POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Problematyka migracji, szczególnie migracji zagranicznych, jest stałym obiektem zainteresowań badaczy z różnych dziedzin nauki, zarówno tych, których przedmiot stanowi opis i analiza liczebności populacji, jak demografia czy geografia, jak i innych nauk społecznych, tj. ekonomii, socjologii, nauk politycznych, historii czy psychologii (Górny, Kaczmarczyk, 2003).
Badania przedstawione w pracy mają charakter kwestionariuszowy, a ich celem jest określenie uwarunkowań otwartości na karierę międzynarodową. Problem pracy dotyczy określenia związków pomiędzy wybranymi zmiennymi osobowościowymi i środowiskowymi (kontekstualnymi) u studentów studiów dziennych IV i V roku a ich otwartością na karierę międzynarodową. Przeprowadzone badania mają dać odpowiedź na pytanie, czy osoby otwarte na karierę międzynarodową prezentują określony zestaw charakterystyk osobowościowych i środowiskowych, który różni je od tych, które są na nią zamknięte. Ponadto podjęto próbę poszukiwań typów studentów w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 292 |
Kategoria | Współczesne teorie socjologiczne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-150-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Otwartość. Nadzieje i zagrożenia
do koszyka
Osiągnij to! Poznaj swoją wartość i...
do koszyka
Zbuduj karierę swoich marzeń
do koszyka
Kariera jest kobietą
do koszyka
Kariera na wysokich obcasach. Jak z...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział 1. Relacje jednostki i środowiska w cyklu życia jednostki | 15 |
1.1. Stanowiska i kontrowersje psychologiczne dotyczące wzajemnej zależności jednostki i środowiska | 15 |
1.2. Osobowość jako zadanie i cel rozwoju jednostki | 18 |
1.2.1. Teorie rozwoju osobowości | 18 |
1.2.2. Rozwój osobowości we wczesnej dorosłości | 21 |
1.2.3. „Wschodząca dorosłość” jako problem rozwoju osobowości na progu dorosłości (kończenia studiów) | 23 |
1.2.4. Krystalizacja tożsamości jako zadanie rozwojowe | 25 |
1.3. Środowiskowe konteksty rozwoju jednostki w cyklu życia | 27 |
1.3.1. Środowisko życia jako kontekst rozwoju jednostki | 27 |
1.3.2. Wybrane koncepcje kontekstu rozwoju w psychologii | 28 |
1.3.2.1. Koncepcja Wygotskiego | 29 |
1.3.2.2. Koncepcja Bronfenbrennera | 30 |
1.3.2.3. Koncepcja Horowitz | 32 |
1.3.2.4. Koncepcja kontekstualizmu Lernera | 33 |
1.3.3. Znaczenie środowiska jako kontekstu rozwoju w okresie wczesnej dorosłości (kończenia studiów) | 34 |
1.3.3.1. Poziomy powiązań między rozwojem a otoczeniem jednostki w okresie wczesnej dorosłości | 34 |
1.3.3.2. Przejście z edukacji do rynku pracy jako podstawowe zadanie i źródło kryzysu normatywnego w okresie wczesnej dorosłości | 36 |
1.3.4. Wybrane koncepcje kontekstu jako teorie rozwoju kariery z perspektywy tranzycji rozwojowej do dorosłości | 39 |
1.3.4.1. Poznawcze podejście do podejmowania decyzji związanych z karierą według Petersona, Sampsona, Jr., Lenza i Reardona | 39 |
1.3.4.2. Teoria wyboru zawodu jako dopasowania jednostki i środowiska według Hollanda | 40 |
1.3.4.3. Teoria odpowiedniości osoba – środowisko według Dawisa | 42 |
1.3.4.4. Teoria life-spanu, life-space’u według Supera | 45 |
1.3.4.5. Teoria wartości zawodowych i kulturowych według Browna | 48 |
1.3.4.6. Społeczna teoria uczenia się w zakresie podejmowania decyzji o karierze według Krumboltza | 51 |
1.3.4.7. Społeczno-poznawcza teoria kariery Lenta, Browna i Hackett | 54 |
1.3.4.8. Teorie rozwoju kariery jako teorie wyboru ścieżki i stylu życia (konstruktywistyczna teoria kariery Savickasa) | 56 |
Rozdział 2. Kariera jako problem psychologiczny w cyklu życia | 59 |
2.1. Pojęcie kariery w psychologii współczesnej | 59 |
2.1.1. Tradycyjne i współczesne pojęcie kariery | 59 |
2.1.2. Zadanie rozwojowe wyboru kariery jako wyboru zawodu | 63 |
2.1.3. Zadanie życiowe wyboru kariery jako wyboru przestrzeni i koncepcji życia | 65 |
2.2. Przestrzenny i kulturowy kontekst wyboru kariery | 65 |
2.2.1. Kariera krajowa (w wymiarze narodowym) jako tradycyjna perspektywa tożsamości indywidualnej i społecznej | 66 |
2.2.2. Kariera międzynarodowa jako forma „kariery bez granic” | 67 |
2.2.2.1. Narodowość i transnarodowość (transnationalism) jako problem psychologiczny | 67 |
2.2.2.2. Pojęcie kariery bez granic | 72 |
2.2.2.3. Specyfika karier bez granic w kontekście międzynarodowym | 73 |
Rozdział 3. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne i (e)migracje jako źródło i skutek adaptacji do zmian we współczesnych kontekstach rozwoju jednostki | 76 |
3.1. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne w perspektywie kontekstu rozwoju jednostki dawniej i dzisiaj | 76 |
3.1.1. Przemieszczenia przestrzenne jako nowa forma przystosowania w epoce industrialnej | 77 |
3.1.2. Przemieszczenia przestrzenne jako nowa forma przystosowania w dobie globalizacji pracy i kariery | 78 |
3.2. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne w typologii podróżników | 80 |
3.3. Otwartość na przemieszczenia z perspektywy czynników indywidualnych | 81 |
3.3.1. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy zmiennych osobowościowych („osobowość migranta”) – badania Bonevy i Frieze | 82 |
3.3.2. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy nastawień i oczekiwanych korzyści – badania Tharenou | 85 |
3.3.3. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy motywacji emigracyjnej jako ekspresji podstawowych motywacji i wartości – badania Tartakovsky’ego i Schwartza | 89 |
3.4. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy procesu podejmowania decyzji | 91 |
3.5. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy wyboru tożsamości | 92 |
3.5.1. Doświadczanie siebie i świadoma adaptacja tożsamości do środowiska | 93 |
3.5.2. Otwartość a tożsamości możliwe i wielopostaciowe | 94 |
3.6. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy doświadczania otoczenia (otwartość a dopasowanie jednostki i środowiska) | 95 |
Rozdział 4. Uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową u studentów kończących studia | 97 |
4.1. Koncepcja otwartości na karierę międzynarodową Bańki | 97 |
4.2. Osobowościowe uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową | 98 |
4.2.1. Styl życia i tożsamość | 98 |
4.2.2. Wartości | 101 |
4.2.3. Poczucie samoskuteczności | 104 |
4.2.4. Poszukiwanie doznań | 106 |
4.2.5. Poczucie jakości życia | 108 |
4.2.6. Lęk | 110 |
4.2.7. Afekt pozytywny i negatywny | 112 |
4.3. Kontekstualne/środowiskowe uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową | 114 |
4.3.1. Uwarunkowania kontekstualne dystalne | 114 |
4.3.1.1. Środowisko rodzinne (postawy rodzinne i status socjoekonomiczny) | 114 |
4.3.1.2. Doświadczenia dystalne związane z kontekstem międzynarodowym | 118 |
4.3.1.3. Zakorzenienie i przywiązanie do miejsca | 119 |
4.3.2. Uwarunkowania kontekstualne proksymalne | 121 |
4.3.2.1. Wsparcie i więzi społeczne w środowisku | 121 |
4.3.2.2. Doświadczenia proksymalne związane z kontekstem międzynarodowym | 123 |
4.4. Postrzegane bariery i zachęty w karierze międzynarodowej | 123 |
Rozdział 5. Problem i metody badań | 125 |
5.1. Problem pracy, pytania i hipotezy badawcze | 125 |
5.2. Metody zastosowane w pracy | 136 |
5.2.1. Metody wykorzystane do pomiaru zmiennych osobowościowych | 136 |
5.2.1.1. Skala Orientacji Czasowych Preferowanych Stylów Życia A. Bańki | 136 |
5.2.1.2. Skala Oceny Wartości P. Olesia | 138 |
5.2.1.3. Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności R. Schwarzera, M. Jerusalema i Z. Juczyńskiego (GSES) | 139 |
5.2.1.4. Podskala Poszukiwania Doznań ze Skali Ekstrawertyczności Inwentarza NEO-PI-R P.T. Costy, Jr. i R.R. McCrae | 139 |
5.2.1.5. Drabina Cantrila | 139 |
5.2.1.6. Podskala Lęku ze Skali Neurotyczności Inwentarza NEO-PI-R P.T. Costy, Jr. i R.R. McCrae | 140 |
5.2.1.7. Skala Pozytywnego i Negatywnego Afektu D. Watsona, L.A. Clark i A. Tellegena (PANAS) | 140 |
5.2.2. Metody wykorzystane do pomiaru zmiennych kontekstualnych/ środowiskowych | 141 |
5.2.2.1. Obraz Postaw Rodzinnych M. Braun-Gałkowskiej | 142 |
5.2.2.2. Skala Przywiązania do Miejsca A. Bańki | 142 |
5.2.3. Inwentarz Barier i Zachęt w Karierze Międzynarodowej A. Bańki | 142 |
5.2.4. Skala Otwartości na Karierę Międzynarodową A. Bańki (SOKM) | 143 |
5.3. Procedura badawcza | 143 |
5.4. Charakterystyka badanych osób | 144 |
Rozdział 6 Struktura badanych zmiennych | 146 |
6.1. Grupowanie wartości – struktura czynnikowa wartości akceptowanych | 146 |
6.2. Struktura poczucia samoskuteczności – rezultaty analizy czynnikowej | 149 |
6.3. Struktura poszukiwania doznań – rezultaty analizy czynnikowej | 150 |
6.4. Struktura lęku – rezultaty analizy czynnikowej | 152 |
6.5. Struktura afektu pozytywnego i negatywnego wobec perspektywy samodzielnego życia – rezultaty analizy czynnikowej | 153 |
6.6. Grupowanie zachęt – struktura czynnikowa zachęt indywidualnych i środowiskowych | 155 |
6.7. Grupowanie barier – struktura czynnikowa barier indywidualnych i środowiskowych | 158 |
6.8. Struktura otwartości na karierę międzynarodową – rezultaty analizy czynnikowej | 161 |
Rozdział 7. Osobowościowe i kontekstualne/ środowiskowe korelaty otwartości na karierę międzynarodową | 164 |
7.1. Osobowościowe korelaty otwartości na karierę międzynarodową | 164 |
7.1.1. Orientacje czasowe preferowanych stylów życia a otwartość na karierę międzynarodową | 165 |
7.1.2. Akceptacja wartości a otwartość na karierę międzynarodową | 167 |
7.1.3. Poczucie samoskuteczności a otwartość na karierę międzynarodową | 169 |
7.1.4. Poszukiwanie doznań a otwartość na karierę międzynarodową | 170 |
7.1.5. Poczucie jakości życia a otwartość na karierę międzynarodową | 172 |
7.1.6. Lęk a otwartość na karierę międzynarodową | 173 |
7.1.7. Afekt pozytywny i negatywny w perspektywie własnego samodzielnego życia a otwartość na karierę międzynarodową | 174 |
7.1.8. Postrzeganie indywidualnych zachęt a otwartość na karierę międzynarodową | 177 |
7.1.9. Postrzeganie indywidualnych barier a otwartość na karierę międzynarodową | 179 |
7.2. Kontekstualne korelaty otwartości na karierę międzynarodową | 180 |
7.2.1. Postawy rodzicielskie a otwartość na karierę międzynarodową | 181 |
7.2.2. Postrzeganie zachęt środowiskowych a otwartość na karierę międzynarodową | 182 |
7.2.3. Postrzeganie barier środowiskowych a otwartość na karierę międzynarodową | 183 |
Rozdział 8. Typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową oraz ich osobowościowe i środowiskowe charakterystyki | 186 |
8.1. Cel i metoda podziału badanych na grupy homogeniczne pod względem czynników otwartości na karierę międzynarodową | 186 |
8.2. Podział na grupy ze względu na wyniki w czynnikach otwartości na karierę międzynarodową | 187 |
8.2.1. Charakterystyka grup | 187 |
8.2.2. Zmienne osobowościowe a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 190 |
8.2.2.1. Orientacje czasowe preferowanych stylów życia a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 190 |
8.2.2.2. Akceptowane wartości a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 192 |
8.2.2.3. Czynniki poczucia samoskuteczności a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 194 |
8.2.2.4. Czynniki poszukiwania doznań a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 195 |
8.2.2.5. Perspektywy czasowe poczucia jakości życia a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 195 |
8.2.2.6. Czynniki lęku a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 196 |
8.2.2.7. Czynniki afektu pozytywnego i negatywnego w perspektywie samodzielnego życia a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 197 |
8.2.2.8. Postrzegane zachęty indywidualne do kariery międzynarodowej a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 197 |
8.2.2.9. Postrzegane bariery indywidualne w karierze międzynarodowej a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 200 |
8.2.3. Zmienne kontekstualne/ środowiskowe a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 201 |
8.2.3.1. Środowiskowe zmienne dystalne a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 201 |
8.2.3.1.1. Postawy rodzicielskie i status socjoekonomiczny a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 201 |
8.2.3.1.2. Doświadczenia dystalne związane z pracą za granicą a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 204 |
8.2.3.1.3. Przywiązanie do kraju jako miejsca życia a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 207 |
8.2.3.2. Środowiskowe zmienne proksymalne a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 209 |
8.2.3.2.1. Posiadane wsparcie i zapotrzebowania na nie a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 209 |
8.2.3.2.2. Własne doświadczenia proksymalne związane z pracą za granicą a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 211 |
8.2.3.2.3. Postrzegane zachęty środowiskowe do kariery międzynarodowej a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 212 |
8.2.3.2.4. Postrzegane bariery środowiskowe w karierze międzynarodowej a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 213 |
8.2.4. Zmienne socjodemograficzne i geograficzne a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 215 |
8.2.5. Kompetencje w zakresie języków obcych a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 219 |
8.2.6. Chęć wyjazdu za granicę i deklaracja długości pobytu a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 221 |
8.2.7. Podsumowanie | 222 |
Rozdział 9. Dyskusja wyników: psychologiczna charakterystyka uwarunkowań otwartości na karierę międzynarodową | 227 |
9.1. Charakterystyka otwartości na karierę międzynarodową | 227 |
9.2. Wybrane modele przyczynowe otwartości na karierę międzynarodową | 228 |
9.3. Zakres i poziom weryfikacji hipotez badawczych | 237 |
9.4. Psychologiczna charakterystyka typów osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową | 247 |
9.5. Osobowościowe i kontekstualne/ środowiskowe uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową – próba syntezy | 252 |
9.6. Implikacje wynikające z badań | 254 |
Zakończenie | 257 |
Bibliografia | 259 |
Aneksy | 278 |
Spis rycin | 288 |
Spis tabel | 289 |