POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
Problematyka pracy koncentruje się wokół szeroko pojętego zagadnienia cyberprzemocy występującej wśród młodzieży – uczniów wiejskich szkół gimnazjalnych. W książce scharakteryzowano problem cyberprzemocy z perspektywy teoretycznej, ale dokonano również szczegółowej analizy zjawiska na podstawie zebranego materiału empirycznego. Poza aspektem naukowych interpretacji zjawiska, sformułowano także konkretne wnioski przydatne praktyce pedagogicznej i profilaktycznej. Monografia adresowana jest do szerokiego grona odbiorców interesujących się problematyką cyberprzemocy zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Książka stanowi przydatne kompendium wiedzy dla wykładowców oraz studentów w szczególności kierunków pokrewnych pedagogice i psychologii. Zakres tematyczny, jak również wnioski praktyczne zredagowane są w taki sposób, by publikacja stanowiła źródło wskazówek i informacji niezbędnych w pracy nauczycieli-praktyków, podejmujących wyzwania wychowawczo-profilaktyczne, zwłaszcza na III etapie edukacyjnym. Adresatami pracy są także rodzice uczniów, w szczególności dorastającej młodzieży, której niestety na coraz większą skalę problem cyberprzemocy dotyczy. Liczę, że przedstawione w monografii rozważania i wnioski przysłużą się studentom, nauczycielom oraz pracownikom nauki, jako źródło inspiracji do dalszych dociekań i pogłębionych studiów nad zagadnieniem cyberprzemocy.
Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Forum Akademickie” nr 5/2016, s. 70 (Aleksandra Urbańczyk: Dziecko w sieci).
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 402 |
Kategoria | Pedagogika medialna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-460-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Cyberprzemoc
do koszyka
CYBERPRZEMOC szczególnym zagrożeniem...
do koszyka
Cyberprzemoc w szkole
do koszyka
Wśród burz
do koszyka
Wśród burz
do koszyka
Wśród burzy i wichru nasza droga
do koszyka
Wśród drzew - opowiadanie erotyczne
do koszyka
Wśród drzew - opowiadanie erotyczne
do koszyka
Wśród elit Mediolanu
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 9 |
1. Wybrane teorie i koncepcje wyjaśniające agresję i przemoc uczniowską / | 15 |
1.1. Wprowadzenie w problematykę agresji i przemocy. Wyjaśnienia terminologiczne / | 19 |
1.2. Wybrane teorie psychologiczne wyjaśniające agresję i przemoc / | 28 |
1.2.1. Teoria instynktów Zygmunta Freuda / | 28 |
1.2.2. Teoria frustracji – agresji Johna Dollarda i Neala E. Millera / | 30 |
1.2.3. Teorie uczenia się na przykładzie teorii wyuczonej agresji Arnolda H. Bussa / | 33 |
1.3. Wybrane teorie socjologiczne wyjaśniające agresję i przemoc / | 37 |
1.3.1. Teoria anomii Emila Durkheima oraz koncepcja szkolnej anomii / | 38 |
1.3.2. Teoria uczenia się społecznego Alberta Bandury / | 41 |
1.3.3. Teoria etykietowania Edwina Lemerta i Howarda Beckera / | 44 |
1.4. Wybrane koncepcje integrujące wyjaśniające agresję i przemoc / | 46 |
1.4.1. Teoria zachowań problemowych Richarda i Shirley Jessorów / | 46 |
1.4.2. Koncepcja socjoekologiczna / | 51 |
1.4.3. Koncepcje dotyczące wpływu mediów na zachowania agresywne / | 54 |
2. Nowe media w komunikacji interpersonalnej dzieci i młodzieży / | 59 |
2.1. Charakterystyka nowych mediów / | 60 |
2.2. Wprowadzenie w problematykę oddziaływania mediów / | 61 |
2.3. Oddziaływanie mediów na przykładzie teorii uczenia się społecznego Alberta Bandury / | 62 |
2.4. Teorie i modele komunikacji interpersonalnej / | 64 |
2.4.1. Pojęcie komunikacji / | 66 |
2.4.2. Teoria komunikacji Harolda Lasswella / | 69 |
2.4.3. Teoria systemowa w komunikowaniu / | 70 |
2.4.4. Teorie konstruktywistyczne / | 71 |
2.4.5. Teorie kognitywistyczne / | 72 |
2.4.6. Teorie konektywistyczne / | 74 |
3. Wprowadzenie do problematyki badań dotyczących zjawiska cyberprzemocy / | 77 |
3.1. Ujęcia definicyjne zjawiska cyberprzemocy / | 80 |
3.2. Cechy charakterystyczne zjawiska cyberprzemocy / | 86 |
3.3. Formy cyberprzemocy / | 91 |
3.4. Cyberprzemoc a przemoc tradycyjna / | 96 |
3.5. Skala zjawiska / | 99 |
3.6. Sprawcy i ofiary cyberprzemocy / | 102 |
3.7. Konsekwencje doświadczania cyberprzemocy / | 110 |
3.8. Wybrane przypadki doświadczania cyberprzemocy przez młodzież / | 116 |
4. Profilaktyka cyberprzemocy występującej wśród dzieci i młodzieży / | 123 |
4.1. Kryteria doboru oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w odniesieniu do cyberprzemocy / | 125 |
4.2. Szkolna polityka i infrastruktura w zakresie profilaktyki cyberprzemocy / | 130 |
4.3. Rola rodziców w zakresie profilaktyki cyberprzemocy / | 136 |
4.4. Kampanie i społeczne akcje edukacyjne podejmowane w ramach profilaktyki cyberprzemocy występującej wśród dzieci i młodzieży / | 142 |
5. Koncepcja metodologiczna badań własnych / | 149 |
5.1. Uzasadnienie problematyki badań własnych i ich innowacyjność / | 149 |
5.2. Cele i przedmiot badań / | 152 |
5.3. Problematyka badań / | 153 |
5.4. Hipotezy badawcze / | 155 |
5.5. Zmienne i ich wskaźniki / | 156 |
5.6. Metody, techniki i narzędzia badawcze / | 160 |
5.7. Charakterystyka terenu badań i badanej populacji / | 165 |
5.7.1. Charakterystyka terenu badań / | 165 |
5.7.2. Charakterystyka próby badawczej / | 166 |
6. Cyberprzemoc wśród młodzieży ze szkół wiejskich – analiza wyników badań własnych / | 185 |
6.1. Charakterystyka zjawiska cyberprzemocy występującego wśród młodzieży ze szkół wiejskich / | 185 |
6.1.1. Skala występowania zjawiska cyberprzemocy wśród młodzieży uczęszczającej do szkół wiejskich / | 185 |
6.1.2. Formy cyberprzemocy występujące wśród młodzieży uczęszczającej do szkół wiejskich / | 193 |
6.1.3. Poczucie bezpieczeństwa w sieci młodzieży gimnazjalnej ze szkół wiejskich / | 204 |
6.1.4. Wpływ poziomu agresji uczniów wiejskich szkół gimnazjalnych na popełnienie aktu cyberprzemocy / | 208 |
6.2. Profilaktyka i interwencja w zakresie cyberprzemocy / | 212 |
6.2.1. Znajomość zjawiska cyberprzemocy i świadomość zagrożeń w percepcji rodziców, nauczycieli i uczniów / | 212 |
6.2.2. Profilaktyka cyberprzemocy w percepcji rodziców, nauczycieli i uczniów oraz podejmowane w tym zakresie działania / | 229 |
6.2.3. Interwencja w zakresie cyberprzemocy w opinii rodziców, nauczycieli i uczniów / | 248 |
6.2.4. Dokumenty szkolne zawierające treści dotyczące cyberprzemocy / | 256 |
7. Pogłębiona charakterystyka sprawców i ofiar cyberprzemocy – studia indywidualnych przypadków / | 275 |
7.1. Bartosz – sprawca cyberstalkingu wykorzystujący telefon komórkowy / | 275 |
7.2. Klaudia – ofiara cyberstalkingu z wykorzystaniem telefonu komórkowego / | 287 |
7.3. Kamila – sprawczyni cyberprzemocy wykorzystująca telefon komórkowy / | 296 |
7.4. Monika – ofiara cyberprzemocy w filmach nagrywanych wbrew jej woli telefonem komórkowym / | 305 |
7.5. Marcin – sprawca cyberprzemocy wykorzystujący portal społecznościowy / | 314 |
7.6. Olga – ofiara cyberprzemocy na forum portalu społecznościowego / | 325 |
Wnioski końcowe i uogólnienia / | 335 |
Wnioski praktyczne / | 361 |
Bibliografia / | 371 |
Wykaz tabel / | 393 |
Summary / | 397 |
Zusammenfassung / | 399 |