INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Czy podręcznikowe zasady kierowania mają zastosowanie w polskiej kulturze organizacyjnej?
Czy metody kierowania w firmach prywatnych różnią się od metod stosowanych w przedsiębiorstwach państwowych?
Czy zmiany własnościowe przyczyniły się do wzrostu alienacji pracy?
Jakie są źródła alienacji?
W jakiej mierze jest ona efektem dominacji, a w jakiej tkwi w samych wyalienowanych?
Czy władza jest używana do koordynowania pracy, czy raczej służy utrwalaniu stosunków klasowych?
Na czym polega symboliczna dominacja i jak się przejawia w sporach ideologicznych?
Autor zwraca także uwagę na przeszkody osobowościowe utrudniające współdziałanie i blokujące dostosowanie polskich organizacji do gospodarki opartej na wiedzy. Szuka odpowiedzi na pytanie, jak należy postępować, by wybrać optymalny styl kierowania.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 301 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-164-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Stosunki handlowe Unii Europejskiej z...
do koszyka
Stosunki majątkowe między małżonkami...
do koszyka
Stosunki mega przerywane
do koszyka
Stosunki międzynarodowe
do koszyka
Spis treści
Spis tabel | 10 |
Spis rysunków | 13 |
Wprowadzenie | 15 |
Rozdział | 1 |
Historyczne Źródła polskiej kultury organizacyjnej | 18 |
Wstęp | 18 |
Kultura organizacyjna | 18 |
Archetypy i ich znaczenie dla poznania narodowych kultur organizacyjnych | 20 |
Kultura europejska wobec problemu współdziałania zbiorowego | |
w gospodarce i polityce | 23 |
Kultura organizacyjna a rozwój gospodarczy | 29 |
Historyczne źródła polskiej kultury organizacyjnej | 30 |
Gospodarka w Polsce Ludowej i restytucja archetypów gospodarki folwarcznej | 35 |
Polska kultura organizacyjna w kontekście międzynarodowym | 38 |
Podsumowanie | 47 |
Rozdział | 2 |
Modele motywacyjne | 48 |
Wstęp | 48 |
Potrzeby, motywacje i ich znaczenie dla kierowania ludźmi | 48 |
Cel badań i dobór wskaźników | 51 |
Podstawowe wyniki badań | 53 |
Modele motywacyjne | 55 |
Motywacje a efektywność gospodarcza | 61 |
Podsumowanie | 63 |
Rozdział | 3 |
Koszt psychiczny a inicjatywa i innowacyjność | 64 |
Wstęp | 64 |
Od badań nad motywacjami do badań kosztu psychicznego | 65 |
Koncepcja kosztu psychicznego – założenia i definicje | 69 |
Operacjonalizacja koncepcji kosztu psychicznego i wstępne wyniki badań | 74 |
Weryfikacja koncepcji kosztu psychicznego | 77 |
Krytyczna analiza wyników badań | 79 |
Eksperymentalna metoda pogłębionej weryfikacji wyników badań | 80 |
Metoda zakładowa weryfikacji wyników badań | 81 |
Graniczny punkt alienacji i graniczny punkt inicjatywy | 83 |
Racjonalność i irracjonalność postaw pracowniczych | |
– dwa rodzaje wiedzy zbiorowej | 85 |
Osobowość innowacyjna a energia psychiczna | 87 |
Społeczny kontekst osobowości innowacyjnej | 90 |
Charakterystyka związku kosztu psychicznego z inicjatywą pracowniczą wewnątrz organizacji | 97 |
Podsumowanie | 99 |
Aneks | |
Koszt psychiczny a odpowiedzi na pytania o przewidywany stosunek | |
kolegów i kierowników do innowatorów w 14 przedsiębiorstwach | 100 |
Rozdział | 4 |
Style kierowania | 105 |
Wstęp | 105 |
Operacjonalizacja stylów kierowania i podstawowe wyniki badań | 105 |
Modele stylów kierowania | 107 |
Style kierowania a koszt psychiczny | 115 |
Podsumowanie i wnioski | 123 |
Rozdział | 5 |
Sztywność i elastyczność w doborze stylu kierowania | 124 |
Wstęp | 124 |
Dobór stylu kierowania jako efekt cech osobowości kierownika lub jego | |
umiejętności przystosowania się do wymogów środowiska pracy | 124 |
Warunki wstępne dobrego decydowania zbiorowego. Założenia i definicje | 131 |
Diagnoza pełnienia ról pracowniczych | 134 |
Gotowość uczestnictwa w decydowaniu zespołowym | 136 |
Dostosowanie sposobu kierowania do postaw pracowników | 144 |
Elastyczność stylu kierowania wobec cech pracy | 148 |
Wnioski | 150 |
Rozdział | 6 |
Metody kierowania ludźmi a efektywność przedsiębiorstw. | |
Czy podręcznikowe zasady kierowania | |
są skuteczne w polskich warunkach? | 153 |
Wstęp | 153 |
Metody pomiaru efektywności przedsiębiorstw | 154 |
Społeczne przesłanki efektywności przedsiębiorstw i ich wskaźniki | 155 |
Podstawowe wyniki badań – potwierdzenie związku między podręcznikowymi | |
zasadami kierowania ludźmi a efektywnością przedsiębiorstw | 158 |
Znaczenie stosunków własności – zaprzeczenie związku między podręcznikowymi | |
zasadami kierowania ludźmi a efektywnościa przedsiębiorstw | 160 |
Uniwersalne metody zarządzania czy kulturowa specyfika? | 163 |
Styl kierowania a efektywność | 166 |
Elastyczność kierowników w doborze metod kierowania ludźmi | 167 |
Motywacje pracownicze i potrzeby samorealizacyjne | |
w komórkach organizacyjnych mniej i bardziej efektywnych | 169 |
Analiza krytyczna wyników badań w przedsiębiorstwach | 170 |
Podsumowanie | 173 |
Rozdział | 7 |
Dlaczego przedsiębiorstwa prywatne i publiczne | |
stosują różne metody kierowania? Dwie perspektywy | |
analityczne: konfliktowa i funkcjonalna | 175 |
Wstęp | 175 |
Dwie perspektywy analityczne | 176 |
Polityczne aspekty zarządzania organizacjami w świetle wyników badań | |
– alienacja | 177 |
Klasowe aspekty alienacji w przedsiębiorstwach państwowych i prywatnych | 183 |
Kultura jako źródło zachowań ludzi w organizacjach gospodarczych | 186 |
Podsumowanie | 188 |
Rozdział | 8 |
Alienacja, kultura i stosunki klasowe | |
w badanych przedsiębiorstwach | 190 |
Wstęp | 190 |
Alienacja i kultura organizacyjna a dobór metod kierowania | 190 |
Alienacja – empiryczne przesłanki i teoretyczne niekonsekwencje | 192 |
Alienacja, klasy społeczne i symboliczna dominacja | 196 |
Metody kierowania w świetle uwarunkowań globalnych | 203 |
Podsumowanie | 206 |
Rozdział | 9 |
Przeszkody osobowościowe we współdziałaniu | |
i decydowaniu zbiorowym | 208 |
Wstęp | 208 |
Warunki wstępne dobrego decydowania | 208 |
Ograniczenia poznawcze | 209 |
Czy tylko ograniczenia poznawcze wpływają na pogorszenie | |
jakości procesów decyzyjnych? | 209 |
Czy niska samoocena wynika tylko ze świadomości braków własnej | |
wiedzy? | 210 |
Co powoduje, że spośród tych propozycji, które zostały przedłożone, | |
tak trudno wyselekcjonować najlepszą? | 211 |
Czy można wyeliminować emocje z procesów decyzyjnych w zespołach | |
pracowniczych? | 211 |
Jakie są przeszkody na drodze do ustanawiania kompromisów | |
decyzyjnych? | 212 |
W jaki sposób sytuacja zagrożenia pogarsza jakość procesów decyzyjnych? | 212 |
Czy da się wyselekcjonować cechy osobowości będące syntezą opisanych | |
wcześniej przeszkód, szczególnie trwale przeciwdziałające efektywności | |
pracy zespołowej? | 213 |
Autorytaryzm | 214 |
Czym różni się autorytarny stosunek do władzy | |
od racjonalnego podporządkowania? | 215 |
Paranoidalne cechy osobowości | 218 |
Jakie wnioski wynikają z badań nad autorytaryzmem i osobowością paranoidalną dla zrozumienia uczestnictwa w działalności zbiorowej? | 226 |
Nieprzystosowanie do współdziałania zbiorowego w świetle badań empirycznych | 227 |
Wewnątrz- i zewnątrzorganizacyjne czynniki kształtujące | |
poziom nieprzystosowania do współdziałania zbiorowego | 234 |
W jaki sposób można przeciwdziałać lub zmniejszyć nieprzystosowanie | |
i zwiększyć oraz utrwalić wysoki poziom przystosowania do zbiorowego | |
decydowania? | 239 |
Doskonalenie osobowości | 239 |
Doskonalenie umiejętności poznawczych | 240 |
Rozdział | 10 |
Gospodarka oparta na wiedzy | |
i organizacje „uczące się” | 242 |
Wstęp | 242 |
Gospodarka oparta na wiedzy i organizacje „uczące się” | 242 |
Gospodarka oparta na wiedzy a zarządzanie organizacjami | 247 |
Przesłanki efektywnego zarządzania jakością | |
i rozpoznawanie oczekiwań klientów | 250 |
Przykłady badań nad jakością | 251 |
Praca zespołowa | 254 |
Wskaźniki i definicje operacyjne organizacji „uczących się” | 258 |
Miejsca pracy respondentów jako organizacje „uczące się” | 259 |
Podsumowanie | 262 |
Rozdział | 11 |
Czynniki sprzyjające i niesprzyjające adaptacji | |
do gospodarki opartej na wiedzy. | |
Optymalny dobór stylu kierowania | 264 |
Wstęp | 264 |
Znaczenie kultury organizacyjnej i stylu kierowania | 264 |
Znaczenie kosztu psychicznego | 265 |
Doskonalenie środowisk pracy nakierowane na ich dostosowanie | |
do gospodarki opartej na wiedzy – możliwości i ograniczenia | 268 |
Koszt psychiczny, motywacje i inicjatywa pracownicza | 270 |
Koszt psychiczny i styl kierowania | 271 |
Cechy uczestników organizacji jako bariera we wdrażaniu | |
demokratycznego stylu kierowania | 273 |
Dostosowanie stylu kierowania do cech zadania i przystosowania | |
uczestników organizacji do współdziałania zbiorowego | 273 |
Na czym polegają duża i mała potrzeba syntetyzowania | |
wkładów indywidualnych? | 274 |
Dobór stylu przywództwa w sytuacji niskiego poziomu | |
przystosowania i dużej potrzeby syntezy wkładów indywidualnych | 275 |
Dobór stylu przywództwa w sytuacji wysokiego poziomu | |
przystosowania i dużej potrzeby syntezy wkładów indywidualnych | 277 |
Dobór stylu przywództwa w sytuacji niskiego poziomu | |
przystosowania i małej potrzeby syntezy wkładów indywidualnych | 277 |
Dobór stylu przywództwa w sytuacji wysokiego poziomu | |
przystosowania i małej potrzeby syntezy wkładów indywidualnych | 279 |
Syntetyczna ocena związku między cechami zadań, przystosowaniem | |
i stylem kierowania | 279 |
Podsumowanie | 281 |
Literatura | 283 |
Indeks nazwisk | 297 |