INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Jest to praca na niebagatelny temat, o który nieraz potrącali autorzy publikacji o Mickiewiczu i historycy polskiej literatury romantycznej, ale nie czynili go dotychczas przedmiotem rozważań systematycznych i nie poświęcili mu osobnych monografii. Zbigniew Kaźmierczyk zdecydował się na całościowe sprawdzenie, jakie echa wierzeń religijnych zamierzchłej przeszłości dziejowej odzywały się w pisarstwie Mickiewicza przynajmniej do jego wykładów w Collège de France (te wykłady pojawiają się w rozważaniach o psychomachii tylko wyrywkowo). Zgromadził więc dowody i poszlaki zakorzenienia się myśli Mickiewicza w przedhistorycznej archaiczności słowiańskiej, pamiętając oczywiście o polskich preromantycznych i romantycznych fascynacjach folklorem i egzotyką oraz o nieufności do oświeceniowego racjonalizmu. Zyskują w tej pracy oświetlenie sprawy o pierwszorzędnym znaczeniu z obszaru komplikacji ideowych niezwykłego pisarza z samego "centrum polszczyzny" nie tylko dziewiętnastowiecznej.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 365 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7326-892-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Słowiańska Dusza
do koszyka
Słowiańska magia w praktyce
do koszyka
Słowiańska moc
do koszyka
Słowiańska wiedźma
do koszyka
Dawna religia Słowian Mitologia...
do koszyka
Kronika Słowiańska. Chronica Slavorum
do koszyka
Leszy, demon lasu, i Córka Lisa –...
do koszyka
Leszy, demon lasu, i Córka Lisa –...
do koszyka
Spis treści
I. Wstęp do mitologii słowiańskiej Mickiewicza | 9 |
1. Mickiewicz w perspektywie przełomu w etnografii polskiej | 9 |
Odkrycie mitu kosmogonicznego Słowian | 9 |
Przedromantyczne zainteresowania folklorystyczne | 15 |
Romantyczny początek | 19 |
Ludowość prasłowiańska | 21 |
Kanon zagadnień etnogenetycznych | 23 |
„pochodzimy z Inąd, to jest: z Indostanu” | 24 |
Przedchrześcijańska psychomachia według Dołęgi Chodakowskiego | 26 |
Słowianie według Lelewela | 28 |
Irańska etnogeneza Słowian według Skorochoda Majewskiego | 30 |
Opozycja Lelewela wobec etnogenezy irańskiej | 36 |
Lelewel wobec relacji Helmolda | 39 |
Rozwój tezy irańskiej | 40 |
„Rozpłód boży” | 42 |
Adversus haereses | 44 |
2. Irańska etnogeneza Słowian – brakujące ogniwo religioznawstwa polskiego – pod kątem pożytku mickiewiczologicznego | 45 |
Stanowisko metodologiczne – irański Mickiewicz? | 45 |
„Tak wielki i liczny naród jak słowiański nie przychodzi, tylko na miejscu wzrasta”? | 47 |
Dualizm teologiczny w języku Słowian | 50 |
Relikty irańskie w wierzeniach ludowych Słowian | 51 |
Przesilenie etnogenetyczne: oddalenie i zwycięstwo tezy irańskiej | 54 |
Archeologia etnogenetyczna | 62 |
Przełom mitologiczny | 66 |
Struktura słowiańskiej psychomachii | 70 |
Dualny świat Słowiańszczyzny w świetle mitologii porównawczej | 70 |
Ojcowie przełomu w etnografii polskiej | 74 |
Dualizm zurwanicki w mitologii słowiańskiej | 78 |
Słowiański zurwanizm | 80 |
Pożytek mickiewiczologiczny | 81 |
II. Przemiana ethosu rycerskiego na gruncie Słowiańszczyzny | 87 |
1. Doświadczenie pokoleniowe | 87 |
Obraz wojny | 87 |
Legenda wojny 1794 | 88 |
2. Rycerskie antecedencje legendy kościuszkowskiej | 91 |
3. Ethos rycerski a Rosja | 93 |
4. „Bo on nie pójdzie, jak dawni rycerze” | 97 |
5. Tyrania i republika Woltera | 99 |
Cnota w piekle | 99 |
Republika | 103 |
Wolterowskie inspiracje | 106 |
6. Republika nowogródzka | 108 |
7. Słowiańska psychomachia filomatów | 109 |
8. W lustrze rycerskiego Don Carlosa | 110 |
III. Rosja we wczesnych utworach Mickiewicza | 119 |
IV. Irańskie struktury reliktowe w Balladach i romansach | 129 |
1. Ludowość domowa i regionalna | 129 |
2. Usilność historyczna a prawidłowość ludowa | 131 |
3. Psychomatyzacja | 132 |
4. Odpowiedniość | 134 |
5. Fundamentalizacja opozycji binarnej | 137 |
6. Irańskie struktury reliktowe | 138 |
7. Dualizm poleski | 139 |
8. Asza i drug | 146 |
9. Asza słowa | 149 |
10. Synkretyzm | 151 |
11. Potęga reguł zachowania życia (asza) | 153 |
V. Słowiański dualizm w Dziadach kowieńsko‑wileńskich | 157 |
1. Dwa światy w jednym | 158 |
2. Ludowe prawidła obrzędu | 164 |
3. Dualizm rytualny | 165 |
4. Figura restytucji dualnego początku | 170 |
5. Etnogenetyczny apokryf | 172 |
6. Co szkodzi, co pomaga (prawdy binarne) | 173 |
7. Postać reliktowego dualizmu Słowian – upiór | 173 |
8. Prastary model kosmogoniczny (dwie domeny) | 175 |
9. Udawnienie | 176 |
10. „Paralela grecka”? | 176 |
11. Pokrewieństwo irańskie | 179 |
12. Dola | 180 |
13. Scena IX | 188 |
14. Reliktore struktury dualne | 192 |
15.Paralela irańska | 193 |
16. Dualizmu poleski – dualizm zurwanicki | 197 |
17. Nieprawidłowość miłosnego numinosum | 198 |
18. Boskość i diabelskość w teatrze życia wewnętrznego | 198 |
19. Miłość biegunowa | 199 |
20 Cud prawidłowości | 200 |
21. Świat uwewnętrznionej psychomachii | 201 |
22. Słowiańska warstwa spodnia | 204 |
23. Numinotyczna nieprawidłowość | 204 |
24. Etiologia nieprawidłowości | 206 |
25. Przeniesienie sacrum | 207 |
VI. Wątek awestyjski w Arymanie i Oromazie | 221 |
VII. Zurwanicki dualizm w Dziadach drezdeńskich | 235 |
1. Interpretacje | 235 |
Interpretatio Christiana | 235 |
Cień herezji | 242 |
Bóg monoteistyczny w rozdwojonej jaźni romantyka | 244 |
„Bóg utracony i Bóg odnaleziony” | 245 |
Interpretatio clasica | 247 |
Homo politicus | 249 |
Antydualizm programowy | 251 |
Ezoterica | 253 |
2. Dualizm w Dziadach drezdeńskich | 255 |
Opozycja binarna Słowiańszczyzny | 255 |
Reliktowy dualizm czarta i Boga | 257 |
Dualna myśl więźnia | 261 |
Dualnej myśli transpozycja dziejowa | 262 |
Dualizm poleski – dualizm zurwanicki | 263 |
Potęga milczenia (nadir i zenit Konrada) | 264 |
„Niebu świecenie” | 265 |
Pesymizm Konrada | 269 |
Pieśnią w „piekło uderzenie” | 271 |
Słowiańska zemsta | 276 |
Mała improwizacja | 276 |
Zurwanicka struktura teologiczna | 278 |
Zrąb teologii politycznej Konrada | 286 |
Medium treści mitycznych | 288 |
Punkt koncentryczny | 291 |
Pamięć czeluści | 293 |
Słowiańska psychomachia | 297 |
Słowiańska psychomachia w wymiarze historycznym (Ustęp) | 298 |
Udzielność zony | 299 |
Zapoznany prowidencjalizm | 301 |
Obszary | 304 |
Świat diabelskiej subkreacji | 304 |
Mowa żywiołów | 309 |
Liber naturae – liber historiae | 309 |
Błoto | 314 |
Animalizacja | 314 |
Animistyczna animalizacja parady | 314 |
Dualny eks‑centryzm | 316 |
Parada | 317 |
Powódź | 322 |
Władza niepohamowana | 327 |
VIII. Słowiańska psychomachia Mickiewicza | 331 |
Zakończenie | 343 |
Bibliografia | 346 |