 264 |
6.5. Podsumowanie | 279 |
Rozdział 7. Różnice w perspektywie kodów edukacyjnych Bernsteina | 281 |
7.1. Analiza wyników badania w perspektywie Klasyfikacji | 281 |
7.2. Analiza wyników badania w perspektywie Ramy | 291 |
7.3. Interpretacja dotychczasowych ustaleń | 297 |
7.4. Interpretacja w perspektywie antropologicznej | 303 |
7.5. Społeczny kontekst zmiany orientacji kodów edukacji | 312 |
Podsumowanie | 316 |
Bibliografia | 325 |
Spis rysunków i tabel | 333 |