INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka jest próbą ponownego odczytania twórczości najważniejszych czeskich i słowackich autorek XIX wieku - Boženy Němcovej, Karolíny Světlej, Terézy Novákovej, Eleny Maróthy-Šoltésovej i Terezii Vansovej. Autor korzysta z ustaleń badawczych feministycznej krytyki literackiej. Przeprowadza ona analizę twórczości pisarek przynależnych do dwóch literatur, przy czym jej celem nie jest ujęcie komparatystyczne. U źródeł takiego rozwiązania znalazły się refleksje teoretyczne dotyczące istnienia w literaturze specyficznej kobiecej wspólnoty literackiej, na którą w powyższym przypadku dodatkowo nakłada się pozostawania obu literatur w tym okresie w ścisłym związku, określanym czesko-słowacką wzajemnością kulturową.
Horyzont teoretyczny książki wyznacza nurt feministycznej krytyki literackiej, przy czym autor nie dokonuje jednoznacznego wyboru między anglosaskim a francuskim nurtem feministycznych badań literaturoznawczych, ale stara się również nawiązywać do tradycji prac polskich powstających od połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku.
Trzon książki stanowią cztery kolejne rozdziały rozpatrujące czeską i słowacką literaturę kobiecą II połowy XIX wieku pod kątem problematyki recepcji, organizacji tekstu dzieła literackiego oraz specyfiki tematycznej.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 276 |
Kategoria | Literatura powszechna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1273-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Powinni się nie urodzić revisited –...
do koszyka
Najlepiej się nie urodzić
do koszyka
Najpierw trzeba się urodzić
do koszyka
Urodzeni biegacze
do koszyka
Urodzeni biegacze
do koszyka
Urodzeni blokersi
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Antycypacja feministycznej krytyki literackiej? | 22 |
Rozdział II. XIX-wieczna krytyka literacka a twórczość kobieca | 37 |
Męska krytyka literacka w ocenie feministycznej krytyki literackiej | 37 |
Uwarunkowania społeczne XIX-wiecznej krytyki literackiej w świetle feministycznej krytyki literackiej | 42 |
Niepasujący model | 47 |
Stosunek krytyki literackiej do twórczości kobiecej | 62 |
Odrzucenie i niezrozumienie | 75 |
Rozdział III. Płeć a organizacja tekstu i gatunek literacki | 87 |
Twórczość Boženy Němcovej w świetle projektu écriture féminine | 89 |
Gatunek literacki a płeć | 102 |
Trop arachnologiczny w powieściach Karolíny Světlej | 107 |
Etnografizm Terézy Novákovej | 114 |
Kobieta w podróży | 126 |
Styl kobiecy między oralnością a piśmiennością | 143 |
Rozdział IV. Kobieca tożsamość, czyli co się kryje w powieści tendencyjnej | 148 |
Fallogocentryczny model i jego pęknięcia | 149 |
Ideał czeskiej i słowackiej patriotki oraz jego literacka realizacja | 154 |
První Češka − tożsamość w wolności | 161 |
Maloměstský román raz jeszcze | 181 |
Baśniowy schemat w powieści Sirota Podhradských | 194 |
Rozdział V. Obraz macierzyństwa | 209 |
Czy ulegać konfesji? | 209 |
Macierzyństwo jako temat charakterystyczny dla literatury kobiecej | 210 |
Feministyczna krytyka instytucji macierzyństwa | 212 |
XIX-wieczny ideał matki | 215 |
Literackie obrazy macierzyństwa | 218 |
Macierzyństwo patriotyczne | 220 |
Matka wychowawczyni i strażniczka moralności | 224 |
Co nie mieści się w oficjalnym obrazie | 226 |
Pomiędzy obowiązkiem, ograniczeniem i bolesną miłością | 233 |
Ambiwalencja wielowymiarowa-243 | |
Uwagi końcowe | 254 |
Bibliografia | 257 |
Indeks nazwisk | 271 |