Pieśń i moc

Pieśni codzienne Franciszka Karpińskiego w kulturze polskiej XIX i XX wieku

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

14,36  16,70 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,70 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca o fenomenie funkcjonowania w kulturze polskiej dwóch pieśni Franciszka Karpińskiego, Porannej i Wieczornej. Kluczem do zrozumienia recepcji tych pieśni jest ich codzienność, tzn. występowanie (w formie śpiewanej) w różnych sytuacjach i okolicznościach życiowych.


Książka przedstawia dzieje powszechnej i długotrwałej popularności dwóch krótkich utworów napisanych u schyłku osiemnastego stulecia. Po analizie licznych źródeł: literatury pięknej, piśmiennictwa dokumentu osobistego, druków i pism urzędowych, śpiewników i modlitewników oraz relacji prasowych autor rekonstruuje sposoby funkcjonowania Pieśni porannej i Pieśni wieczornej w polskim społeczeństwie ostatnich dwu wieków. Opowieść o pieśniach Franciszka Karpińskiego jest opowieścią o ich śpiewaniu, o ich trwaniu w codzienności i odświętności, o ich adaptacji w zmieniających się okolicznościach.


Rok wydania2012
Liczba stron378
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-2106-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Pieśń i moc    7
  
  Pieśni codzienne     7
  Nienapisana historia     12
  Typy źródeł     14
  Pojęcie „obiegu”     16
  Kręgi inspiracji     19
  „Duch Świata”     22
  
  Rozdział I. Pieśni anonimowe autorstwa Franciszka Karpińskiego     25
  
  Kancjonał autorski a pieśni dla ludu – wokół tradycji gatunku w kulturze staropolskiej     25
  Oświeceniowe i sentymentalne impulsy     33
  Tradycje psalmiczne     39
  Pieśni codzienne a wzorzec brewiarzowy     51
  „Antologia motywów hejnałowych”     56
  Summa tradycji – ku analizie „pieśni w działaniu”     65
  Pieśni jako modlitwy     72
  Pieśni jako pieśni     77
  Anonimowość pieśni codziennych     81
  
  Rozdział II. Pieśni jako wehikuł. Śpiewanie liturgiczne, paraliturgiczne i pozaliturgiczne pieśni codziennych Franciszka Karpińskiego     83
  
  Obieg kościelny pieśni codziennych     83
  Formy uczestnictwa w liturgii. Śpiew jako sposób participatio?     88
  Pieśni codzienne a liturgia     98
  Obok liturgii i poza nią – przygodność pieśni     106
  Śpiewniki, modlitewniki, druki ulotne     110
  Pielgrzymka, czyli Kościół w drodze     126
  Polskość pieśni a ich ekumenizm     139
  Kopuła wzniosłości. Wokół pobożności prywatnej     144
  Pieśni jako wehikuł     148
  
  Rozdział III. Zbłądzić pod strzechy. Obieg folklorystyczny pieśni codziennych     150
  
  Projektowany odbiorca i pierwsze ambiwalencje     150
  Próba przeglądu     154
  Pieśni codzienne a folklory     167
  „Idealne teksty folkloru”     172
  Jak działać pieśniami?     175
  Zbłądzić pod strzechy. Wokół pewnej metafory     184
  Nieodzyskany świat     192
  
  Rozdział IV. „Biblia narodowej pamięci”. Pieśni codzienne w obiegu publicznym, śpiewnik narodowy i dziewiętnastowieczna codzienność     194
  
  Dziewiętnastowieczny obieg publiczny i instytucjonalny – dwa przybliżenia     194
  My chcemy Boga     201
  Odświętność i codzienność. O pojęciu „śpiewnika narodowego”     206
  Obieg szkolny     215
  Świat wartości ewokowanych przez pieśni codzienne     236
  Moc języka. Wspólnota fatyczna?     247
  
  Rozdział V. Komu ranne wstają zorze. O wykonywaniu pieśni codziennych w XX wieku     251
  
  Karpiński na ławie oskarżonych     251
  Śpiew pieśni jako część harcerskiego rytuału obozowego     267
  Dom, Kościół, państwo. Pieśni Karpińskiego i międzywojenna codzienność     282
  Selva selvaggia XX wieku     303
  Między marginalizacją a kanonizacją liturgiczną     327
  Restauracje, residua, ślady     330
  
  Pieśń i działanie – o wykonywaniu pieśni polskich w XIX i XX wieku     335
  
  Podziękowania     344
  
  Bibliografia     346
  
  Indeks osób     369
RozwińZwiń