POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Tom zbiorowy Dziedzictwo romantyczne. O (nie)obecności romantyzmu w kulturze współczesnej obejmuje refleksją przede wszystkim to spostrzeżenie, że twórcy epoki romantyzmu cenili sobie innowacyjność i oryginalność w sztuce. Sami jednak stworzyli prąd, który miał ogromny wpływ nie tylko na tradycję literacką, ale szeroko pojmowaną kulturę. Celem projektu, którego efektem jest niniejszy tom, było w związku z tym zastanowienie się nad zagadnieniem, jak dziedzictwo romantyczne funkcjonuje we współczesności. Czy romantyczne motywy i mity zostały przetworzone, czy wciąż istnieją w niezmienionej formie? Osoby, które wzięły udział w projekcie, próbowały odpowiedzieć na to i wiele innych pytań, odnajdując ślady epoki romantyzmu we współczesnych tekstach kultury. Rzecz interesująca, nikt spośród autorów nie zainteresował się prowokacyjnie niejako zasygnalizowaną w tytule tomu „(nie)obecnością” wątków romantycznych, wszyscy piszą o ich „obecności” w kulturze współczesnej.
W projekcie uczestniczą studenci i doktoranci z najważniejszych ośrodków badawczych (uniwersyteckich) w Polsce: z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Wrocławskiego.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 242 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-203-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dziedzictwo
do koszyka
Dziedzictwo
do koszyka
Dziedzictwo
do koszyka
Dziedzictwo
do koszyka
Dziedzictwo
do koszyka
Dziedzictwo
do koszyka
Dziedzictwo
do koszyka
Dziedzictwo
do koszyka
Dziedzictwo
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
U stóp epoki (Maria Janoszka, Oskar Kalarus) / | 7 |
Aleksandra Zając: Romantyczne inspiracje – przełamanie kryzysu podmiotowości / | 11 |
Maria Janoszka: Dwie koncepcje ironii – Richard Rorty i Friedrich Schlegel / | 18 |
Anna Kołos: Parodie historiozofii romantycznej w najnowszej literaturze polskiej / | 34 |
Robert Dudziński: Konrad wśród atomowego pyłu. Dziedzictwo romantyczne w zbiorze opowiadań „Xavras Wyżryn i inne fikcje narodowe” Jacka Dukaja / | 55 |
Marta Duńko: Bohater romantyczny XX wieku. Uwagi o Monizie Clavier Sławomira Mrożka / | 78 |
Joanna Maj: Romantyczna figura historii w Kinderszenen Jarosława Marka Rymkiewicza / | 97 |
Katarzyna Szkaradnik: Donkiszoci, wygnańcy i emisariusze trwania – o obrazie romantyzmu u Mieczysława Porębskiego i romantyzmie jako obrazie współczesności / | 109 |
Joanna Gulewicz: W aniołów przerobieni? O romantycznych inspiracjach w twórczości Ewy Sonnenberg / | 122 |
Mikołaj Szafraniec: Komediowa trawestacja romantycznej grozy we współczesnej kinematografii / | 140 |
Marta Kalarus: „Widziałem rzeczy, o których ludziom się nie śniło…” – powieść Frankenstein a wizerunki sztucznego człowieka w kinie współczesnym / | 151 |
Marta Hoffmann: Świat Disneya kontra świat romantyków – dwa modele filmowej adaptacji dzieł romantycznych / | 163 |
Anna Wróblewska: Jane Austen – reinterpretacje / | 178 |
Katarzyna Dziedzic: Mity romantyczne we współczesnych inscenizacjach Dziadów / | 192 |
Weronika Gorska: W obronie pana Twardowskiego i psa Łajki. O wpływach romantyzmu na teksty piosenek zespołu Akurat / | 201 |
Anna Wolny: Południowoamerykańska Pocahontas, czyli o brazylijskości dziś i pięćset lat temu. Piosenka Chico Buarque de Holanda Iracema voou (Iracema poleciała) jako przykład przetworzenia romantycznego mitu narodowościowego / | 216 |
Katarzyna Trefler: Czy muzyka romantyczna jest wieczna? / | 228 |
Indeks osobowy (opracowała Maria Janoszka) / | 235 |