POLECAMY
-20%
Format:
Książka jest kontynuacją pierwszego tomu zatytułowanego Kim jesteś, politologu? Historia i stan dyscypliny w Polsce i należy ją czytać łącznie z nim, stanowi bowiem jego rozwinięcie i uzupełnienie o dane empiryczne, uzyskane w wyniku badań sondażowych przeprowadzonych przy użyciu kwestionariusza ankiety. O ile zatem tom pierwszy był swoistym raportem na temat stanu dyscypliny w wymiarach: przed-miotowo-metodologicznym, instytucjonalno-historycznym oraz dydaktycznym, prezentując rozważania nad statusem naukowym politologii, historię refleksji nad polityką w Polsce oraz czynniki składające się na współczesną kondycję tej nauki, definiowanej głównie przez pryzmat tradycji akademickiej, z uwzględnieniem jej nauczania, kadry naukowej, programów oraz jakości kształcenia - o tyle tom drugi ma przedstawić wyobrażenia na temat tego kierunku studiów oraz dyscypliny obecne w świadomości osób tworzących szeroko pojęte środowisko politologiczne.
Jestem przekonany, że zespół pod kierunkiem prof. dr hab. Barbary Krauz-Mozer stworzył oryginalne, starannie przygotowane pod względem metodologicznym i analitycznym opracowanie, które nie ma dotychczas odpowiednika w dziejach polskiej politologii. Badania potwierdziły część krytycznych opinii na temat stanu politologii, ale też ukazały bezzasadność wielu obiegowych ocen, jakie można znaleźć w Internecie i prasie. Wnioski, oceny i propozycje autorów będą zapewne przedmiotem dyskusji i kontrowersji w środowisku naukowym, ale taki jest między innymi cel prezentowanej książki.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Andrzeja W. Jabłońskiego
Wstęp do książki sugeruje, że jest ona rodzajem wewnątrzdyscyplinarnej diagnozy stanu politologii. Tymczasem wydaje się, że praca może być użyteczna nie tylko w praktyce akademickiej. Jej poznawcza i pragmatyczna wartość zyskuje dodatkowo dzięki komplementarności z poprzednio opublikowanym tomem pierwszym, razem z którym Czytelnik otrzymuje rozległe spektrum wiedzy o tym, co dzieje się w bardzo szczególnej nauce społecznej - politologii, pozostającej w bezpośredniej bliskości z wydarzeniami życia codziennego każdego z nas.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Krzysztofa Pałeckiego
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 318 |
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3439-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Kim będę...
do koszyka
Kim był książę Józef Poniatowski?
do koszyka
Kim był Tadeusz Kościuszko?
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Wprowadzenie | 7 |
2. Metodologia prowadzonych badań | 12 |
2.1. Kontekst podjęcia badań i ich cele | 12 |
2.2. Narzędzia badawcze i czas trwania badań | 15 |
2.3. Dobór próby | 18 |
3. Struktura książki i główne zagadnienia | 25 |
Rozdział I. Dlaczego politologia? Motywacje wyboru oraz popularność studiów politologicznych | 27 |
1. Motywacje wyboru studiów politologicznych | 27 |
1.1. Motywacje wyboru politologii absolwentów i studentów | 31 |
1.2. Motywacje wyboru politologii przez studentów w opinii pracowników naukowo-dydaktycznych | 40 |
2. Atrakcyjność studiów politologicznych | 47 |
2.1. Atrakcyjność studiów politologicznych w opinii absolwentów | 49 |
2.2. Atrakcyjność studiów politologicznych w opinii studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych | 57 |
3. Wyobrażenia na temat przyczyn spadku zainteresowania kandydatów studiami politologicznymi | 59 |
Rozdział II. Jaka politologia? Struktura, wymagania i ocena programu studiów | 65 |
1. Wprowadzenie | 65 |
2. Struktura programu studiów politologicznych | 66 |
2.1. Programowe obszary tematyczne politologii w opinii absolwentów | 66 |
2.2. Programowe obszary tematyczne politologii w opinii studentów | 73 |
2.3. Programowe obszary tematyczne politologii w opinii pracowników naukowo-dydaktycznych | 78 |
2.4. Charakter i zakres wiedzy na specjalizacjach | 83 |
3. Czynniki zwiększające zainteresowanie zajęciami | 87 |
3.1. Czynniki zwiększające zainteresowanie zajęciami w opinii absolwentów | 87 |
3.2. Czynniki zwiększające zainteresowanie zajęciami w opinii studentów | 93 |
3.3. Czynniki zwiększające zainteresowanie zajęciami w opinii pracowników naukowo-dydaktycznych | 97 |
4. Ocena wymagań stawianych studiującym na kierunku politologia | 100 |
4.1. Poziom wymagań stawianych na politologii w opinii absolwentów | 102 |
4.2. Studenci o wymaganiach stawianych na politologii | 108 |
4.3. Opinie pracowników naukowo-dydaktycznych o wymaganiach wobec studentów | 113 |
4.4. Źródła wiedzy i metody przygotowań do zaliczenia przedmiotów | 117 |
5. Umiejętności studentów przyjmowanych na I rok studiów w opinii pracowników naukowo-dydaktycznych | 125 |
6. Ocena programu, jego zgodności z oczekiwaniami i praktyczności | 131 |
6.1. Ocena programu studiów w opinii absolwentów | 131 |
6.2. Zgodność programu studiów z oczekiwaniami studentów | 135 |
6.3. Ocena praktyczności programu studiów | 138 |
Rozdział III. I co dalej, politologu? Ocena studiów politologicznych, możliwości zawodowe i zadowolenie z wyboru kierunku | 145 |
1. Wprowadzenie | 145 |
2. Czy warto studiować politologię? Ocena studiów politologicznych | 146 |
2.1. „I co ja z tego będę miał?”. Korzyści i wady ukończenia studiów politologicznych | 146 |
2.2. Politologia – pierwszy czy drugi wybór? | 160 |
2.3. Politologia? Jeszcze raz? | 164 |
3. Zawód – politolog? Możliwości kariery po studiach politologicznych | 168 |
3.1. Wprowadzenie | 168 |
3.2. „Zawody politologiczne” w świetle opinii absolwentów, studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych | 170 |
3.3. Wykształcenie politologiczne – atut na rynku pracy? | 182 |
Rozdział IV. Politolog, czyli kto? Badania politologiczne i samoidentyfikacja pracowników naukowo-dydaktycznych | 195 |
1. Wprowadzenie | 195 |
2. Co badasz, politologu? Obszary zainteresowań polskich politologów | 197 |
3. Jak badasz, politologu? Metody badawcze stosowane przez polskich politologów | 212 |
4. Kim jesteś, politologu? Samoidentyfikacja pracowników naukowo-dydaktycznych | 216 |
Rozdział V. Dokąd zmierzasz, politologio? | 229 |
1. Wprowadzenie | 229 |
2. Wyniki badań empirycznych – podsumowanie | 232 |
3. Przyszłość politologii – wyzwania i zagrożenia w świetle wprowadzania Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego | 244 |
4. Co dalej? | 252 |
Aneks I – Kwestionariusz badawczy dla absolwentów | 271 |
Aneks II – Kwestionariusz badawczy dla studentów | 279 |
Aneks III – Kwestionariusz badawczy dla pracowników naukowo-dydaktycznych | 287 |
Spis tabel, wykresów i rysunków | 297 |
Bibliografia | 309 |
Biogramy autorów | 317 |