POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Monografia poświęcona jest problematyce funkcjonowania ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce, które ciągle mają największy udział w rynku ubezpieczeniowym pod względem liczby sprzedanych polis i zainkasowanej składki oraz wypłaconych odszkodowań. Jednocześnie w tym portfelu ubezpieczeń trzeba wyróżnić dwie grupy: pierwsza to ubezpieczenie obowiązkowe odpowiedzialności cywilnej (OC) posiadaczy pojazdów mechanicznych, druga grupa to ubezpieczenie dobrowolne autocasco (AC), gdyż przebieg i analiza ryzyka różnią się w tych poszczególnych grupach. Ponadto, pomimo że ubezpieczenia komunikacyjne należą do tradycyjnych produktów oferowanych przez zakłady ubezpieczeń i ryzyko im towarzyszące jest dobrze rozeznane przez zakłady ubezpieczeń, to zmieniające się otoczenie, rozwój rynku motoryzacyjnego, nowe technologie, nowe tendencje i uwarunkowania o charakterze prawnym, makroekonomicznym i behawioralnym generują inne – nowe czynniki ryzyka wpływające na funkcjonowanie tych ubezpieczeń.
Badania skoncentrowano wokół zagadnień dotyczących ryzyka i efektywności funkcjonowania ubezpieczeń komunikacyjnych na polskim rynku ubezpieczeń. Przedstawiona problematyka badawcza ma znaczenie dla rozwoju nauki o ubezpieczeniach, zwłaszcza w obszarze zarządzania ryzykiem, w tym identyfikacji zmieniających się czynników ryzyka oraz w obszarze procedur i metod dotyczących kalkulacji składki ubezpieczeniowej. Jednocześnie w badaniach uwzględniono zagadnienia finansowe związane z wypłacalnością zakładów ubezpieczeń, rentownością produktów, jak również efektywnością tych produktów, gdzie wzięto pod uwagę preferencje i zadowolenie klientów.
Zatem celem opracowania była analiza i ocena funkcjonowania ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC w Polsce od strony teoretycznej i praktycznej, pod kątem przede wszystkim analizy ryzyka; przeprowadzono również badania czynników wpływających na wysokość składki, a także analizowano efektywność tych ubezpieczeń zarówno dla zakładów ubezpieczeń, jak też klientów.
W monografii przedstawiono w sześciu rozdziałach następujące zagadnienia i wyniki badań naukowych:
• Scharakteryzowano rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce w latach 1996-2011, analizując oddzielnie ubezpieczenia komunikacyjne OC i ubezpieczenia komunikacyjne AC. Przedstawiono aktualne regulacje prawne oraz uwarunkowania i perspektywy dalszego rozwoju.
Omówiono zagadnienia związane z ryzykiem w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Wyróżniono tutaj ryzyko ubezpieczeniowe i ryzyko zakładu ubezpieczeń. Analizowano czynniki ryzyka o charakterze makroekonomicznym, behawioralnym i prawnym, które wpływają na funkcjonowanie dwóch podstawowych grup ubezpieczeń komunikacyjnych (grupa 3 i grupa 10 według załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej).
• Przedstawiono metody kalkulacji składki w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Przedstawiono metody klasyczne, ale przede wszystkim skoncentrowano się na systemach bonus-malus, które w tego typu ubezpieczeniach znajdują szczególne zastosowanie. W tej części opracowania dokonano przeglądu tych systemów stosowanych w wybranych krajach UE oraz zaproponowano nowe podejście uwzględniające nowe czynniki ryzyka. Ponadto zaprezentowano miary efektywności systemu bonus-malus, co było ściśle związane z tematem badawczym opracowania.
• Dokonano analizy rentowności i efektywności ubezpieczeń komunikacyjnych. Najpierw przeprowadzono analizę wskaźnikową dotyczącą rentowności, następnie szukano przyczyn braku rentowności, szczególnie w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC. Podjęto także próbę identyfikacji czynników określających efektywność ubezpieczeń komunikacyjnych również z punktu widzenia klientów.
• Zaprezentowano analizę wybranych problemów dotyczących szkód osobowych w ubezpieczeniach OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Dokonano przeglądu rozwiązań systemowych oraz zanalizowano problem rent.
• Zaproponowano metody zmniejszania ryzyka zakładu ubezpieczeń pochodzącego z ubezpieczeń komunikacyjnych. Tutaj rozpatrywano cztery kategorie ryzyka, które towarzyszą działalności ubezpieczeniowej, a mianowicie: ryzyko ubezpieczeniowe, ryzyko kredytowe, ryzyko rynkowe i ryzyko operacyjne. Tutaj skoncentrowano się, jak można zarządzać tymi kategoriami ryzyka w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych.
Publikacja jest efektem badań naukowych przeprowadzonych przez Katedrę Ubezpieczeń w latach 10.2010-04.2013 w ramach projektu badawczego nr NN 113 182439 finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Niniejsze opracowanie może być wykorzystywane zarówno przez pracowników nauki zajmujących się ubezpieczeniami, doktorantów, studentów, jak i przez praktyków korzystających z usług ubezpieczeniowych i pracowników sektora ubezpieczeniowego.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-424-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Ryzyko w finansowej ocenie projektów...
do koszyka
Ryzyko akcji notowanych na GPW
do koszyka
Ryzyko, ciągłość biznesu,...
do koszyka
Ryzyko elastyczności czy elastyczność...
do koszyka
Ryzyko Gangstera
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Analiza zmian i tendencje rozwoju rynku ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce | 11 |
1.1. Charakterystyka i regulacje prawne rynku ubezpieczeń komunikacyjnych w Europie | 11 |
1.2. Charakterystyka i tendencje zmian na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce w latach 1996-2011 | 22 |
1.2.1. Funkcjonowanie ubezpieczenia komunikacyjnego OC | 29 |
1.2.2. Funkcjonowanie ubezpieczenia komunikacyjnego AC | 32 |
1.3. Uwarunkowania i perspektywy dalszego funkcjonowania ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce | 40 |
2. Ryzyko w ubezpieczeniach komunikacyjnych | 44 |
2.1. Uwagi wstępne | 44 |
2.2. Ryzyko ubezpieczeniowe w ubezpieczeniu komunikacyjnym OC | 45 |
2.3. Ryzyko ubezpieczeniowe w ubezpieczeniach komunikacyjnych AC | 48 |
2.4. Uwagi o pomiarze ryzyka ubezpieczeniowego w ubezpieczeniach komunikacyjnych | 49 |
2.5. Ryzyko zakładu ubezpieczeń prowadzącego ubezpieczenia komunikacyjne | 54 |
2.6. Czynniki ryzyka w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC) oraz autocasco (AC) | 59 |
2.6.1. Makroekonomiczne czynniki ryzyka | 60 |
2.6.2. Behawioralne czynniki ryzyka w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC) oraz autocasco (AC) | 62 |
2.6.3. Prawne czynniki ryzyka w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC i AC. | 66 |
2.7. Podsumowanie | 70 |
3. Składka w ubezpieczeniach komunikacyjnych i metody jej kalkulacji | 72 |
3.1. Wprowadzenie | 72 |
3.2. Metody kalkulacji składki ubezpieczeniowej netto w ubezpieczeniach non-life | 73 |
3.2.1. Przegląd klasycznych metod ze szczególnym zastosowaniem w ubezpieczeniach komunikacyjnych | 74 |
3.2.2. Próba identyfikacji czynników wpływających na składkę w ubezpieczeniach komunikacyjnych | 79 |
3.3. Systemy bonus-malus w kalkulacji składki, nowe propozycje uwzględniające czynniki ryzyka | 84 |
3.3.1. Charakterystyka sytemu | 84 |
3.3.2. Funkcjonowanie systemu bonus-malus w wybranych krajach UE | 86 |
3.3.3. Konstrukcja systemów bonus-malus | 95 |
3.3.4. Pojęcie efektywności systemu bonus-malus | 97 |
3.3.5. Miary oceny efektowności systemu bonus-malus | 101 |
3.3.5.1. Klasyczne miary efektywności systemu bonus-malus | 101 |
3.3.5.2. Modele współfunkcjonowania na rynku kilku systemów bonus-malus | 117 |
3.4. Podsumowanie | 120 |
4. Rentowność i efektywność ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC | 121 |
4.1. Wprowadzenie – pojęcie rentowności i efektywności | 121 |
4.2. Wskaźniki rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC | 125 |
4.2.1. Definicje wskaźników | 125 |
4.2.2. Rentowność ubezpieczeń komunikacyjnych – analiza wskaźników rentowności za lata 1999-2011 | 127 |
4.3. Przyczyny braku rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych | 140 |
4.3.1. Próba identyfikacji czynników mających wpływ na wysokość wypłacanych odszkodowań i świadczeń z ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce | 144 |
4.4. Próba identyfikacji czynników określających efektywność ubezpieczeń komunikacyjnych z punktu widzenia klientów | 148 |
4.5. Podsumowanie | 159 |
5. Szkody osobowe w ubezpieczeniach OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – analiza wybranych problemów | 162 |
5.1. Kompensacja szkód osobowych o charakterze majątkowym pokrywanych z ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej – koncepcje ekonomiczne | 163 |
5.1.1. Przegląd rozwiązań systemowych w zakresie szkód o charakterze majątkowym (economic loss) | 164 |
5.1.2. Ekonomiczne aspekty ustalania świadczeń z tytułu utraconych dochodów w polskim systemie | 177 |
5.2. Szkody osobowe w ubezpieczeniach odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych – problem rent | 188 |
5.2.1. Symulacja rent | 188 |
5.2.2. Uwagi końcowe | 196 |
6. Metody zmniejszania ryzyka zakładu ubezpieczeń pochodzącego z ubezpieczeń komunikacyjnych | 199 |
6.1. Ryzyko zakładu ubezpieczeń – wprowadzenie | 199 |
6.1.1. Rodzaje ryzyka zakładu ubezpieczeń | 200 |
6.2. Zarządzanie ryzykiem ubezpieczeniowym w ubezpieczeniach komunikacyjnych | 203 |
6.3. Zarządzanie ryzykiem kredytowym w ubezpieczeniach komunikacyjnych | 205 |
6.3.1. Współpraca z reasekuratorami | 206 |
6.3.2. Współpraca z pośrednictwem ubezpieczeniowym | 206 |
6.4. Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych | 207 |
6.5. Efektywność i metody jej pomiaru w procesie biznesowym w zakładzie ubezpieczeń | 212 |
Zakończenie | 214 |
Literatura | 218 |
Spis rysunków | 226 |
Spis tabel | 228 |