INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
W prezentowanej publikacji dokonano analizy regulacji antymonopolowych pod kątem występujących w nich luzów normatywnych kształtujących dyskrecjonalność orzekania Prezesa UOKiK. Znajdujący się u podstaw konstrukcji ustawy antymonopolowej luz normatywny ma w założeniu umożliwiać skuteczną realizację funkcji ochronnej norm tego prawa. Racjonalność takiego rozwiązania wpisuje się w ogólną tendencję upoważnienia administracji do wyznaczonych ustawą działań dyskrecjonalnych wszędzie tam, gdzie normowana materia uzasadnia i zarazem nakazuje określone typy dyskrecjonalności. Na tym tle Autor stawia pytania o specyfikę dyskrecjonalności w prawie antymonopolowym, a także jej funkcje z punktu widzenia skuteczności i jakości norm tego prawa. Odnosi się przy tym do wymogu jego niezbędnej określoności, tkwiącej w założeniach państwa prawnego. Autor prezentuje nowatorskie podejście do prawa konkurencji, ujmuje je kompleksowo i osadza w polskim systemie prawa, sytuując w kontekście wartości nadrzędnych wyrażonych w Konstytucji RP. Publikacja ta stanowi istotny przyczynek do dyskusji o prawie konkurencji na nowej - dotąd jedynie incydentalnie analizowanej - płaszczyźnie.
Adresaci:
Monografia ma istotną wartość merytoryczną zarówno dla praktyków: sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników organów administracji rządowej i samorządowej, jak i teoretyków zajmujących się prawem konkurencji.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 600 |
Kategoria | Prawo cywilne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-8046-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Prawie jak gwiazda rocka
do koszyka
Prawie nic
do koszyka
Prawie nigdy
do koszyka
Prawie nigdy
do koszyka
Prawie północ
do koszyka
Prawie siostry
do koszyka
Prawie siostry
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Od Autora | 11 |
ROZDZIAŁ I. Konstytucyjna problematyka konkurencji i jej ochrony | 15 |
1. Wprowadzenie | 15 |
2. Ochrona konkurencji w świetle art. 76 Konstytucji RP? | 17 |
3. Konstytucyjny model społecznej gospodarki rynkowej jako źródło konkurencji i zarazem jej ochrony? | 24 |
4. Konkurencja i jej ochrona w świetle wolności gospodarczej i majątkowej oraz zasady równości | 34 |
4.1. Wprowadzenie | 34 |
4.2. Wolność gospodarcza i majątkowa | 36 |
4.3. Równość konkurowania | 61 |
5. Konkurencja jako konstytucyjna zasada ustroju gospodarczego i zarazem publiczne prawo podmiotowe? | 76 |
6. Dyskrecjonalność w prawie | 98 |
6.1. Wprowadzenie | 98 |
6.2. Dyskrecjonalność w prawie w świetle orzecznictwa konstytucyjnego | 99 |
6.3. Uznanie administracyjne i inne przejawy dyskrecjonalności administracji w świetle nauki prawa | 106 |
7. Podsumowanie | 118 |
ROZDZIAŁ II. Konkretyzujące kompetencje organu antymonopolowego metaklauzule generalne z art. 1 u.o.k.k | 120 |
1. Wprowadzenie | 120 |
2. Klauzula interesu publicznego jako przesłanka działania organu antymonopolowego | 123 |
3. Konkurencja - metakryterium aksjologii otwartej w stosowaniu ustawy antymonopolowej | 143 |
4. Eksterytorialny skutek antykonkurencyjnych zachowań przedsiębiorców jako przesłanka kształtująca dyskrecjonalność organu antymonopolowego | 170 |
5. Podsumowanie | 182 |
ROZDZIAŁ III. Normatywne definicje otwarte - rynek właściwy i pozycja dominująca | 186 |
1. Wprowadzenie | 186 |
2. Rynek właściwy | 187 |
2.1. Uwagi ogólne | 187 |
2.2. Aspekt produktowy rynku właściwego | 193 |
2.2.1. Kryterium przeznaczenia towaru | 193 |
2.2.2. Kryterium ceny towaru | 201 |
2.2.3. Kryterium właściwości towaru | 208 |
2.3. Aspekt geograficzny rynku właściwego | 213 |
2.3.1. Kryterium rodzaju i właściwości towaru | 213 |
2.3.2. Kryterium barier dostępu do rynku | 215 |
2.3.3. Kryterium preferencji konsumentów | 224 |
2.3.4. Kryterium znaczących różnic cen | 229 |
2.3.5. Kryterium kosztów transportu | 230 |
3. Pozycja dominująca przedsiębiorcy na rynku właściwym | 233 |
4. Podsumowanie | 251 |
ROZDZIAŁ IV. Dyskrecjonalność w orzekaniu w sprawach praktyk ograniczających konkurencję | 258 |
1. Otwartość zakazów praktyk ograniczających konkurencję - wprowadzenie | 258 |
1.1. Nadużycie pozycji dominującej - problem jednoznacznego zdefiniowania | 259 |
1.2. Nieuczciwe ceny - kategoria intuicyjna czy w pełni mierzalna | 263 |
1.3. Praktyki kontyngentowe - w poszukiwaniu skutecznych kryteriów oceny antykonkurencyjnych zachowań przedsiębiorców | 285 |
1.4. Pojęcie uciążliwych warunków umów - problem typowych relacji rynkowych | 295 |
1.5. Zakaz dyskryminacji i obniżony standard jego dowodzenia | 300 |
1.6. Uzależnianie zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia innego świadczenia - kwestia rzeczowego i zwyczajowego związku z przedmiotem umowy | 303 |
1.7. Ocena klauzuli wyłączności w porozumieniach ograniczających dostęp do rynku innym przedsiębiorcom | 307 |
1.8. Przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji - konkretyzacja klauzuli generalnej poprzez klauzulę generalną? | 313 |
2. Racjonalizacja i relatywizacja zakazu stosowania praktyk ograniczających konkurencję | 316 |
2.1. Podejście ekonomiczne do zakazu nadużywania pozycji dominującej | 317 |
2.2. Relatywizacja zakazu porozumień ograniczających konkurencję | 322 |
3. Zakres luzu decyzyjnego organu antymonopolowego w sprawach praktyk ograniczających konkurencję | 338 |
4. Podsumowanie | 361 |
ROZDZIAŁ V. Zakres swobody decyzyjnej organu antymonopolowego w wykonywaniu nadzoru nad koncentracjami przedsiębiorców | 365 |
1. Wprowadzenie | 365 |
2. Luz interpretacyjny organu antymonopolowego w odniesieniu do przesłanek uzasadniających obowiązki notyfikacyjne | 368 |
3. Ocenność wyłączeń spod obowiązku notyfikacji | 375 |
4. Dyskrecjonalność w orzekaniu w sprawach nadzoru nad koncentracjami przedsiębiorców | 380 |
5. Specyfika luzów decyzyjnych w odniesieniu do możliwości przedłużenia terminu na przeprowadzenie koncentracji | 416 |
6. Podsumowanie | 419 |
ROZDZIAŁ VI. Luzy normatywne w stosowaniu kar w administracyjnym procesie antymonopolowym | 422 |
1. Wprowadzenie | 422 |
2. Wykorzystanie dyskrecjonalnych uprawnień w praktyce orzeczniczej organu antymonopolowego w zakresie nakładania kar | 426 |
3. Elementy dyskrecjonalności w programie łagodzenia kar (Leniency) | 440 |
4. Dyskrecjonalne stosowanie art. 81 u.o.k.k. (zaskarżenie decyzji) | 457 |
5. Podsumowanie | 464 |
ROZDZIAŁ VII. Specyfika dyskrecjonalności w prawie antymonopolowym; możliwe kierunki jej związania i skutki | 466 |
1. Wprowadzenie | 466 |
2. Istota dyskrecjonalności w prawie antymonopolowym | 468 |
3. Dyskrecjonalność prawa antymonopolowego a jego skuteczność, jakość i określoność | 478 |
3.1. Wprowadzenie | 478 |
3.2. Ewolucja ustawodawstwa antymonopolowego | 482 |
3.3. Skuteczność prawa antymonopolowego i jego jakość | 491 |
3.4. Kwestia dostatecznej określoności prawa antymonopolowego | 513 |
4. Prawne i ekonomiczne środki kontroli władzy dyskrecjonalnej organu antymonopolowego | 523 |
4.1. Proporcjonalność jako kryterium oceny legalności władzy dyskrecjonalnej organu antymonopolowego | 523 |
4.2. Ekonomiczna analiza prawa antymonopolowego | 535 |
5. Dyskrecjonalność działania organu antymonopolowego przesłanką specyfiki wykonywania przez ten organ nadzoru nad rynkiem | 555 |
Bibliografia | 567 |