Otwartość na karierę międzynarodową studentów ostatnich lat studiów

-20%

Otwartość na karierę międzynarodową studentów ostatnich lat studiów

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

27,20  34,00 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 34,00 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Problematyka migracji, szczególnie migracji zagranicznych, jest stałym obiektem zainteresowań badaczy z różnych dziedzin nauki, zarówno tych, których przedmiot stanowi opis i analiza liczebności populacji, jak demografia czy geografia, jak i innych nauk społecznych, tj. ekonomii, socjologii, nauk politycznych, historii czy psychologii (Górny, Kaczmarczyk, 2003).

Badania przedstawione w pracy mają charakter kwestionariuszowy, a ich celem jest określenie uwarunkowań otwartości na karierę międzynarodową. Problem pracy dotyczy określenia związków pomiędzy wybranymi zmiennymi osobowościowymi i środowiskowymi (kontekstualnymi) u studentów studiów dziennych IV i V roku a ich otwartością na karierę międzynarodową. Przeprowadzone badania mają dać odpowiedź na pytanie, czy osoby otwarte na karierę międzynarodową prezentują określony zestaw charakterystyk osobowościowych i środowiskowych, który różni je od tych, które są na nią zamknięte. Ponadto podjęto próbę poszukiwań typów studentów w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową.


Rok wydania2013
Liczba stron292
KategoriaWspółczesne teorie socjologiczne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7865-150-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  
  Rozdział 1. Relacje jednostki i środowiska w cyklu życia jednostki    15
  
  1.1. Stanowiska i kontrowersje psychologiczne dotyczące wzajemnej zależności jednostki i środowiska    15
  1.2. Osobowość jako zadanie i cel rozwoju jednostki    18
  1.2.1. Teorie rozwoju osobowości    18
  1.2.2. Rozwój osobowości we wczesnej dorosłości    21
  1.2.3. „Wschodząca dorosłość” jako problem rozwoju osobowości na progu dorosłości (kończenia studiów)    23
  1.2.4. Krystalizacja tożsamości jako zadanie rozwojowe    25
  1.3. Środowiskowe konteksty rozwoju jednostki w cyklu życia    27
  1.3.1. Środowisko życia jako kontekst rozwoju jednostki    27
  1.3.2. Wybrane koncepcje kontekstu rozwoju w psychologii    28
  1.3.2.1. Koncepcja Wygotskiego    29
  1.3.2.2. Koncepcja Bronfenbrennera    30
  1.3.2.3. Koncepcja Horowitz    32
  1.3.2.4. Koncepcja kontekstualizmu Lernera    33
  1.3.3. Znaczenie środowiska jako kontekstu rozwoju w okresie wczesnej dorosłości (kończenia studiów)    34
  1.3.3.1. Poziomy powiązań między rozwojem a otoczeniem jednostki w okresie wczesnej dorosłości    34
  1.3.3.2. Przejście z edukacji do rynku pracy jako podstawowe zadanie i źródło kryzysu normatywnego w okresie wczesnej dorosłości    36
  1.3.4. Wybrane koncepcje kontekstu jako teorie rozwoju kariery z perspektywy tranzycji rozwojowej do dorosłości    39
  1.3.4.1. Poznawcze podejście do podejmowania decyzji związanych z karierą według Petersona, Sampsona, Jr., Lenza i Reardona    39
  1.3.4.2. Teoria wyboru zawodu jako dopasowania jednostki i środowiska według Hollanda    40
  1.3.4.3. Teoria odpowiedniości osoba – środowisko według Dawisa    42
  1.3.4.4. Teoria life-spanu, life-space’u według Supera    45
  1.3.4.5. Teoria wartości zawodowych i kulturowych według Browna    48
  1.3.4.6. Społeczna teoria uczenia się w zakresie podejmowania decyzji o karierze według Krumboltza    51
  1.3.4.7. Społeczno-poznawcza teoria kariery Lenta, Browna i Hackett    54
  1.3.4.8. Teorie rozwoju kariery jako teorie wyboru ścieżki i stylu życia (konstruktywistyczna teoria kariery Savickasa)    56
  
  Rozdział 2. Kariera jako problem psychologiczny w cyklu życia    59
  
  2.1. Pojęcie kariery w psychologii współczesnej    59
  2.1.1. Tradycyjne i współczesne pojęcie kariery    59
  2.1.2. Zadanie rozwojowe wyboru kariery jako wyboru zawodu    63
  2.1.3. Zadanie życiowe wyboru kariery jako wyboru przestrzeni i koncepcji życia    65
  2.2. Przestrzenny i kulturowy kontekst wyboru kariery    65
  2.2.1. Kariera krajowa (w wymiarze narodowym) jako tradycyjna perspektywa tożsamości indywidualnej i społecznej    66
  2.2.2. Kariera międzynarodowa jako forma „kariery bez granic”    67
  2.2.2.1. Narodowość i transnarodowość (transnationalism) jako problem psychologiczny    67
  2.2.2.2. Pojęcie kariery bez granic    72
  2.2.2.3. Specyfika karier bez granic w kontekście międzynarodowym    73
  
  Rozdział 3. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne i (e)migracje jako źródło i skutek adaptacji do zmian we współczesnych kontekstach rozwoju jednostki    76
  
  3.1. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne w perspektywie kontekstu rozwoju jednostki dawniej i dzisiaj    76
  3.1.1. Przemieszczenia przestrzenne jako nowa forma przystosowania w epoce industrialnej    77
  3.1.2. Przemieszczenia przestrzenne jako nowa forma przystosowania w dobie globalizacji pracy i kariery    78
  3.2. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne w typologii podróżników    80
  3.3. Otwartość na przemieszczenia z perspektywy czynników indywidualnych    81
  3.3.1. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy zmiennych osobowościowych („osobowość migranta”) – badania Bonevy i Frieze    82
  3.3.2. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy nastawień i oczekiwanych korzyści – badania Tharenou    85
  3.3.3. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy motywacji emigracyjnej jako ekspresji podstawowych motywacji i wartości – badania Tartakovsky’ego i Schwartza    89
  3.4. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy procesu podejmowania decyzji    91
  3.5. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy wyboru tożsamości    92
  3.5.1. Doświadczanie siebie i świadoma adaptacja tożsamości do środowiska    93
  3.5.2. Otwartość a tożsamości możliwe i wielopostaciowe    94
  3.6. Otwartość na przemieszczenia przestrzenne z perspektywy doświadczania otoczenia (otwartość a dopasowanie jednostki i środowiska)    95
  
  Rozdział 4. Uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową u studentów kończących studia    97
  
  4.1. Koncepcja otwartości na karierę międzynarodową Bańki    97
  4.2. Osobowościowe uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową    98
  4.2.1. Styl życia i tożsamość    98
  4.2.2. Wartości    101
  4.2.3. Poczucie samoskuteczności    104
  4.2.4. Poszukiwanie doznań    106
  4.2.5. Poczucie jakości życia    108
  4.2.6. Lęk    110
  4.2.7. Afekt pozytywny i negatywny    112
  4.3. Kontekstualne/środowiskowe uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową    114
  4.3.1. Uwarunkowania kontekstualne dystalne    114
  4.3.1.1. Środowisko rodzinne (postawy rodzinne i status socjoekonomiczny)    114
  4.3.1.2. Doświadczenia dystalne związane z kontekstem międzynarodowym    118
  4.3.1.3. Zakorzenienie i przywiązanie do miejsca    119
  4.3.2. Uwarunkowania kontekstualne proksymalne    121
  4.3.2.1. Wsparcie i więzi społeczne w środowisku    121
  4.3.2.2. Doświadczenia proksymalne związane z kontekstem międzynarodowym    123
  4.4. Postrzegane bariery i zachęty w karierze międzynarodowej    123
  
  Rozdział 5. Problem i metody badań    125
  
  5.1. Problem pracy, pytania i hipotezy badawcze    125
  5.2. Metody zastosowane w pracy    136
  5.2.1. Metody wykorzystane do pomiaru zmiennych osobowościowych    136
  5.2.1.1. Skala Orientacji Czasowych Preferowanych Stylów Życia A. Bańki    136
  5.2.1.2. Skala Oceny Wartości P. Olesia    138
  5.2.1.3. Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności R. Schwarzera, M. Jerusalema i Z. Juczyńskiego (GSES)    139
  5.2.1.4. Podskala Poszukiwania Doznań ze Skali Ekstrawertyczności Inwentarza NEO-PI-R P.T. Costy, Jr. i R.R. McCrae    139
  5.2.1.5. Drabina Cantrila    139
  5.2.1.6. Podskala Lęku ze Skali Neurotyczności Inwentarza NEO-PI-R P.T. Costy, Jr. i R.R. McCrae    140
  5.2.1.7. Skala Pozytywnego i Negatywnego Afektu D. Watsona, L.A. Clark i A. Tellegena (PANAS)    140
  5.2.2. Metody wykorzystane do pomiaru zmiennych kontekstualnych/ środowiskowych    141
  5.2.2.1. Obraz Postaw Rodzinnych M. Braun-Gałkowskiej    142
  5.2.2.2. Skala Przywiązania do Miejsca A. Bańki    142
  5.2.3. Inwentarz Barier i Zachęt w Karierze Międzynarodowej A. Bańki    142
  5.2.4. Skala Otwartości na Karierę Międzynarodową A. Bańki (SOKM)    143
  5.3. Procedura badawcza    143
  5.4. Charakterystyka badanych osób    144
  
  Rozdział 6 Struktura badanych zmiennych    146
  
  6.1. Grupowanie wartości – struktura czynnikowa wartości akceptowanych    146
  6.2. Struktura poczucia samoskuteczności – rezultaty analizy czynnikowej    149
  6.3. Struktura poszukiwania doznań – rezultaty analizy czynnikowej    150
  6.4. Struktura lęku – rezultaty analizy czynnikowej    152
  6.5. Struktura afektu pozytywnego i negatywnego wobec perspektywy samodzielnego życia – rezultaty analizy czynnikowej    153
  6.6. Grupowanie zachęt – struktura czynnikowa zachęt indywidualnych i środowiskowych    155
  6.7. Grupowanie barier – struktura czynnikowa barier indywidualnych i środowiskowych    158
  6.8. Struktura otwartości na karierę międzynarodową – rezultaty analizy czynnikowej    161
  
  Rozdział 7. Osobowościowe i kontekstualne/ środowiskowe korelaty otwartości na karierę międzynarodową    164
  
  7.1. Osobowościowe korelaty otwartości na karierę międzynarodową    164
  7.1.1. Orientacje czasowe preferowanych stylów życia a otwartość na karierę międzynarodową    165
  7.1.2. Akceptacja wartości a otwartość na karierę międzynarodową    167
  7.1.3. Poczucie samoskuteczności a otwartość na karierę międzynarodową    169
  7.1.4. Poszukiwanie doznań a otwartość na karierę międzynarodową    170
  7.1.5. Poczucie jakości życia a otwartość na karierę międzynarodową    172
  7.1.6. Lęk a otwartość na karierę międzynarodową    173
  7.1.7. Afekt pozytywny i negatywny w perspektywie własnego samodzielnego życia a otwartość na karierę międzynarodową    174
  7.1.8. Postrzeganie indywidualnych zachęt a otwartość na karierę międzynarodową    177
  7.1.9. Postrzeganie indywidualnych barier a otwartość na karierę międzynarodową    179
  7.2. Kontekstualne korelaty otwartości na karierę międzynarodową    180
  7.2.1. Postawy rodzicielskie a otwartość na karierę międzynarodową    181
  7.2.2. Postrzeganie zachęt środowiskowych a otwartość na karierę międzynarodową    182
  7.2.3. Postrzeganie barier środowiskowych a otwartość na karierę międzynarodową    183
  
  Rozdział 8. Typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową oraz ich osobowościowe i środowiskowe charakterystyki    186
  
  8.1. Cel i metoda podziału badanych na grupy homogeniczne pod względem czynników otwartości na karierę międzynarodową    186
  8.2. Podział na grupy ze względu na wyniki w czynnikach otwartości na karierę międzynarodową    187
  8.2.1. Charakterystyka grup    187
  8.2.2. Zmienne osobowościowe a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    190
  8.2.2.1. Orientacje czasowe preferowanych stylów życia a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    190
  8.2.2.2. Akceptowane wartości a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    192
  8.2.2.3. Czynniki poczucia samoskuteczności a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    194
  8.2.2.4. Czynniki poszukiwania doznań a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    195
  8.2.2.5. Perspektywy czasowe poczucia jakości życia a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    195
  8.2.2.6. Czynniki lęku a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    196
  8.2.2.7. Czynniki afektu pozytywnego i negatywnego w perspektywie samodzielnego życia a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    197
  8.2.2.8. Postrzegane zachęty indywidualne do kariery międzynarodowej a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    197
  8.2.2.9. Postrzegane bariery indywidualne w karierze międzynarodowej a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    200
  8.2.3. Zmienne kontekstualne/ środowiskowe a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    201
  8.2.3.1. Środowiskowe zmienne dystalne a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    201
  8.2.3.1.1. Postawy rodzicielskie i status socjoekonomiczny a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    201
  8.2.3.1.2. Doświadczenia dystalne związane z pracą za granicą a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    204
  8.2.3.1.3. Przywiązanie do kraju jako miejsca życia a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    207
  8.2.3.2. Środowiskowe zmienne proksymalne a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    209
  8.2.3.2.1. Posiadane wsparcie i zapotrzebowania na nie a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    209
  8.2.3.2.2. Własne doświadczenia proksymalne związane z pracą za granicą a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    211
  8.2.3.2.3. Postrzegane zachęty środowiskowe do kariery międzynarodowej a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    212
  8.2.3.2.4. Postrzegane bariery środowiskowe w karierze międzynarodowej a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    213
  8.2.4. Zmienne socjodemograficzne i geograficzne a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    215
  8.2.5. Kompetencje w zakresie języków obcych a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    219
  8.2.6. Chęć wyjazdu za granicę i deklaracja długości pobytu a typy osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    221
  8.2.7. Podsumowanie    222
  
  Rozdział 9. Dyskusja wyników: psychologiczna charakterystyka uwarunkowań otwartości na karierę międzynarodową     227
  
  9.1. Charakterystyka otwartości na karierę międzynarodową    227
  9.2. Wybrane modele przyczynowe otwartości na karierę międzynarodową    228
  9.3. Zakres i poziom weryfikacji hipotez badawczych    237
  9.4. Psychologiczna charakterystyka typów osób w różnym stopniu otwartych na karierę międzynarodową    247
  9.5. Osobowościowe i kontekstualne/ środowiskowe uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową – próba syntezy    252
  9.6. Implikacje wynikające z badań    254
  
  Zakończenie    257
  Bibliografia    259
  Aneksy    278
  Spis rycin    288
  Spis tabel    289
RozwińZwiń