POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
Głównym celem zebranych w tej książce szkiców jest zwrócenie uwagi na niektóre zagadnienia świadczące o powiązaniach muzyki i kultury muzycznej z szerszym tłem problemów. Autor rozważa problemy uznawane w literaturze należącej do szeroko rozumianej teorii i filozofii muzyki za jej kwestie podstawowe. Przytacza on ponadto argumenty na poparcie tezy, że kształtowanie się znaczenia muzycznego jest złożonym procesem wymagającym kompleksowego współdziałania ze sobą wielu złożonych czynników.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 339 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-381-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Między ciałem a umysłem
do koszyka
Między architekturą nowoczesną a...
do koszyka
Między aktami
do koszyka
Między Ameryką a Polską
do koszyka
Między archeologią a naukami o...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
1. Czym jest muzyka? | 13 |
1.1. Fenomen tajemniczości muzyki | 14 |
1.2. Ontologia muzyki: jej możliwość i przedmiot badań | 25 |
1.3. Czym są dzieła muzyczne? | 33 |
1.4. Problemowe źródło ontologii muzyki | 36 |
1.5. Idealizm obiektywny i transcendentalny | 39 |
1.6. Podejście nominalistyczne | 41 |
1.7. Zwodniczy urok platonizmu | 44 |
1.8. Muzyka formą substancjalną? | 53 |
1.9. Konceptualny aspekt dzieła | 60 |
1.10. Czy dzieło muzyczne jest przedmiotem czysto intencjonalnym? | 65 |
1.11. Kontekstualno-kooperatywny wymiar muzyki | 77 |
1.12. Znaczenie tradycji muzycznej | 88 |
1.13. Granice swobody twórczej | 94 |
2. Wykonanie utworu muzycznego | 99 |
2.1. Ontologiczna doniosłość wykonania | 100 |
2.2. Wykonanie a struktura dźwiękowa dzieła | 104 |
2.3. Wykonanie a instrumentacja | 106 |
2.4. Klasyczne poglądy na istotę wykonania | 110 |
2.5. Mistyfikacja roli kompozytora | 114 |
2.6. Niejednorodność wykonawcza utworów muzycznych | 120 |
2.7. Jednorazowość wykonania | 128 |
2.8. Autentyzm dzieła i muzycznej wypowiedzi | 134 |
3. Co sprawia, że dźwięki mogą mieć znaczenie? | 157 |
3.1. Czego podniesione zagadnienie nie dotyczy | 160 |
3.2. Atrybuty i natura dźwięku | 164 |
3.3. Dźwięk jako skutek nakładania się na siebie zdarzeń dźwiękowych | 171 |
3.4. Wielowarstwowość i forma dzieła | 175 |
3.5. Kiedy zdarzenia dźwiękowe coś znaczą? | 179 |
3.6. Redukcjonistyczne podejście do zagadnienia znaczenia muzycznego | 186 |
3.7. Od zdarzenia dźwiękowego do muzyki | 192 |
4. Mowy dźwięków i natury | 203 |
4.1. Pakt wyobraźni twórczej z naturą | 204 |
4.2. Wszystkiego trzeba przynajmniej spróbować | 208 |
4.3. Quasi-semantyczny aspekt mowy dźwięków | 217 |
4.4. Głosy przyrody | 222 |
4.5. Głosy instrumentów | 232 |
4.6. Czy muzyka jest językiem? | 251 |
5. Kompleksowy charakter twórczości muzycznej | 263 |
5.1. Kulturowy kontekst zagadnienia | 264 |
5.2. Symboliczny charakter ekspresji | 269 |
5.3. Pokrewieństwo muzyki z poezją i malarstwem | 272 |
5.4. Muzyka poetycka i malarska | 279 |
5.5. Kulturowe i społeczne peryferia jazzu | 291 |
5.6. Ontologiczna otwartość działalności i twórczości muzycznej | 300 |
Zakończenie | 311 |
Bibliografia | 319 |
Książki i artykuły | 319 |
Inne źródła | 328 |
Indeks nazwisk i utworów muzycznych | 331 |