POLECAMY
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja prezentuje wyniki badań stanu świadomości społeczeństwa polskiego, efektów współpracy szkół i samorządów w dziedzinie edukacji środowiskowej społeczności lokalnych na tle strategii zrównoważonego rozwoju w świetle przepisów prawnych i polityki ekologicznej państwa. Celem tej pracy jest wskazanie rozwiązań metodycznych pomocnych w kształtowaniu poglądów i postaw przyjaznych środowisku wśród społeczeństwa polskiego.
W publikacji wykorzystano wieloletnie doświadczenia zebrane dzięki organizacji licznych projektów edukacyjnych prowadzonych ze studentami biologii oraz ochrony środowiska, a także ogólnopolskich konferencji dla nauczycieli i samorządowców na temat edukacji środowiskowej społeczności lokalnych na Wydziale Biologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz spotkań na terenie całego kraju.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 208 |
Kategoria | Ekologia i ochrona środowiska |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1693-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Diagnoza psychologiczna
do koszyka
Diagnoza: alienacja
do koszyka
Diagnoza i terapia w logopedii
do koszyka
Diagnoza i terapia w pracy logopedy i...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Polityka ekologiczna państwa | 11 |
1.1. Rys historyczny | 11 |
1.2. Aktualne założenia polityki ekologicznej państwa | 18 |
2. Diagnoza stanu środowiska w Polsce | 28 |
2.1. Uwagi wstępne | 28 |
2.2. Jakość wód powierzchniowych | 29 |
2.3. Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich źródła | 30 |
2.4. Wpływ gospodarki odpadami na stan środowiska | 34 |
2.5. Inne przyczyny degradacji środowiska przyrodniczego | 37 |
3. Struktura systemu pojęć i stan wiedzy w zakresie tytułowej tematyki badań | 47 |
3.1. Zakresy znaczeniowe podstawowych terminów i pojęć | 47 |
3.2. Świadomość ekologiczna społeczeństwa w badaniach nad zrównoważonym rozwojem | 68 |
4. Geneza ochrony przyrody i edukacji środowiskowej w Polsce | 76 |
4.1. Ważniejsze uwarunkowania historyczne rozwoju ochrony przyrody | 76 |
4.2. Początki działalności badawczej i edukacyjnej | 84 |
4.3. Europejska Sieć „Natura 2000” | 91 |
5. Założenia metodologiczne i realizacyjne projektu badawczego | 95 |
6. Bierna i czynna ochrona środowiska w świadomości obywateli społeczności lokalnych | 101 |
6.1. Uwagi wstępne | 101 |
6.2. Samoocena badanych w zakresie poziomu ich wiedzy ekologiczno-środowiskowej i zainteresowanie ochroną środowiska przyrodniczego | 102 |
6.3. Poglądy społeczne na działalność samorządów lokalnych w zakresie edukacji środowiskowej | 107 |
6.4. Aktywność społeczności lokalnych w działaniach środowiskowych | 111 |
7. Edukacja ekologiczna w programach urzędów wybranych gmin polskich | 117 |
7.1. Program edukacji ekologicznej dla miasta stołecznego Warszawy | 117 |
7.2. Edukacja ekologiczna w programach ochrony środowiska wybranych gmin | 121 |
7.3. Ocena poziomu świadomości środowiskowej społeczeństwa na podstawie wywiadów przeprowadzonych w wybranych gminach trzech regionów Polski | 123 |
7.3.1. Województwo mazowieckie | 123 |
7.3.2. Województwo podkarpackie | 125 |
7.3.3. Region pomorski | 128 |
7.4. Procedury konstruowania programu edukacji ekologicznej dla społeczności lokalnej | 132 |
8. Edukacja ekologiczna w szkole | 140 |
8.1. Założenia programowe i sposoby ich realizacji | 140 |
8.2. Edukacja środowiskowa w norweskich i niemieckich programach szkolnych | 143 |
8.3. Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia edukacji środowiskowej | 146 |
8.4. Metody aktywizujące w edukacji ekologicznej | 148 |
9. Projekt jako strategia edukacji środowiskowej społeczności lokalnych | 156 |
9.1. Szkoła – partner urzędu gminy w działaniach edukacyjnych na rzecz środowiska przyrodniczego | 156 |
9.2. Realizacja przykładowych projektów edukacyjnych | 164 |
10. Główne uwarunkowania realizacyjne edukacji środowiskowej społeczności lokalnych | 174 |
10.1. Uwarunkowania strategiczne edukacji środowiskowej w Polsce | 174 |
10.2. Udział społeczności lokalnych w Dekadzie Edukacji dla Zrównoważonego rozwoju | 177 |
Podsumowanie | 179 |
Literatura | 181 |
Dokumenty | 181 |
Opracowania | 182 |
Strony internetowe | 189 |
Załączniki | 191 |
Ankieta | 191 |
Wywiad kwestionariuszowy | 198 |
Spis rysunków | 201 |
Spis tabel | 202 |
Spis fotografii | 202 |
Summary | 203 |
List of Figures | 205 |
List of Tables | 206 |
List of Photographs | 206 |