POLECAMY
Symbol w społeczeństwie i w sztuce - to główny temat nr. 8 społeczno-kulturalnego półrocznika naukowego Stan Rzeczy. Co o symbolu pisali Vischer i Bourdieu? Czym jest atlas Mnemosyne Warburga? Jak Wind oczytywał Ostatnią wieczerzę Leonarda, a Foucault - obrazy Maneta? Odpowiedzi na te i inne pytania odnaleźć można w opublikowanych w tym numerze przekładach tekstów wspomnianych klasyków i 11 pasjonujących artykułach.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 406 |
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Campidoglio |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Stan epidemii. Konstrukcja prawna
do koszyka
Stan futbolu
do koszyka
Stan i perspektywy rozwojowe Unii...
do koszyka
Stan i potencjał rozwojowy kolejowych...
do koszyka
Stan i współczesne zmiany systemów...
do koszyka
Stan krytyczny
do koszyka
Stan krytyczny
do koszyka
Stan Lee Człowiek-Marvel
do koszyka
Spis treści
/ 9 Robert Pawlik – Symbol: od estetyki do socjologii | |
| |
/ 16 OBRAZ – SYMBOL | |
/ 17 Friedrich Theodor Vischer – Symbol (przeł. Piotr Napiwodzki) | |
/ 35 Aby Warburg – Mnemosyne. Wprowadzenie do Atlasu Pamięci (przeł. Ryszard Kasperowicz, Piotr Napiwodzki, Robert Pawlik) | |
/ 52 Ryszard Kasperowicz – Symbol jako narzędzie i cel w historii obrazów Aby’ego Warburga | |
| |
/ 69 HISTORIA SZTUKI JAKO NAUKA O SYMBOLACH | |
/ 70 Edgar Wind – Wymowność symboli (przeł. Robert Pawlik) | |
/ 77 Edgar Wind – Obraz i tekst (przeł. Robert Pawlik) | |
/ 82 Edgar Wind – Ostatnia wieczerza (przeł. Robert Pawlik) | |
/ 92 Robert Pawlik – Mowa symboli i mowa form. Edgar Wind i Leo Steinberg przeciw zeświecczaniu Ostatniej Wieczerzy Leonarda da Vinci | |
/ 117 Ben Thomas – Edgar Wind. A Short Biography | |
/ 138 Anna Szylar – Manet i narodziny podmiotu | |
| |
/ 162 SOCJOLOGIA JAKO NAUKA O SYMBOLACH | |
/ 163 Pierre Bourdieu – O społecznej naturze symboli (przeł. Michał Warchala) | |
/ 188 Tomasz Warczok – Habitus, szkoła i klasa społeczna. Bourdieu czyta Panofskiego | |
/ 194 Michał Łuczewski – Chrześcijanin bez Boga. Teologia polityczna Pierre’a Bourdieu | |
/ 228 SYMBOL RELIGIJNY I RELIGIA JAKO SYMBOL | |
/ 229 Stanisław Obirek – Religia jako system symboli | |
/ 246 Małgorzata Jankowska – Symbol religijny w literackich nieortodoksyjnych użyciach. Szkic o kulturowej roli profanacji | |
| |
/ 266 KŁOPOTY Z SYMBOLEM | |
/ 267 Paweł Grad – Symbol i signum. Przyczynek do krytyki teorii symbolu religijnego | |
/ 288 Michał Warchala – Totalność i dekonstrukcja. Kilka uwag o symbolu i alegorii | |
| |
/ 306 INTERWENCJE | |
/ 307 Mikołaj Pawlak – Ograniczenia rozwoju socjologii krytycznej. Próba alternatywnego wyjaśnienia | |
/ 328 Maria Lewicka – O krytyce przeżytków psychologii burżuazyjnej (pardon – neoliberalnej). Uwagi na marginesie artykułu Michała Bilewicza i Mateusza Olechowskiego | |
| |
/ 346 RECENZJE | |
/ 347 Tomasz Warczok – Herezja artystyczna – herezja socjologiczna, czyli „Manet to ja” | |
/ 358 Kamil Kopania – Ostentatio genitalium, czyli seksualność Chrystusa jako dowód Wcielenia | |
/ 369 Jakub Bazyli Motrenko – Kult Stalina w kalejdoskopie | |
| |
/ 389 SPIS ILUSTRACJI | |
/ 393 BIOGRAMY | |
/ 398 ZASADY PUBLIKACJI W „STANIE RZECZY” | |
/ 401 ZAPOWIEDZI ORAZ call for papers | |