INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka stanowi podjętą z punktu widzenia antropologii kulturowej próbę rozważań na temat potocznej pamięci Polski Ludowej. Podstawą analizy tego zjawiska kulturowego są badania terenowe prowadzone przez kilka lat w środowisku łódzkich nauczycieli. W publikacji ukazano złożone relacje pomiędzy dwiema narracjami o przeszłości, z których jedna otwarcie krytykuje Polskę Ludową i stan wojenny, druga zaś przypisuje im dobre cechy, nadając pozytywny wymiar państwu realnego socjalizmu. Autor podejmuje temat pamięci autobiograficznej, kreśląc obraz dzieciństwa, młodości i dorosłego życia, który wyłania się z opowieści badanej grupy. W książce czytelnik znajdzie omówienie związków pomiędzy pamięcią indywidualną a społeczną, różniących się, ale także wzajemnie uzupełniających i przenikających w zebranym materiale badawczym. Autor odnosi się przy tym do wdrażanego w szkole obrazu przeszłości, ocen życia w PRL, stanu wojennego i jego pamięci, która zachowała się w narracjach łódzkich nauczycieli. Publikacja jest adresowana do czytelników zainteresowanych przeszłością i pamięcią o Polsce Ludowej, rozpatrywaną z punktu widzenia antropologii kulturowej.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 560 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-009-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Pomiędzy afirmacją a negacją. Ruch...
do koszyka
Pomiędzy bogami. Seria Kronik. Tom V
do koszyka
Pomiędzy bukwą a literą
do koszyka
Pomiędzy czystym prawem a ideą...
do koszyka
Pomiędzy demokracją a autorytaryzmem
do koszyka
Pomiędzy. Historie osób niebinarnych
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
1. Problematyka i struktura pracy. Cele i pytania badawcze | 9 |
2. Pojęcia wykorzystane w pracy. Problemy definicyjne, przegląd literatury przedmiotu | 15 |
CZĘŚĆ I. PAMIĘĆ AUTOBIOGRAFICZNA. DZIECIŃSTWO, DOM, SZKOŁA | 27 |
Rozdział 1. Nauczyciele wobec stanu wojennego w Łodzi. Badania eksploratorskie 2006/2007 | 33 |
1.1. Początek pracy nad pamięcią. Punkt wyjścia – stan wojenny | 33 |
1.2. Historyczne tło wydarzeń związanych ze stanem wojennym w Łodzi | 36 |
1.3. Założenia, hipotezy i metoda badawcza badań eksploratorskich | 40 |
1.4. Wyniki badań eksploratorskich z lat 2006–2007 i próba ich interpretacji | 43 |
1.5. Wnioski z przeprowadzonych badań eksploratorskich | 50 |
1.6. Pytania o dalszy kierunek badań i ich przebieg, problemy i pytania badawcze | 51 |
Rozdział 2. Dzieciństwo, młodość, tęsknota | 55 |
2.1. Formy pamięci, pamięć autobiograficzna i tożsamość narracyjna | 55 |
2.2. Literatura, postawa autobiografi wewnętrzny wzrok i pałace pamięci | 72 |
2.3. Świat powtórzony, nostalgia i dzieciństwo | 83 |
2.4. Za czym tęsknią Polacy? Za dzieciństwem, dobrobytem czy bezpieczeństwem? | 94 |
2.5. Odległy świat (nie)szczęśliwego dzieciństwa | 97 |
2.6. Pamięć autobiograficzna, trauma i trajektoria | 143 |
Rozdział 3. Dom i stalinowska szkoła | 151 |
3.1. Dom i wartości | 151 |
3.2. Ketman Nowej Wiary, przemilczenie, strach i opresyjność systemu | 193 |
3.3. Zasady ketmanu, indoktrynacja, przymus i straszni nauczyciele, czyli „to były takie czasy” | 208 |
3.4. Harcerze, zetempowcy i czyny społeczne, czyli „trzeba było jakoś ten idiotyczny ustrój obchodzić” | 239 |
CZĘŚĆ II. PAMIĘĆ SPOŁECZNA. PRL I STAN WOJENNY | 269 |
Rozdział 1. Relacje pomiędzy pamięcią zbiorową a indywidualną. Zmiana społecznych ram pamięci | 271 |
1.1. Społeczne ramy pamięci i jej personalizacja | 272 |
1.2. Dlaczego zostali nauczycielami? | 294 |
1.3. Pamięć zmanipulowana | 309 |
Rozdział 2. Uczniowie ketmanu i bohaterowie komunizmu, czyli „Ja już sama nie wiem, jaka jest ta historia”. Nauczyciele o PRL-u | 317 |
2.1. Odważni nauczyciele i ciekawi uczniowie. O czym mówiono w szkole, a co trzeba było pomijać milczeniem? | 317 |
2.2. Strach i (prze)milczenie, znowu przesłonięcie. O czym nauczyciele nie mówili w szkole? | 346 |
Rozdział 3. Spór o PRL. Ocena życia w PRL-u | 375 |
3.1. Nauczyciele mówią o blaskach i cieniach Polski Ludowej | 375 |
3.2. Lepsza rzeczywistość, czyli „mnie było dobrze w PRL-u” | 382 |
3.3. Obrona PRL-u ze szczytów władzy | 408 |
3.4. Całe zło PRL-u, czyli „Trzeba było jakoś żyć. Mimo, a nie dzięki PRL-owi” | 410 |
3.5. Bliżej historii PRL-u, czyli „brat musiał wyjechać” | 434 |
Rozdział 4. Stan wojenny. Dwie pamięci | 449 |
4.1. Czarna noc stanu wojennego, czyli ostatni atak systemu i jeszcze raz o strachu | 449 |
4.2. Niezapomniany moment, niedziela rano 13 grudnia, a potem „kolejka jedna, druga i już po dniu”, czyli wszystko wraca do normalności | 453 |
4.3. Wejdą czy nie wejdą? Mniejsze zło i tytan w zielonym mundurze | 480 |
4.4. Druga pamięć, czyli o stanie wojennym inaczej | 499 |
4.5. Obrazy stanu wojennego, pamięć komunikacyjna i kulturowa | 523 |
4.6. Trudne wybaczenie, czyli „miałbym trochę litości dla Jaruzelskiego” | 526 |
Czas PRL-u i stanu wojennego. Pamięć autobiograficzna a społeczna. | |
Wnioski | 529 |
Bibliografia | 541 |
Summary | 551 |
Aneks | 555 |
O autorze | 559 |