Obrazowanie społeczeństwa w mediach

Obrazowanie społeczeństwa w mediach

Analiza radiomaryjnego dyskursu

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zacznę od stwierdzenia, które od razu się narzuca po lekturze, choć powinno być raczej wnioskiem niż początkiem: uważam, że książka Ewy Bobrowskiej o dyskursie radiomaryjnym jest znakomita. Czytałem ją z ogromnym, rosnącym w miarę lektury, zainteresowaniem, do najwyższej aprobaty skłania bowiem wszystko: oryginalne i świetnie uzasadnione sproblematyzowanie zagadnienia, szerokie horyzonty metodologiczne, ciekawe analizy, uwzględnienie dużego materiału, niezwykle trafnie dobranego, klarowność i precyzja wywodu. A także to, że praca otwiera nowe perspektywy, zmusza do porównań i niejako projektuje nowe dociekania na temat tego typu dyskursu. [...]


Autorka słusznie podkreśla przy różnych okazjach, że przedmiotem jej dociekań jest sam dyskurs, a nie – jego oddziaływanie. Gdyby ono znajdowało się w centrum uwagi, konieczne byłyby badania empiryczne. Pokazuje jednak – i to wydaje mi się szczególnie ważne, a zarazem ciekawe – jak prezentuje się „idealny użytkownik dyskursu”, a więc, w jaki sposób został on pomyślany i jakie warunki powinien spełniać, by odbierać dany tekst zgodnie z zawartymi dyskursywnymi dyrektywami. Przede wszystkim powinien podzielać wizję świata, w której podstawowym wyznacznikiem jest bezwzględnie przestrzegany podział: my–oni, przy czym owi oni pojmowani są zdumiewająco szeroko. Oni są niejako ex definitione wrogami. A w istocie wrogiem jest każdy, kto nie podziela światopoglądu, tkwiącego u podstaw dyskursu radiomaryjnego; katalog wrogów jest niezwykle rozbudowany.


(Z recenzji wydawniczej Profesora Michała Głowińskiego)


Rok wydania2007
Liczba stron180
KategoriaSocjologia mediów
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2386-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  Rozdział I. Stereotypowa definicja sytuacji w analizie dyskursu    15
    W kręgu analizy dyskursu    15
    Stereotypowa definicja sytuacji    19
    Schematy ujmowania sytuacji a najważniejsza informacja    24
    Analiza wiadomości w kategoriach stereotypowej definicji sytuacji    26
    Aparat percepcyjny gazety a wiedza potoczna    30
    Obraz społeczeństwa a postawy odbiorców. Idealny użytkownik dyskursu    32
    Granice dyskursu    36
    Podsumowanie    38
  Rozdział II. Publiczna debata o Radiu Maryja    41
    Konglomerat medialny Radia Maryja    41
    Spór o Radio Maryja    52
  Rozdział III. Stereotypowe definicje sytuacji    65
    Na linii frontu    67
    Dramat służby zdrowia    79
    Społeczeństwo w sporze z władzą    90
    Polska zagrożona    96
    Bezradność pokrzywdzonych    103
    Walka o wartości    109
    Tradycja trwa    126
    Uwagi końcowe    130
  Rozdział IV. Obrazowanie rzeczywistości społecznej w dyskursie radiomaryjnym    133
    Schematy bazowe i generowana przez nie wizja świata    133
    Aparat percepcyjny dyskursu na tle innych mediów i kategorii potocznych    136
    Poznawcze podstawy wspólnoty    152
    Schematy bazowe w zwerbalizowanych wizjach świata    158
    Zamiast podsumowania – dyskurs radiomaryjny a cechy społeczeństwa obywatelskiego    166
  Zakończenie    169
  Bibliografia    173
RozwińZwiń