POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
Prawda to jedno z pojęć celowo dzisiaj rozmywanych, równocześnie w literaturach narodów Europy daje się zauważyć tęsknota za jej odkrywaniem. Podobnie jest z postawami wobec miłości, piękna, sprawiedliwości, ochrony życia i własności oraz dobra i zła. Młodzi pracownicy nauki Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego (stąd nazwa serii: „Iuvenilia Philologorum Cracoviensium”) usiłują tę tęsknotę za wartościami dobrze znanymi z tradycji greckiej, żydowskiej, rzymskiej i chrześcijańskiej nie tylko wychwycić, ale także − zgodnie z najlepszymi metodami postępowania badawczego − niejednokrotnie opisać i zwrócić uwagę na oryginalność dróg literackich poszukiwań. W piątym tomie Źródeł Humanistyki Europejskiej reprezentowanych jest kilkanaście literatur europejskich, kilkudziesięciu autorów, a skala rozmaitości sposobów widzenia siebie samych i kultury własnego narodu okazuje się nadzwyczajna, rozciąga się aż po recepcję piękna kultury orientalnej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 328 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3465-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Źródła sukcesu szkolnego młodzieży...
do koszyka
Źródła do badań nad zagładą Żydów na...
do koszyka
Źródła do dziejów regionu...
do koszyka
Źródła do dziejów szkolnictwa i...
do koszyka
Źródła do dziejów Żmudzi (1522–1648)
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I „Stan zwany wygnaniem” – zarys problemu emigracyjności w literaturze | 17 |
Rozdział II Zadomowienie w przestrzeni świata. Bogdan Czaykowski – poeta uniwersum | 37 |
1. Bogdan Czaykowski – sylwetka twórcza | 37 |
1.1. Poeci grupy „Kontynenty” | 42 |
2. W kręgu filozofii | 46 |
3. Przestrzeń realna i symboliczna – założenia badawcze | 49 |
4. Podróż w przestrzeni realnej | 52 |
4.1. „Ja” poetyckie w przestrzeni | 52 |
4.1.1. Wobec kanadyjskiego krajobrazu | 61 |
5. Czas i miejsce w ujęciu filozoficznym | 67 |
5.1. Tożsamość określana przez czas i miejsce | 78 |
5.2. Zadomowienie i tożsamość w kontekście filozofii egzystencjalnej | 82 |
6. Ziemioskłon – filozoficzny testament poety | 94 |
Rozdział III W przestrzeni znaków, dźwięków i barw. Poezja Andrzeja Buszy | 105 |
Wprowadzenie | 105 |
1. Ontologiczne niezakorzenienie | 113 |
2. W sferze znaczeń niedopowiedzianych | 122 |
3. Przesłanie vanitas | 135 |
4. Refleksje nad czasem dziwnym, trudnym i ciekawym | 141 |
5. Kultura jako przestrzeń zadomowienia | 153 |
5.1. W przestrzeni muzyki, malarstwa i literatury | 153 |
Rozdział IV Florian Śmieja – poeta podwójnie zakorzeniony | 165 |
1. Notacje emigranta poświęcone Polsce | 170 |
1.1. Kolekcjoner imponderabiliów przeszłości. Poetyckie powroty do gniazda | 176 |
2. Spóźniona Arka Floriana Śmieji | 183 |
Rozdział V „Wygnany, wrócę!”. Świat odrębny Wacława Iwaniuka | 197 |
1. „Podróżując po ruchomych piaskach emigracji” – wprowadzenie | 197 |
2. Pamięć zagłady | 206 |
3. „Nigdy od ciebie, miasto, nie mogłem odjechać…” | 215 |
4. Samotne noce i dni nad Jeziorem Ontario | 223 |
4.1. „Byle były słowa…” | 240 |
Rozdział VI „Dwuświat” Edwarda Zymana, Marka Kusiby i Romana Sabo | 247 |
1. „Jesteśmy zawsze obcy, tu ciągle j e s z c z e, tam j u ż nieobecni”. O nostalgii, samotności i niezadomowieniuw poezji Edwarda Zymana | 252 |
2. Marek Kusiba i Roman Sabo – zmowa (nie)oddalonych | 269 |
Zakończenie | 296 |
Bibliografia (wybór) | 304 |
Indeks nazwisk | 335 |
Summary | 352 |