Doskonalenie przedsiębiorstw. Kryzys drogą do sukcesu

11 ocen

Format:

epub, mobi

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi

59,40  99,00 (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 59,40 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem książki jest przekazanie praktycznej wiedzy o skutecznym rozwiązywaniu problemów, jakie występują w działalności biznesowej, a także w innych przedsięwzięciach, w których zmierza on do osiągnięcia określonych celów. Niepowodzenia i błędy zdarzają się nawet w perfekcyjnie zaprojektowanych, starannie wykonanych i zainstalowanych oraz prawidłowo eksploatowanych obiektach, dobrze zarządzanych systemach czy procesach. Występowanie rozmaitych problemów w działalności ludzkiej jest nieuniknione. Wiąże się to zarówno z zawodnością urządzeń i narzędzi, stanowiących istotny element w realizacji procesów, szeroko pojętym czynnikiem ludzkim, a także z oddziaływaniem czynników zewnętrznych. Problemy te wywołują niepożądane, często nieprzewidziane zaburzenia procesu, które wpływają negatywnie na uzyskiwane efekty. W potocznym znaczeniu problem to przeszkoda lub trudność, której konsekwencją jest zadanie wymagające rozwiązania.
W książce zastanawiamy się, jak najlepiej wykorzystać nasze niepowodzenia i błędy, aby uniknąć podobnych niepożądanych zdarzeń w przyszłości lub przynajmniej zmniejszyć ich skutki, które utrudniają osiągnięcie zamierzonych celów naszej działalności. Zdolność do skutecznego pokonywania przeszkód jest kluczem do sukcesu w każdym przedsięwzięciu. Badanie i rozwiązywanie problemów operacyjnych w przedsiębiorstwie lub organizacji, jako środek efektywnego poprawiania rzeczywistości, w jakiej prowadzona jest działalność, jest głównym przedmiotem tej książki. Niestety, umiejętność skutecznego radzenia sobie z trudnościami posiada tylko niewielka część pracowników i menadżerów zaangażowanych w działalność biznesową, czy innych uczestników i decydentów celowej działalności człowieka.


Rok wydania2016
Liczba stron350
KategoriaE-biznes
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-18895-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa     11
    Na czym polegają trudności?     11
    O czym jest ta książka     14
    Kilka słów o autorze     15
  
  Wstęp     17
    Filozofia kryzysowa     20
    Filozofia szukania winy     21
    Filozofia ciągłego doskonalenia     24
    Literatura     25
  
  ROZDZIAŁ 1. Poprawianie procesu – koncepcja programu     27
    1.1. Doskonalenie metodą małych zmian     27
      1.1.1. Działania reaktywne     28
      1.1.2. Działania proaktywne     32
      1.1.3. Działania oparte na badaniu trendów     32
      1.1.4. Program stopniowego poprawiania procesu     33
    1.2. Rewolucyjne zmiany procesu     34
    1.3. Zmiany stopniowe czy rewolucyjne?     35
    Literatura     37
  
  ROZDZIAŁ 2. Zasady wykorzystywania obserwacji procesowych     39
    2.1. Procesowe ujęcie działalności biznesowej     40
    2.2. Proces wykorzystania doświadczeń operacyjnych     41
      2.2.1. Rozpoznanie problemu     42
      2.2.2. Analiza źródłowych przyczyn problemu     46
      2.2.3. Określenie środków naprawczych     49
      2.2.4. Wdrożenie środków naprawczych     51
    2.3. Organizacja programu     51
      2.3.1. Zarządzanie programem     51
      2.3.2. Zasoby materialne i kadrowe     54
      2.3.3. Procedury administracyjne     55
      2.3.4. Systemy informacyjne     55
      2.3.5. Szkolenie     57
      2.3.6. Audytowanie programu     58
    2.4. Przykłady z praktyki     59
      2.4.1. Przykład 1: korozja pokrywy zbiornika reaktora Davis Besse     59
      2.4.2. Przykład 2: katastrofa samolotu AF447     61
      2.4.3. Przykład 3: niekontrolowany wypływ wody ze zbiornika     64
      2.4.4. Przykład 4: nieprawidłowe złącze przewodu elektrycznego     65
      2.4.5. Przykład 5: długi czas realizacji zleceń naprawy     65
    Literatura     67
  
  ROZDZIAŁ 3. Program ciągłego doskonalenia procesu – wyzwania i bariery     68
    3.1. Myślenie systemowe i dynamika systemów     68
    3.2. Podstawy dynamiki programu doskonalenia     74
      3.2.1. Aspekty organizacyjne i behawioralne     74
      3.2.2. Dynamiczny model programu ciągłego doskonalenia     76
      3.2.3. Analiza modelu     82
    3.3. Wnioski z badań modelowych i analiz teoretycznych     86
      3.3.1. Trudności związane z zarządzaniem programem     86
      3.3.2. Kontrola skuteczności programu     88
    3.4. Typowe bariery organizacyjne i behawioralne     90
      3.4.1. Programy dotyczące jakości     90
      3.4.2. Programy wykorzystujące zdarzenia operacyjne     93
    3.5. Typowe bariery metodologiczne     101
      3.5.1. Ocena ważności zdarzenia/problemu     101
      3.5.2. Analiza przyczyn źródłowych     102
      3.5.3. Wybór optymalnego rozwiązania     112
      3.5.4. Klasyfikacja zdarzeń stosowana w analizach trendu     114
    Literatura     116
  
  ROZDZIAŁ 4. Rozpoznanie problemu     120
    4.1. Identyfikacja problemu     120
    4.2. Zgłoszenie problemu     122
      4.2.1. Negatywne konsekwencje zgłoszenia     122
      4.2.2. System motywacji do zgłaszania zdarzeń     125
      4.2.3. Przejrzystość procesu zgłaszania zdarzeń     126
      4.2.4. Postawa kierownictwa     126
    4.3. Zdefiniowanie problemu     127
    4.4. Klasyfikacja problemu     130
      4.4.1. Ocena istotnych cech problemu/zdarzenia     132
      4.4.2. Określenie priorytetu     136
    4.5. Zbieranie informacji     138
      4.5.1. Źródła informacji o problemie     140
      4.5.2. Ogólne zalecenia dotyczące zbierania informacji     140
      4.5.3. Wywiady z pracownikami     141
    Literatura     147
  
  ROZDZIAŁ 5. Analiza źródłowych przyczyn problemu     148
    5.1. Zasada przyczyn i skutków     148
      5.1.1. Podstawowe terminy     149
      5.1.2. Podstawowe cechy zasady przyczyn i skutków     153
    5.2. Metody dedukcyjne wykorzystujące drzewa przyczyn     156
      5.2.1. Metoda drzewa przyczyn (CTM)     156
      5.2.2. Metoda Apollo RCA     157
      5.2.3. Metoda mapy przyczyn     159
      5.2.4. Przykład zastosowania mapy przyczyn w analizie przyczyn wypadku     163
    5.3. Metody wykorzystujące opracowane z góry schematy logiczne     180
      5.3.1. Graficzna reprezentacja sekwencji zdarzeń     181
      5.3.2. Identyfikacja istotnych zdarzeń     185
      5.3.3. Identyfikacja przyczyn źródłowych przy użyciu schematów logicznych     199
    5.4. Metody wykorzystujące podejście systemowe     225
      5.4.1. Trudności i wyzwania współczesnej technologii     226
      5.4.2. Geneza systemowych modeli wypadku     236
      5.4.3. STAMP – systemowy model wypadku     238
      5.4.4. Przykład zastosowania modelu STAMP w analizie przyczyn wypadku     245
    5.5. Analiza fizycznych uszkodzeń urządzeń i komponentów     267
      5.5.1. Proces badania i rozwiązywania problemu     269
      5.5.2. Typowe narzędzia analityczne     272
    Literatura     288
  
  ROZDZIAŁ 6. Określenie skutecznych rozwiązań     291
    6.1. Proces wyboru najkorzystniejszych rozwiązań     291
    6.2. Określenie możliwych rozwiązań problemu     292
      6.2.1. Ogólne zasady identyfikacji rozwiązań     292
      6.2.2. Specyfika problemów lub zdarzeń o charakterze prekursorów     295
    6.3. Ocena możliwych rozwiązań     298
      6.3.1. Ocena poprawności     298
      6.3.2. Ocena skuteczności     300
      6.3.3. Ocena warunków realizacji     303
    6.4. Wybór najwłaściwszego rozwiązania     311
    6.5. Przekazanie wniosków dotyczących rozwiązania problemu     312
    Literatura     313
  
  ROZDZIAŁ 7. Wdrożenie optymalnych rozwiązań     315
    7.1. Realizacja     315
    7.2. Monitorowanie działań wdrożeniowych     316
    7.3. Ocena skuteczności wdrożonych rozwiązań     318
    Literatura     319
  
  ROZDZIAŁ 8. Kompleksowe analizy zbioru obserwacji     320
    8.1. Ogólne zasady     322
      8.1.1. Cele i zakres analiz     322
      8.1.2. Ogólne zasady grupowania danych     325
    8.2. Dane wejściowe używane w analizach     326
      8.2.1. Zakres danych     327
      8.2.2. Jakość danych     328
    8.3. Systemy klasyfikacji zdarzeń     330
      8.3.1. Pożądane cechy systemu klasyfikacji zdarzeń     331
      8.3.2. Ocena systemu klasyfikacji     332
    8.4. Przykłady systemów klasyfikacji stosowanych w praktyce     333
      8.4.1. System klasyfikacji zdarzeń w lotnictwie amerykańskim     333
      8.4.2. System klasyfikacji zdarzeń w energetyce jądrowej     344
      8.4.3. System klasyfikacji zdarzeń w sektorze ochrony zdrowia     349
    8.5. Narzędzia analityczne     357
      8.5.1. Badanie profilu zbioru zdarzeń     357
      8.5.2. Badanie szeregów czasowych     367
    Literatura     371
  
  ROZDZIAŁ 9. Przekazywanie informacji i wniosków     374
    9.1. Raport zgłoszenia zdarzenia (problemu)     375
      9.1.1. Zdarzenia o istotnym znaczeniu     376
      9.1.2. Zdarzenia uznane za mniej istotne     377
    9.2. Raport z badania zdarzenia (problemu)     379
      9.2.1. Zdarzenia o istotnym znaczeniu     379
      9.2.2. Zdarzenia uznane za mniej istotne     384
    9.3. Powiadomienia i sprawozdania     386
      9.3.1. Powiadomienia     386
      9.3.2. Sprawozdania okresowe     390
      9.3.3. Prezentacje ustne     390
    Literatura     392
  
  Podsumowanie     393
  
  DODATEK A. Definicje i skróty     404
    A.1. Wykaz stosowanych skrótów     404
    A.2. Definicje podstawowych terminów używanych w książce     407
  
  DODATEK B. Organizacja, proces, system     411
    B.1. Organizacja i jej elementy     411
    B.2. Proces biznesowy     415
    B.3. System     417
    Literatura     418
  
  DODATEK C. Kategorie uwarunkowań przyczynowych stosowane w metodzie HPIP     419
    C.1. Procedury     419
      C.1.1. Procedura nie została użyta     420
      C.1.2. Procedura błędnie zastosowana     420
      C.1.3. Procedura błędna lub niekompletna     422
    C.2. Szkolenie     422
      C.2.1. Brak szkolenia dotyczącego określonego zadania lub systemu     422
      C.2.2. Niedoskonałe szkolenie     423
    C.3. Komunikacja ustna     424
      C.3.1. Przekaz mylnie zrozumiany     424
      C.3.2. Brak komunikacji lub komunikacja spóźniona     424
      C.3.3. Niedostateczne przekazanie zadania lub pracy w toku     425
    C.4. Organizacja i zarządzanie     425
      C.4.1. Niewłaściwe standardy, polityka, lub kontrola administracyjna (SPKA)     425
      C.4.2. Niestosowane elementy SPKA     426
      C.4.3. Postawa kierownictwa i nadzór     426
      C.4.4. Niedostateczne środki naprawcze     427
      C.4.5. Niedostateczna komunikacja interpersonalna i kultura organizacyjna     427
    C.5. Ergonomia     427
      C.5.1. Niedostateczny interfejs człowiek-maszyna     428
      C.5.2. Niewłaściwe środowisko pracy     429
      C.5.3. Nadmiernie złożony system     429
      C.5.4. Niedostateczna tolerancja systemu na błędy     429
    C.6. Nadzór bezpośredni     430
      C.6.1. Niedostateczne przygotowanie zadania/pracy     430
      C.6.2. Niedostateczny nadzór nad wykonaniem pracy     431
    Literatura     431
  
  DODATEK D. Analiza incydentu w gospodarstwie hodowli ryb – porównanie metod     432
    D.1. Opis incydentu     432
    D.2. Analiza zdarzenia – metoda TapRooT     433
      D.2.1. Zdefiniowanie problemu     433
      D.2.2. Rozpoznanie problemu     433
      D.2.3. Analiza przyczyn źródłowych     434
      D.2.4. Identyfikacja rozwiązań     439
    D.3. Analiza zdarzenia – metoda mapy przyczyn     442
      D.3.1. Zdefiniowanie problemu     442
      D.3.2. Analiza przyczyn źródłowych     443
      D.3.3. Identyfikacja rozwiązań     447
    Literatura     449
  
  DODATEK E. Analiza przyczyn katastrofy samolotu AA965 – Cali, Kolumbia, 20 grudnia 1995 r.     450
    E.1. Opis wypadku     450
    E.2. Analiza wypadku     452
      E.2.1. Zdefiniowanie problemu     452
      E.2.2. Analiza przyczyn źródłowych     452
      E.2.3. Identyfikacja rozwiązań     460
    Literatura     463
  
  DODATEK F. Analiza przyczyn awarii w japońskiej ektrowni jądrowej Fukushima w marcu 2011 r.     464
    F.1. Podstawowe informacje o elektrowni Fukushima Dai-Ichi     464
    F.2. Opis zdarzenia     471
    F.3. Analiza zdarzenia     472
      F.3.1. Zdefiniowanie problemu     472
      F.3.2. Analiza przyczyn źródłowych     473
      F.3.3. Identyfikacja rozwiązań     488
    F.4. Podsumowanie     493
    Literatura     493
  
  DODATEK G. Analiza niekontrolowanego wypływu wody ze zbiornika     495
    G.1. Opis incydentu     495
    G.2. Analiza zdarzenia     496
      G.2.1. Zdefiniowanie problemu     496
      G.2.2. Analiza przyczyn źródłowych     497
      G.2.3. Identyfikacja rozwiązań     500
  
  DODATEK H. Analiza problemu medycznego: obcy przedmiot pozostawiony w ciele pacjenta po zabiegu operacyjnym     501
    H.1. Opis problemu     501
    H.2. Analiza problemu     502
      H.2.1. Zdefiniowanie problemu     502
      H.2.2. Analiza przyczyn źródłowych     503
      H.2.3. Identyfikacja rozwiązań     507
    Literatura     509
  
  Spis rysunków     510
  
  Spis tabel     514
RozwińZwiń