POLECAMY
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Celem książki jest nie tylko przedstawienie polskiemu czytelnikowi treści poszczególnych powiastek zawartych w Zebranych zapiskach o zjawiskach nadprzyrodzonych, lecz przede wszystkim przybliżenie okoliczności ich powstania, skomplikowanych losów i bogatej zawartości, dzięki której można zapoznać się zarówno z wysoko cenioną w dawnym piśmiennictwie chińskim tradycją historiograficzną, jak i przepełnionym duchami, demonami i bóstwami folklorem Chin.
Autorka dokonując wszechstronnej analizy obejmującej aspekty literackie, kulturowe oraz ludowe, doprowadziła do zbadania ważnego tekstu średniowiecznej literatury chińskiej, jakim jest Soushenji [...]. Należy jednocześnie podkreślić, iż wszechstronna i dokładna analiza badanego tekstu dała asumpt do wykazania się ogromną erudycją, gruntowną wiedzą zaczerpniętą [...] z zachodniej literatury przedmiotu, jak też umiejętnością swobodnego odnajdywania potrzebnych wiadomości w klasycznej literaturze chińskiej.
Z recenzji prof. Romana Sławińskiego
Mocną stroną jest orientacja [autorki] w kwestiach metodologicznych i trafne zakotwiczenie pracy we współczesnej metodologii literaturo- i kulturoznawczej. Analizy powiastek zbioru są ciekawe i pouczające, jeśli chodzi o strukturę i znaczenie.
Z recenzji prof. Zbigniewa Słupskiego
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Historia literatury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1817-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Duchy Bałtyku
do koszyka
Duchy. Część I, II i III
do koszyka
Duchy domu
do koszyka
Duchy i ludzie
do koszyka
Duchy Kresów Wschodnich
do koszyka
Duchy, których nie chcemy zapomnieć
do koszyka
Duchy kurhanów
do koszyka
Duchy minionych lat, tom 3: Jesienne...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Zebrane zapiski o zjawiskach nadprzyrodzonych – wprowadzenie | 19 |
1.1. Zagadnienia wstępne | 19 |
1.1.1. Tradycja zbierania rzeczy dziwnych | 19 |
1.1.2. Zapiski Gan Bao czy Zapiski Hu Yinglina | 25 |
1.2. Zebrane zapiski o zjawiskach nadprzyrodzonych – informacje o tekście | 30 |
1.2.1. Wersje i problem datowania Zapisków | 30 |
1.2.2. Tytuł i autor | 34 |
1.2.3. Tekst – konstrukcja, forma i treść | 39 |
2. Konteksty Zebranych zapisków o zjawiskach nadprzyrodzonych | 47 |
2.1. Kontekst historyczno-kulturowy | 47 |
2.2. Kontekst literaturoznawczy | 54 |
2.3. Kontekst ludowy | 73 |
3. Intencje narracyjne w Zebranych zapiskach o zjawiskach nadprzyrodzonych | 81 |
3.1. Intencja informacyjna | 84 |
3.2. Intencja moralistyczna | 92 |
3.3. Intencja wzbudzenia strachu | 98 |
3.4. Intencja humorystyczna | 102 |
3.5. Intencja kompensacyjna | 107 |
4. Soushenji jako palimpsest literacki – transtekstualność Zebranych zapisków o zjawiskach nadprzyrodzonych | 115 |
4.1. Intertekstualność Zapisków | 119 |
4.2. Peryferie tekstualne Zapisków | 128 |
4.3. Zapiski jako hiper- i hipotekst | 133 |
4.4. Ji (记) jako paratekstualny wyznacznik architekstu | 139 |
5. Zebrane zapiski o zjawiskach nadprzyrodzonych jako palimpsest kulturowy | 143 |
5.1. Warstwa mitologiczna | 145 |
5.1.1. Mity w Zapiskach | 146 |
5.1.2. Bohater mityczny | 151 |
5.1.3. Mitologiczny obraz świata zachowany w Zapiskach | 157 |
5.1.4. Nawiązania do Księgi gór i mórz | 159 |
5.1.5. Postać Konfucjusza | 159 |
5.2. Ślady kultów i obrzędów pierwotnych | 162 |
5.2.1. Obrzędy przejścia | 162 |
5.2.2. Motywy totemiczne | 165 |
5.2.3. Wu, czyli chińscy szamani | 173 |
5.3. Warstwa taoistyczna | 183 |
5.3.1. Nieśmiertelni (xian) | 185 |
5.3.2. Daoshi – taoistyczni kapłani | 187 |
5.3.3. Fangshi – alchemicy i magicy | 189 |
Zakończenie | 193 |
Aneks | 195 |
Bibliografia | 225 |
Indeks wybranych tytułów chińskich tekstów źródłowych | 235 |
Indeks chińskich nazw własnych | 239 |
Indeks terminów chińskich | 245 |