INNE EBOOKI AUTORA
-5%
Autor:
Format:
Celem niniejszej monografii jest przybliżenie Czytelnikowi działalności rządowych seminariów nauczycielskich na terenie Królestwa Polskiego w latach 1866–1915. Dotychczasowe badania dotyczące dziejów oświaty na ziemiach polskich, które znalazły się w czasie rozbiorów pod panowaniem rosyjskim, jedynie w pewnym stopniu dotyczyły kwestii kształcenia nauczycieli na potrzeby szkolnictwa elementarnego. Brakuje natomiast w dotychczasowej historiografii opracowań, które ujmowałyby w sposób syntetyczny tematykę działalności rządowych seminariów nauczycielskich w latach 1866–1915. Ta publikacja zapełnia tą lukę. Przyjęto w niej układ rzeczowo-chronologiczny chcąc wyjaśnić zakres działalności seminariów nauczycielskich i uwarunkowania, w jakich one funkcjonowały.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 229 |
Kategoria | Historia Polski |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-671-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Studia hebraica. Księga pamiątkowa....
do koszyka
Kobieta i mężczyzna w zawodzie...
do koszyka
Nauczyciel w „polu” szkolnym – w...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
ROZDZIAŁ I Kształcenie kandydatów na nauczycieli w szkolnictwie elementarnym w Królestwie Polskim do 1866 roku | 15 |
1. Instytuty kształcenia kandydatów na nauczycieli w okresie autonomii Królestwa Polskiego | 15 |
2. Edukacja kandydatów na nauczycieli w dobie międzypowstaniowej | 39 |
3. Kwestia kształcenia kandydatów na nauczycieli w okresie reformy oświatowej Aleksandra Wielopolskiego | 55 |
ROZDZIAŁ II Polityka władz rosyjskich w dziedzinie kształcenia nauczycieli elementarnych po powstaniu styczniowym | 61 |
1. Nauczyciele elementarni w założeniach rosyjskiej polityki oświatowej w Królestwie Polskim | 61 |
2. Formy zdobywania kwalifikacji zawodowych | 66 |
3. Dokształcanie czynnych nauczycieli szkół elementarnych | 76 |
ROZDZIAŁ III Kursy pedagogiczne i seminaria nauczycielskie | 87 |
1. Organizacja rządowych kursów pedagogicznych i seminariów nauczycielskich | 87 |
2. Podstawy materialne działalności rządowych placówek kształcenia nauczycieli | 96 |
3. Budynki seminariów | 100 |
4. Nadzór nad działalnością rządowych placówek kształcenia nauczycieli | 105 |
5. Plany rozwoju rządowych placówek kształcenia nauczycieli i powołania instytutu nauczycielskiego | 107 |
6. Zakończenie działalności rządowych seminariów nauczycielskich | 110 |
7. Placówki kształcenia nauczycieli parafialnego szkolnictwa prawosławnego | 112 |
8. Funkcjonowanie prywatnych polskich seminariów nauczycielskich | 115 |
ROZDZIAŁ IV Kadra kierownicza oraz dydaktyczno-wychowawcza kursów pedagogicznych i seminariów nauczycielskich | 119 |
1. Kryteria doboru kadry nauczycielskiej | 119 |
2. Inspektorzy | 123 |
3. Nauczyciele | 133 |
4. Pensje inspektorów i nauczycieli | 139 |
ROZDZIAŁ V Uczniowie kursów pedagogicznych i seminariów nauczycielskich | 143 |
1. Warunki rekrutacji kandydatów | 143 |
2. Pochodzenie społeczne i wyznanie religijne | 150 |
3. Stypendia | 151 |
4. Warunki życia | 154 |
5. Działalność nielegalna | 158 |
6. Udział w strajku szkolnym 1905 roku | 162 |
ROZDZIAŁ VI Nauczanie i wychowanie | 177 |
1. Program nauczania | 177 |
2. Przygotowanie praktyczne seminarzystów | 194 |
3. Egzaminy w seminariach | 198 |
4. Wychowanie w seminarium | 200 |
5. Biblioteki seminariów | 205 |
Zakończenie | 209 |
Bibliografia | 215 |
Summary | 221 |
Indeks osobowy | 225 |