POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
7 października 2010 r. Akademia Szwedzka ogłosiła laureatem literackiej Nagrody Nobla Maria Vargasa Llosę, peruwiańskiego pisarza, eseistę i działacza politycznego, którego twórczość zapoczątkowała boom literatury latynoamerykańskiej (także w Polsce).
W dwunastu esejach zebranych w tomie iberyści – badacze literatury, kultury i filozofii, tłumacze i komparatyści – przyglądają się twórczości pisarza. Obok analiz literackich, dotyczących m. in. technik narracyjnych, wątków kryminalnych czy konsekwentnie stosowanej przez autora, a nietypowej dla literatury boomu, estetyki realizmu, w tomie znalazły się artykuły dotyczące ideowego zaangażowania Vargasa Llosy - w roli eseisty, a także polityka. Ciekawe obserwacje zawierają teksty poświęcone obecności pisarza na polskim rynku wydawniczym, ujawniające mikrointerpretacje dokonywane przez tłumaczy i wydawców w procesie przekładu, a także historię recepcji twórczości Vargasa Llosy w Polsce. Zebrane w książce eseje, różnorodne pod względem podejmowanych tematów, formy i metod analizy, są świadectwem pasji badawczej, często oczarowania, a zarazem nawiązują dialog z niepokorną, żywą i krytyczną refleksją autora o współczesnym świecie.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2591-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Maria Antonina. Zgilotynowana królowa
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Mario Vargas Llosa: proza narracyjna | 11 |
Agnieszka Flisek, Realizm w twórczości Maria Vargasa Llosy: styl i ideologia | 13 |
Katarzyna Mroczkowska-Brand, Mario Vargas Llosa: realizm niemagiczny | 43 |
Ewa Kobyłecka-Piwońska, Jak się pisze powieści: o technikach literackich Maria Vargasa Llosy | 57 |
Nina Pluta, Motywy kryminalne w powieściach Maria Vargasa Llosy | 73 |
Janusz Wojcieszak, Wokół poglądów Maria Vargasa Llosy | 89 |
Amán Rosales Rodríguez, Mario Vargas Llosa: liberalizm polityczny a krytyka kultury | 97 |
Urszula Ługowska, Powieść jako oręż bieżącej walki politycznej: Historia Alejandra Mayty Maria Vargasa Llosy i Dolina Nicości Bronisława Wildsteina | 111 |
Wojciech Charchalis, Trylogia peruwiańska Maria Vargasa Llosy | 141 |
Leonor Sagerm ann Bustinza, „Peru to ja” – obrazy i wątki peruwiańskie w wybranych utworach Maria Vargasa Llosy | 159 |
Iwona Kasperska, Ideologia w przekładzie: przypadki mikrointerpretacji w powieści Raj tuż za rogiem Maria Vargasa Llosy | 175 |
Marzena Chrobak, Kronikarz Nowego i Starego Świata. Uwagi tłumacza | 203 |
Małgorzata Gaszyńska-Magiera, Twórczość Maria Vargasa Llosy na polskim rynku wydawniczym i w oczach krytyków | 213 |
Noty o autorach i autorkach | 241 |