POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
Tom jest antologią dziewięciu esejów poświęconych wybranym aspektom nowoczesnej i ponowoczesnej literatury brytyjskiej. Oparta na idei E pluribus unum koncepcja „odsłon" z jednej strony sugeruje bogactwo całości, czyli literatury Wysp Brytyjskich w XX i XXI wieku, niemożliwe do ujawnienia w jednej prezentacji, a z drugiej wskazuje na fascynującą różnorodność tematyczną i formalną tej całości oraz uzasadnia wielość możliwych spojrzeń i perspektyw badawczych.
Eseje dotyczą przede wszystkim (choć nie tylko) powieści jako głównego gatunku literackiego XX i XXI wieku i zmierzają od „faktu" historycznego lub literackiego ku świadomości literatury jako „fikcji", zaczynając od problemu relacji między literaturą współczesną a tekstami z nieodległej przeszłości (wiek XIX), poprzez zagadnienie tożsamości narodowej, kwestie świadomości językowej, spotęgowanej przez literaturę eksperymentalną, odwieczną tematykę Boga i Natury, politykę w wymiarze mikro i makro, a na problematyce metaliterackiej kończąc.
Autorzy artykułów — literaturoznawcy związani z Zakładem Literatury i Kultury Brytyjskiej XX i XXI wieku w Instytucie Filologii Angielskiej UJ — podzielili się swoimi odczytaniami wybranych utworów, umieszczając je w szerokim kontekście literackim, kulturowym i społecznym. Tom stanowi wartościowe i interesujące studium ważnych aspektów współczesnej literatury brytyjskiej i dostarcza czytelnikowi istotnych informacji o tekstach, z których większość istnieje już w polskim przekładzie.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 190 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3606-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dziewięć dni w nieskończoności
do koszyka
Dziewięć dni w nieskończoności
do koszyka
Dziewięć kołatek Troya
do koszyka
Dziewięć kołatek Troya
do koszyka
Dziewięć lodowych pierścieni
do koszyka
Dziewięć marzeń
do koszyka
Spis treści
SŁOWO WSTĘPNE, Magdalena Bleinert | 7 |
ODSŁONA PIERWSZA: PRZESZŁOŚĆ I TERAŹNIEJSZOŚĆ, Bożena Kucała: W dialogu z XIX wiekiem: powieść wiktorianistyczna | 11 |
ODSŁONA DRUGA: TOŻSAMOŚĆ, Karolina Kolenda: Angielskość i postpastoralizm. Rekonstrukcje i dekonstrukcje tożsamości we współczesnej powieści brytyjskiej | 25 |
ODSŁONA TRZECIA: JĘZYK, Katarzyna Bazarnik: Siedem spojrzeń na Finnegans Wake | 39 |
ODSŁONA CZWARTA: FAKT I FIKCJA, Robert Kusek: Autor! Autor!, czyli o powrocie „zniedołężniałego bóstwa starej krytyki” | 51 |
ODSŁONA PIĄTA: BÓG, Anna Walczuk: W orbicie chrześcijaństwa: myśl religijna i poszukiwanie Boga w literaturze brytyjskiej XX wieku | 71 |
ODSŁONA SZÓSTA: NATURA, Magdalena Bleinert: Ku „cywilizacji, która oprze się na ziemi”: motyw ogrodu w prozie wczesnego modernizmu | 95 |
ODSŁONA SIÓDMA: POLITYKA, Katarzyna Szczepanik: Dyskretny urok realizmu, czyli literackie konsekwencje rządów pani Thatcher | 115 |
ODSŁONA ÓSMA: DZIEDZICTWO IMPERIUM, Ewa Kowal: Literackie imperium: postkolonialna powieść indyjska w języku angielskim | 147 |
ODSŁONA DZIEWIĄTA: LITERATURA O LITERATURZE, Marek Pawlicki: Za kulisami powieści: wybrane przykłady anglojęzycznej prozy autotematycznej | 169 |