Stosunki pracy w polskich organizacjach

-20%

Stosunki pracy w polskich organizacjach

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

24,00  30,00 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,00 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czy podręcznikowe zasady kierowania mają zastosowanie w polskiej kulturze organizacyjnej?
Czy metody kierowania w firmach prywatnych różnią się od metod stosowanych w przedsiębiorstwach państwowych?
Czy zmiany własnościowe przyczyniły się do wzrostu alienacji pracy?
Jakie są źródła alienacji?
W jakiej mierze jest ona efektem dominacji, a w jakiej tkwi w samych wyalienowanych?
Czy władza jest używana do koordynowania pracy, czy raczej służy utrwalaniu stosunków klasowych?
Na czym polega symboliczna dominacja i jak się przejawia w sporach ideologicznych?
Autor zwraca także uwagę na przeszkody osobowościowe utrudniające współdziałanie i blokujące dostosowanie polskich organizacji do gospodarki opartej na wiedzy. Szuka odpowiedzi na pytanie, jak należy postępować, by wybrać optymalny styl kierowania.


Rok wydania2012
Liczba stron301
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-164-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis tabel     10
  Spis rysunków     13
  Wprowadzenie     15
  
  Rozdział    1
  Historyczne Źródła polskiej kultury organizacyjnej     18
  Wstęp     18
  Kultura organizacyjna     18
  Archetypy i ich znaczenie dla poznania narodowych kultur organizacyjnych     20
  Kultura europejska wobec problemu współdziałania zbiorowego
  w gospodarce i polityce     23
  Kultura organizacyjna a rozwój gospodarczy     29
  Historyczne źródła polskiej kultury organizacyjnej     30
  Gospodarka w Polsce Ludowej i restytucja archetypów gospodarki folwarcznej     35
  Polska kultura organizacyjna w kontekście międzynarodowym     38
  Podsumowanie     47
  
  Rozdział    2
  Modele motywacyjne     48
  Wstęp     48
  Potrzeby, motywacje i ich znaczenie dla kierowania ludźmi     48
  Cel badań i dobór wskaźników     51
  Podstawowe wyniki badań     53
  Modele motywacyjne     55
  Motywacje a efektywność gospodarcza     61
  Podsumowanie     63
  
  Rozdział    3
  Koszt psychiczny a inicjatywa i innowacyjność     64
  Wstęp     64
  Od badań nad motywacjami do badań kosztu psychicznego     65
  Koncepcja kosztu psychicznego – założenia i definicje     69
  Operacjonalizacja koncepcji kosztu psychicznego i wstępne wyniki badań     74
  Weryfikacja koncepcji kosztu psychicznego     77
  Krytyczna analiza wyników badań     79
  Eksperymentalna metoda pogłębionej weryfikacji wyników badań     80
  Metoda zakładowa weryfikacji wyników badań     81
  Graniczny punkt alienacji i graniczny punkt inicjatywy     83
  Racjonalność i irracjonalność postaw pracowniczych
  – dwa rodzaje wiedzy zbiorowej     85
  Osobowość innowacyjna a energia psychiczna     87
  Społeczny kontekst osobowości innowacyjnej     90
  Charakterystyka związku kosztu psychicznego z inicjatywą pracowniczą wewnątrz organizacji     97
  Podsumowanie     99
  Aneks
  Koszt psychiczny a odpowiedzi na pytania o przewidywany stosunek
  kolegów i kierowników do innowatorów w 14 przedsiębiorstwach     100
  
  Rozdział    4
  Style kierowania     105
  Wstęp     105
  Operacjonalizacja stylów kierowania i podstawowe wyniki badań     105
  Modele stylów kierowania     107
  Style kierowania a koszt psychiczny     115
  Podsumowanie i wnioski     123
  
  
  Rozdział    5
  Sztywność i elastyczność w doborze stylu kierowania    124
  Wstęp     124
  Dobór stylu kierowania jako efekt cech osobowości kierownika lub jego
  umiejętności przystosowania się do wymogów środowiska pracy     124
  Warunki wstępne dobrego decydowania zbiorowego. Założenia i definicje     131
  Diagnoza pełnienia ról pracowniczych     134
  Gotowość uczestnictwa w decydowaniu zespołowym     136
  Dostosowanie sposobu kierowania do postaw pracowników     144
  Elastyczność stylu kierowania wobec cech pracy     148
  Wnioski     150
  
  Rozdział    6
  Metody kierowania ludźmi a efektywność przedsiębiorstw.
  Czy podręcznikowe zasady kierowania
  są skuteczne w polskich warunkach?     153
  Wstęp     153
  Metody pomiaru efektywności przedsiębiorstw     154
  Społeczne przesłanki efektywności przedsiębiorstw i ich wskaźniki     155
  Podstawowe wyniki badań – potwierdzenie związku między podręcznikowymi
  zasadami kierowania ludźmi a efektywnością przedsiębiorstw     158
  Znaczenie stosunków własności – zaprzeczenie związku między podręcznikowymi
  zasadami kierowania ludźmi a efektywnościa przedsiębiorstw     160
  Uniwersalne metody zarządzania czy kulturowa specyfika?     163
  Styl kierowania a efektywność     166
  Elastyczność kierowników w doborze metod kierowania ludźmi     167
  Motywacje pracownicze i potrzeby samorealizacyjne
  w komórkach organizacyjnych mniej i bardziej efektywnych     169
  Analiza krytyczna wyników badań w przedsiębiorstwach     170
  Podsumowanie     173
  
  Rozdział    7
  Dlaczego przedsiębiorstwa prywatne i publiczne
  stosują różne metody kierowania? Dwie perspektywy
  analityczne: konfliktowa i funkcjonalna     175
  Wstęp     175
  Dwie perspektywy analityczne     176
  Polityczne aspekty zarządzania organizacjami w świetle wyników badań
  – alienacja     177
  Klasowe aspekty alienacji w przedsiębiorstwach państwowych i prywatnych     183
  Kultura jako źródło zachowań ludzi w organizacjach gospodarczych     186
  Podsumowanie     188
  
  Rozdział    8
  Alienacja, kultura i stosunki klasowe
  w badanych przedsiębiorstwach     190
  Wstęp     190
  Alienacja i kultura organizacyjna a dobór metod kierowania     190
  Alienacja – empiryczne przesłanki i teoretyczne niekonsekwencje     192
  Alienacja, klasy społeczne i symboliczna dominacja     196
  Metody kierowania w świetle uwarunkowań globalnych     203
  Podsumowanie     206
  
  
  
  
  Rozdział    9
  Przeszkody osobowościowe we współdziałaniu
  i decydowaniu zbiorowym     208
  Wstęp     208
  Warunki wstępne dobrego decydowania     208
  Ograniczenia poznawcze     209
  Czy tylko ograniczenia poznawcze wpływają na pogorszenie
  jakości procesów decyzyjnych?     209
  Czy niska samoocena wynika tylko ze świadomości braków własnej
  wiedzy?     210
  Co powoduje, że spośród tych propozycji, które zostały przedłożone,
  tak trudno wyselekcjonować najlepszą?     211
  Czy można wyeliminować emocje z procesów decyzyjnych w zespołach
  pracowniczych?     211
  Jakie są przeszkody na drodze do ustanawiania kompromisów
  decyzyjnych?     212
  W jaki sposób sytuacja zagrożenia pogarsza jakość procesów decyzyjnych?     212
  Czy da się wyselekcjonować cechy osobowości będące syntezą opisanych
  wcześniej przeszkód, szczególnie trwale przeciwdziałające efektywności
  pracy zespołowej?     213
  Autorytaryzm     214
  Czym różni się autorytarny stosunek do władzy
  od racjonalnego podporządkowania?     215
  Paranoidalne cechy osobowości     218
  Jakie wnioski wynikają z badań nad autorytaryzmem i osobowością paranoidalną dla zrozumienia uczestnictwa w działalności zbiorowej?     226
  Nieprzystosowanie do współdziałania zbiorowego w świetle badań empirycznych     227
  Wewnątrz- i zewnątrzorganizacyjne czynniki kształtujące
  poziom nieprzystosowania do współdziałania zbiorowego     234
  W jaki sposób można przeciwdziałać lub zmniejszyć nieprzystosowanie
  i zwiększyć oraz utrwalić wysoki poziom przystosowania do zbiorowego
  decydowania?     239
  Doskonalenie osobowości     239
  Doskonalenie umiejętności poznawczych     240
  
  Rozdział    10
  Gospodarka oparta na wiedzy
  i organizacje „uczące się”     242
  Wstęp     242
  Gospodarka oparta na wiedzy i organizacje „uczące się”     242
  Gospodarka oparta na wiedzy a zarządzanie organizacjami     247
  Przesłanki efektywnego zarządzania jakością
  i rozpoznawanie oczekiwań klientów     250
  Przykłady badań nad jakością     251
  Praca zespołowa     254
  Wskaźniki i definicje operacyjne organizacji „uczących się”     258
  Miejsca pracy respondentów jako organizacje „uczące się”     259
  Podsumowanie     262
  
  Rozdział    11
  Czynniki sprzyjające i niesprzyjające adaptacji
  do gospodarki opartej na wiedzy.
  Optymalny dobór stylu kierowania     264
  Wstęp     264
  Znaczenie kultury organizacyjnej i stylu kierowania     264
  Znaczenie kosztu psychicznego     265
  Doskonalenie środowisk pracy nakierowane na ich dostosowanie
  do gospodarki opartej na wiedzy – możliwości i ograniczenia     268
  Koszt psychiczny, motywacje i inicjatywa pracownicza     270
  Koszt psychiczny i styl kierowania     271
  Cechy uczestników organizacji jako bariera we wdrażaniu
  demokratycznego stylu kierowania     273
  Dostosowanie stylu kierowania do cech zadania i przystosowania
  uczestników organizacji do współdziałania zbiorowego     273
  Na czym polegają duża i mała potrzeba syntetyzowania
  wkładów indywidualnych?     274
  Dobór stylu przywództwa w sytuacji niskiego poziomu
  przystosowania i dużej potrzeby syntezy wkładów indywidualnych     275
  Dobór stylu przywództwa w sytuacji wysokiego poziomu
  przystosowania i dużej potrzeby syntezy wkładów indywidualnych     277
  Dobór stylu przywództwa w sytuacji niskiego poziomu
  przystosowania i małej potrzeby syntezy wkładów indywidualnych     277
  Dobór stylu przywództwa w sytuacji wysokiego poziomu
  przystosowania i małej potrzeby syntezy wkładów indywidualnych     279
  Syntetyczna ocena związku między cechami zadań, przystosowaniem
  i stylem kierowania     279
  Podsumowanie     281
  Literatura     283
  Indeks nazwisk     297
  
RozwińZwiń