POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Kobiety, które w tej książce „opowiadają świat” to pisarki różnych narodowości, głównie anglojęzyczne. Ich wybór wynikał, czego nie ukrywam, raczej z potrzeby czytelniczej niż krytyczno-literackiej. W ten sposób jest to również moje „opowiadanie świata”, przy czym towarzyszy mu świadomość, że można to zrobić inaczej, i że będzie to całkiem inna opowieść. Równie subiektywne przyczyny stoją za faktem, że wielokrotnie powracam do twórczości Ursuli K. Le Guin, której w ten sposób mogę odwdzięczyć się za pomysł na tytuł książki.
Sygnalizowany ciąg: mit – baśń – fantastyka nie oznacza ewolucyjnego charakteru kobiecej literatury, ale dotyczy pewnej istniejącej wśród pisarek tendencji. Wykorzystują one mit i baśń do tworzenia nowych fabuł, zajmując tym samym wobec tradycji prostych form i niesionego przez nią kulturowego przekazu różne stanowiska. Nawiązując do typologii Susanne Schmid, zawartej w pracy Dziewica i potwór, można stwierdzić, że prezentowane autorki stosują wszystkie wymienione przez nią fabularne strategie postępowania z mitem.
Czym więc jest kobiece „opowiadanie świata”? Ursula K. Le Guin powiedziałaby, że to sposób uświęcenia różnych spraw, ale taki, którego się nie szuka. Bo świętość po prostu jest. W prawdzie, w bólu, w pięknie. I opowiadanie też jest uświęcone.
Autorka (Wstęp)
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 182 |
Kategoria | Literatura powszechna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-137-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Kobiety`44
do koszyka
Kobiety Białorusi
do koszyka
Kobiety Białorusi
do koszyka
Kobiety despotów
do koszyka
Kobiety do zadań specjalnych
do koszyka
Spis treści
WSTĘP: Mit – baśń – fantastyka w perspektywie kobiecej | 5 |
CZĘŚĆ I: W POSZUKIWANIU BOHATERKI | 11 |
Wobec tradycji: | 13 |
– Wbrew | 13 |
– I obok | 17 |
Córki ojców, córki matek | 21 |
Narodziny | 31 |
Podróż ku matriarchalnej Psyche | 38 |
Zraniona kobiecość. wartość negatywnej inicjacji | 50 |
CZĘŚĆ II: POD ZNAKIEM BOGINI. KOBIECE UTOPIE | 59 |
Bogini i garnek | 61 |
Wyspa kobiet Marion Zimmer Bradley | 65 |
Mrugająca zakonnica Leonory Carrington | 75 |
Kobiecość prehistorii, prehistoria kobiecości – Jane Auel | 83 |
Żeńska archeologia przyszłości – Ursula K. Le Guin | 91 |
CZĘŚĆ III: CIAŁO – PŁEĆ – KULTURA. POMIĘDZY UTOPIĄ A DYSTOPIĄ | 101 |
Płeć jako utopia – Getheńczycy Ursuli K. Le Guin | 103 |
Płeć jako cytowanie kultury | 114 |
W stronę dystopii | 118 |
CZĘŚĆ IV: MĘSKIE I KOBIECE ŚWIATY WYOBRAŹNI | 131 |
Język mężczyzn, język kobiet | 133 |
Słowo i przemoc | 139 |
Ziemiomorze wobec śródziemia | 147 |
ZAKOŃCZENIE – Po co kobietom fantastyka? | 165 |
Bibliografia podmiotowa | 174 |
Bibliografia przedmiotowa | 176 |