Między zdarzeniem dźwiękowym a znaczeniem

-5%

Między zdarzeniem dźwiękowym a znaczeniem

Szkice z filozofii muzyki

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

30,40  32,00 (-5%)

Najniższa cena z 30 dni: 32,00 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Głównym celem zebranych w tej książce szkiców jest zwrócenie uwagi na niektóre zagadnienia świadczące o powiązaniach muzyki i kultury muzycznej z szerszym tłem problemów. Autor rozważa problemy uznawane w literaturze należącej do szeroko rozumianej teorii i filozofii muzyki za jej kwestie podstawowe. Przytacza on ponadto argumenty na poparcie tezy, że kształtowanie się znaczenia muzycznego jest złożonym procesem wymagającym kompleksowego współdziałania ze sobą wielu złożonych czynników.


Rok wydania2013
Liczba stron339
KategoriaTeoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-381-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  1. Czym jest muzyka?     13
  
  1.1. Fenomen tajemniczości muzyki     14
  1.2. Ontologia muzyki: jej możliwość i przedmiot badań     25
  1.3. Czym są dzieła muzyczne?     33
  1.4. Problemowe źródło ontologii muzyki     36
  1.5. Idealizm obiektywny i transcendentalny     39
  1.6. Podejście nominalistyczne     41
  1.7. Zwodniczy urok platonizmu     44
  1.8. Muzyka formą substancjalną?     53
  1.9. Konceptualny aspekt dzieła     60
  1.10. Czy dzieło muzyczne jest przedmiotem czysto intencjonalnym?     65
  1.11. Kontekstualno-kooperatywny wymiar muzyki     77
  1.12. Znaczenie tradycji muzycznej     88
  1.13. Granice swobody twórczej     94
  
  2. Wykonanie utworu muzycznego     99
  
  2.1. Ontologiczna doniosłość wykonania     100
  2.2. Wykonanie a struktura dźwiękowa dzieła     104
  2.3. Wykonanie a instrumentacja     106
  2.4. Klasyczne poglądy na istotę wykonania     110
  2.5. Mistyfikacja roli kompozytora     114
  2.6. Niejednorodność wykonawcza utworów muzycznych     120
  2.7. Jednorazowość wykonania     128
  2.8. Autentyzm dzieła i muzycznej wypowiedzi     134
  
  3. Co sprawia, że dźwięki mogą mieć znaczenie?     157
  
  3.1. Czego podniesione zagadnienie nie dotyczy     160
  3.2. Atrybuty i natura dźwięku     164
  3.3. Dźwięk jako skutek nakładania się na siebie zdarzeń dźwiękowych     171
  3.4. Wielowarstwowość i forma dzieła     175
  3.5. Kiedy zdarzenia dźwiękowe coś znaczą?     179
  3.6. Redukcjonistyczne podejście do zagadnienia znaczenia muzycznego     186
  3.7. Od zdarzenia dźwiękowego do muzyki     192
  
  4. Mowy dźwięków i natury     203
  
  4.1. Pakt wyobraźni twórczej z naturą     204
  4.2. Wszystkiego trzeba przynajmniej spróbować     208
  4.3. Quasi-semantyczny aspekt mowy dźwięków     217
  4.4. Głosy przyrody     222
  4.5. Głosy instrumentów     232
  4.6. Czy muzyka jest językiem?     251
  
  5. Kompleksowy charakter twórczości muzycznej     263
  
  5.1. Kulturowy kontekst zagadnienia     264
  5.2. Symboliczny charakter ekspresji     269
  5.3. Pokrewieństwo muzyki z poezją i malarstwem     272
  5.4. Muzyka poetycka i malarska     279
  5.5. Kulturowe i społeczne peryferia jazzu     291
  5.6. Ontologiczna otwartość działalności i twórczości muzycznej     300
  
  Zakończenie     311
  Bibliografia     319
  Książki i artykuły     319
  Inne źródła     328
  Indeks nazwisk i utworów muzycznych     331
RozwińZwiń