POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
Przedmiotem książki jest tożsamość koreańskiego intelektualisty, analizowana na podstawie trzech powieści z cyklu Dzień z życia pisarza Kubo autorstwa Pak T’ae-wǒna (1909–1986), Ch’oe In-huna (1936–) i Chu In-sǒka (1963–).
We wszystkich tych utworach pojawiają się różni pisarze o imieniu Kubo, których życie codzienne i przemyślenia pozwalają na prześledzenie kondycji narodu koreańskiego w różnych okresach historycznych.
Autorka postawiła sobie zadanie dogłębnej analizy tych postaci literackich, skupiając się na czterech składnikach ich tożsamości: korzeniach, pamięci, ciele i planach na przyszłość. Pozwoliło jej to wykazać, że tożsamości pisarzy Kubo są żywymi i dynamicznymi strukturami, które ulegają przeobrażeniom pod wpływem różnorodnych czynników.
Książka adresowana jest do czytelników zainteresowanych zarówno poznaniem zagadnień poruszanych w nowożytnej prozie koreańskiej, jak i zrozumieniem problemów doświadczanych przez Koreańczyków w okresie kolonizacji japońskiej, zimnej wojny oraz dyktatury wojskowej.
The author conducts a thorough analysis of the identity of the Korean intellectual based on three novels from the “A day in the life of novelist Gubo” series by Pak T'aewŏn (1909–1986), Ch’oe In-hun (1936–) and Chu In-sǒk (1963–), whose reflections allow the author to trace the situation of the Korean nation in different historical periods. She focuses on four elements of their identity: roots, memory, body and plans for the future, which has enabled her to prove that the identities of the writers of Gubo are living and dynamic structures, which undergo transformations under the influence of various factors.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-2039-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dzień dobry, mamo! Dzień dobry, tato!
do koszyka
Dzień za dniem i nie pytaj o jutro
do koszyka
Dzień bez teleranka. Jak się żyło w...
do koszyka
Dzień cudu
do koszyka
Dzień czekolady
do koszyka
Dzień czekolady
do koszyka
Dzień dobry i co dalej
do koszyka
Dzień dobry, ja też umieram
do koszyka
Spis treści
Nota redakcyjna | 11 |
Wstęp | 13 |
1. Zakres badania i struktura książki | 13 |
2. Stan badań nad powieściami o Kubo | 15 |
3. Metoda i cel badania | 20 |
Główne tendencje współczesnej prozy koreańskiej w XX wieku | 25 |
1. Okres reform i oświecenia (1896–1910) – literatura jako narzędzie kształtowania świadomości narodowej | 25 |
2. Epoka rządów kolonialnych (1910–1945) | 31 |
2.1. Okres „rządów miecza” (1910–1919) – japońska cenzura i represje jako czynnik ograniczający wolność wypowiedzi | 31 |
2.2. Okres „rządów kulturalnych” (1920–1930) – dążenie do ukazania realiów życia narodu koreańskiego i popularyzacja idei socjalistycznych | 33 |
2.3. Lata 30.– dążenie do uchwycenia codziennego życia, powieści historyczne i tendencje modernistyczne | 36 |
2.4. Przed wyzwoleniem – ponury okres milczenia lub kolaboracji | 40 |
3. Epoka podziału Korei (1945 ) | 40 |
3.1. Po wyzwoleniu – kwestia rozliczenia się z pozostałościami epoki kolonialnej i określenia zasad tworzenia literatury narodowej | 40 |
3.2. Lata 50. – wpływ wojny koreańskiej na utrwalenie podziału ideologicznego w koreańskim świecie literackim | 44 |
3.3. Lata 60. – dekada frustracji i nihilizmu | 47 |
3.4. Lata 70. – dążenie do odzwierciedlenia zjawisk społecznych okresu industrializacji | 52 |
3.5. Lata 80. – dekada prześladowań i politycznej odwilży | 57 |
3.6. Lata 90. – zwrócenie się ku problemom jednostki i fantazmatyczna wyobraźnia | 62 |
4. Podsumowanie | 65 |
Charakterystyka „powieści o Kubo” | 67 |
1. Dzień z życia pisarza Kubo Pak T’ae-wǒna | 67 |
2. Dzień z życia pisarza Kubo Ch’oe In-huna | 75 |
3. Dzień z życia pisarza Kubo Chu In-sǒka | 81 |
Studium tożsamości Kubo Pak T’ae-wǒna – koreański intelektualista w epoce kolonialnej | 87 |
1. Pisarz Kubo jako hybryda | 87 |
1.1. Negacja przedkolonialnej kultury i pragnienie stworzenia własnej podmiotowości-87 | |
1.2. Depresja i melancholia | 94 |
2. Ciało pisarza Kubo jako zagrożenie dla kolonialnego dyskursu | 98 |
2.1. Medykalizujące kolonialne ciało | 98 |
2.2. Ciało konstytuujące kolonialny krajobraz | 105 |
A: Rola spojrzenia w powieści Pak T’ae-wǒna | 105 |
B: Podział przestrzeni kolonialnego miasta a trasa spaceru pisarza Kubo | 109 |
C: Ambiwalencja codzienności kolonialnego życia | 112 |
3. Odkrycie prawdy na temat własnej egzystencji | 116 |
4. Plany na przyszłość jako wyraz dojrzałości pisarza Kubo | 127 |
Studium tożsamości Kubo Ch’oe In-huna – koreański intelektualista w epoce zimnej wojny i dyktatury | 131 |
1. Pisarz Kubo jako uchodźca | 131 |
2. Uwięzione ciało poddane zachodniej standaryzacji | 141 |
2.1. Ciało jako produkt dominującej kultury | 141 |
2.2. Uwięzione ciało wędrowca | 144 |
3. Pamięć Kubo – pamięć narodu koreańskiego | 147 |
3.1. Dziedzictwo kolonialnej przeszłości | 148 |
3.2. Neokolonialne zależności | 154 |
3.3. Dyktatura | 160 |
4. Oblicza boga Janusa a przyszłość Korei | 164 |
Studium tożsamości Kubo Chu In-sǒka – koreański intelektualista u progu epoki postindustrialnej | 165 |
1. Powrót do domu jako próba konfrontacji ze wstydliwą przeszłością | 165 |
2. Cierpiące ciało opozycjonisty | 180 |
2.1. „Oczy szeroko otwarte” – kwestia społecznego zaangażowania | 180 |
2.2. Nieproduktywne i niepotrzebne ciało buntownika | 185 |
2.3. Odzyskana cielesność – pisarz Kubo wobec męki tortur | 190 |
3. Trudny proces przywracania pamięci | 194 |
3.1. Pamięć o domu rodzinnym | 194 |
3.2. Pamięć o latach 80. | 195 |
3.3. Pamięć o ludziach | 200 |
4. Przyszłość ukierunkowana na przeszłość | 201 |
Zakończenie | 203 |
Abstract | 207 |
Spis literatury | 209 |
Tablica transliteracyjna | 217 |
Indeks postaci | 227 |