POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Narracje o końcu i początku – punktem ciężkości tomu są procesy transformacji i przemiany oraz pytanie, w jaki sposób znajdują one swój literacki wyraz. Przemiana wydaje się bowiem być w wieku dwudziestym jedyną determinantą, która wykazuje stałość. Ten fenomen, tak charakterystyczny dla przyspieszonych procesów modernizacyjnych, powinien być analizowany w trzech podstawowych wymiarach: historyczno-politycznym, ekonomiczno-materialnym oraz społeczno-mentalnym.
W tym kontekście jest rzeczą naturalną, że powrót do narracji, a więc do samego procesu opowiadania – czy to w obrębie fikcji literackiej, fikcji dokumentalnej czy też w zakresie ‘narracyjnej opowieści o kulturze’ (Burszta 1998) – należy rozumieć nie tylko jako wyznacznik przełomu epok, lecz także jako konsekwentną reakcję obronną i jako nawiązanie do znanych i sprawdzonych mechanizmów stabilizacyjnych. Punktem ciężkości tego tomu jest więc zagadnienie szeroko rozumianego przełomu oraz jego przełożenie na wybrane przez autorów teksty literackie.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 204 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2717-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Studia administracyjne i cywilne
do koszyka
Studia Artystyczne. Nr 1: Sztuka w...
do koszyka
Studia Artystyczne. Nr 2: Sztuka w...
do koszyka
Studia bibliologiczne. T. 20: Z życia...
do koszyka
Spis treści
Vorwort der Herausgeber (Sławomir Piontek, Maciej Walkowiak) | 5 |
ARTIKEL | 9 |
Magdalena Skalska, Kontinuität im Wandel der Zeit. Deutsches Kalenderschrifttum um die Wende zum 20. Jahrhundert in der Provinz Posen | 9 |
Andrey Kotin, „Ich habe […] keine Sonate schreiben wollen, sondern einen Roman“ – zu autoreferenziellen Aspekten von Thomas Manns Doktor Faustus | 27 |
Kathryn Sederberg, Deutschland als Schiffbruch: der „Robinson“-Topos in deutschen Tagebüchern, 1943–1946 | 41 |
Paweł Zimniak, Einbruch – Aufbruch – Umbruch. Zu Hans Werner Richters gesellschaftlichpolitischen ,Suchaktionen‘ | 57 |
Thomas Zenetti, Auf der Suche nach dem Anderen in der Wiederkehr des Gleichen. Heiner Müllers Bildbeschreibung zwischen post-historischen Endzeitfantasien und Hoffnung auf Geschichte am Ende des Kalten Krieges | 67 |
Frauke Janzen, Zum Verhältnis von Heimatverlust und Neubeginn in frühen Romanen über Flucht und Vertreibung | 85 |
Katarzyna Śliwińska, „Wie eine feurige Sage“. Narrationen vom Untergang des „deutschen Ostens“ in einigen Romanen der 1950er Jahre | 101 |
Marek Szałagiewicz, Die Transzendenz der Gewalt im Angesicht der Wende – Thomas Hettches Nox und die besondere Konstellation der Postmoderne | 130 |
Rafał Pokrywka, Der Generationenroman als Figuration historischer Übergänge. Arno Geigers Es geht uns gut | 151 |
Alicja Krauze-Olejniczak, Nöte und Zäsuren eines modernen Migrantenschicksals – der deutsch-polnische Grenzgänger Artur Becker und sein Roman Das Herz von Chopin | 165 |
Stephan Brössel, Wirklichkeitsbrüche. Theorie und Analyse mit Blick auf Texte der frühen Moderne und Postmoderne | 175 |
REZENSIONEN | 187 |
Roman Dziergwa, Stefan H. Kaszyński: Krótka historia literatury austriackiej | 187 |
Maciej Walkowiak, Ernst Jünger: Publicystyka polityczna9–1936 [Die politische Publizistik9–1936] | 191 |
Alicja Krauze-Olejniczak, Lucjan Puchalski: Oświecenie po austriacku. Świat przedstawiony w operach Wolfganga Amadeusza Mozarta | 192 |
Kamila Torzewska-Nowak, Joanna Drynda: Spiegel-Frauen. Zum Spiegelmotiv in Prosatexten zeitgenössischer österreichischer Autorinnen | 194 |
Olena Komarnicka, Beate Sommerfeld: Zwischen Augenblicksnotat und Lebensbilanz. Die Tagebuchaufzeichnungen Hugo von Hofmannsthals, Robert Musils und Franz Kafkas | 199 |
Roman Dziergwa, Renate Sternel-Rutz (Hg.), Leben und Werk der Posener Theologen D. Paul Blau und D. Karl Greulich. Beiträge zur Geschichte der Provinz Posen, Band 4: Deutscher Geschichtsverein (DGV) des Posener Landes e.V. | 201 |