INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka pt. Poezja Josipa Severa w perspektywie muzyczności bada fenomen muzyczności w dziele współczesnego kultowego poety chorwackiego. Josip Sever, miłośnik performance`u i publicznych wystąpień, którego rola w oddziaływaniu na chorwacką scenę literacką jest nieoceniona, w swojej twórczości inspirował się literą, dźwiękiem i muzyką, deklarując, iż „dźwięk dyktuje sens”.
Muzyczność w poezji Josipa Severa pozostawała jak dotąd problemem w niewielkim tylko stopniu zbadanym. Interpretacja tekstów poetyckich Severa w prezentowanej książce uwydatnia szeroki zasięg i funkcję fenomenu muzyczności oraz pokazuje wachlarz możliwości jego realizowania nie tylko na płaszczyźnie fonicznej, ale i tematycznej, konstrukcyjnej, estetyczno-kulturowej. Zagadnienie muzyczności zostało rozpatrzone pod kątem kultury awangardowej, postmodernistycznej de-realizacji założeń awangardowych (tzw. projektu cywilizacyjnego nomadyzmu), nawiązań do tradycji poetyckiej Augustina Tina Ujevicia i kultury Dalekiego Wschodu.
Książka adresowana jest do slawistów, komparatystów, miłośników badań interdyscyplinarnych i wszystkich tych, których intryguje dialog literatury i muzyki.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 174 |
Kategoria | Historia literatury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-421-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Poezja androidów
do koszyka
Poezja dla ludzi
do koszyka
Poezja doświadczania sacrum. Wokół...
do koszyka
Poezja jest sztuką rytmu
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
Rozdział | 1 |
Współczesne rozumienie muzyczności / | 11 |
Rozdział | 2 |
Z dziejów myśli o muzyce / | 25 |
Rozdział | 3 |
Muzyka w chorwackiej poezji (wybrane przykłady) / | 35 |
Rozdział | 4 |
O twórczości poetyckiej Josipa Severa / | 45 |
4.1. Biografia poety / | 47 |
4.2. Wyróżniki poezji Severa / | 49 |
4.2.1. Diktator, Anarhokor, Svježa dama Damask trese / | 51 |
4.3. Czytanie na głos: aspekt wykonawczy — kultowość — partyturowość. Monologiczność — polilogiczność — nomadyczność — rozum transwersalny / | 53 |
4.3.1. Czytanie na głos: aspekt wykonawczy — kultowość — partyturowość / | 53 |
4.3.2. Monologiczność — polilogiczność — nomadyczność — rozum transwersalny / | 55 |
4.4. Sever, Kruczonych i Wielki Tin / | 58 |
4.4.1. Sever i Kruczonych / | 58 |
4.4.2. Sever i Wielki Tin / | 61 |
4.5. Brzmieniowy aspekt poezji Severa (muzyczność I) / | 64 |
Rozdział | 5 |
O muzyczności w poezji Josipa Severa / | 81 |
5.1. Muzyczny wokabularz Josipa Severa (muzyczność II) / | 83 |
5.2. Interpretacje muzyczności w wybranych wierszach Josipa Severa (muzyczność I, II i III) / | 106 |
5.2.1. Sever i chińska estetyka muzyczna: klišej kiše / | 106 |
5.2.2. The Beatles / | 112 |
5.2.3. Krzysztof Penderecki / | 120 |
5.2.4. Rozstrojony fortepian / | 123 |
5.2.5. Słuchanie wielu rzeczy na raz / | 125 |
5.3. Berislava Šipuša muzyczna adaptacja Anarhokora / | 132 |
Zakończenie / | 141 |
Bibliografia / | 145 |
Bibliografia podmiotowa (w porządku chronologicznym) / | 145 |
Bibliografia przedmiotowa (w porządku alfabetycznym) / | 145 |
Wydania internetowe / | 154 |
Indeks nazwisk / | 155 |
Summary / | 163 |
Résumé / | 163 |
Sažetak / | 164 |