Wyspy oporu edukacyjnego

Wyspy oporu edukacyjnego

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

39,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 25,87 zł  


39,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książkę tę autor napisał z myślą o tych polskich nauczycielach, którzy potwierdzili swoim zapałem i radykalnością innowacyjnego zaangażowania dostrzegli w idei klas autorskich ogromną szansę na zmianę samych siebie, swojego warsztatu pracy, swoich interakcji z uczniami i ich rodzicami. Równolegle do tworzenia dla dzieci wraz z innymi nauczycielami klas autorskich nowych pomocy dydaktycznych autor proponuje jak najszybciej upowszechniać własne osiągnięcia, sukcesy i porażki, dylematy i „aksjomaty” profesjonalnego działania, rozwiązania prawne i próby ich delegalizacji.
Poruszany temat dylematu wolności nauczyciela wynika z jego zakorzenienia w świecie wartości i profesjonalnej wręcz konieczności apelowania do swoich wychowanków o ich rozpoznawanie i urzeczywistnianie we własnym życiu. Kiedy nauczyciele rezygnują z własnej wolności, częściowo przesądzają o podobnym stanie rzeczy w stosunku do swoich wychowanków, czyniąc niejako nieprzejrzystą podstawę ich samobytnej podstawy życia. Dlatego warto zająć się zagrożeniami tej wolności, by pod pragmatycznie sterowaną przez tyranów władzą nie „marniały jednostki, a z nimi zbiorowe stosunki”.
Wolny nauczyciel nie musi uwodzić władzy, może się ofiarować innym, stając ponad własnym „ja”, wyzwalając się od lęków, uzależnienia od innych, z bólu poniżenia na rzecz zadbania o owoce swojej pracy. Zaletą wolności przed twórczością jest to, że ta pierwsza nie dzieli środowiska na lepszych czy gorszych, ale staje się punktem wyjścia do „królestwa twórczości” w obszarze edukacji.


Rok wydania2008
Liczba stron138
KategoriaTeorie wychowania
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-837-0
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Czy rzeczywiście polska pedagogika nie ma alternatywy
  wobec politycznych i przebrzmiałych
  projektów oświatowych Romana Giertycha?
  
  Rozdział I
  Rodzaje edukacji wyspowej
  
  1. Wyspy przetrwania i oporu
  2. Wyspy alternatyw koniunkcyjnych
  
  Rozdział II
  Klasy autorskie w edukacji wczesnoszkolnej
  przykładem alternatywnej ścieżki kształcenia
  antyautorytarnego w szkolnictwie publicznym
  
  1. Redukcja przemocy strukturalnej w postaci stopni i procesów selekcyjnych
  2. Indywidualizacja kształcenia
  3. Klasa szkolna „drugim domem" — miejscem radości uczenia się
  4. Prawo uczniów do swobodnych inicjatyw w toku edukacji
  5. Dialog edukacyjny
  6. Pluralizm źródeł, metod, form i środków zdobywania wiedzy i umiejętności
  7. Dokumentacja
  8. Współpraca z rodzicami i najbliższymi opiekunami uczniów
  9. Współpraca z innymi instytucjami edukacyjnymi
  10. Współpraca z zagranicą
  11. Twórczość pedagogiczna nauczycieli
  12. Problemy — trudności — źródła oporu
  13. Co dalej z klasą autorską? Próba odpowiedzi na przykładzie SP nr 37 w Łodzi
  14. Klasa autorska w opinii uczniów
  15. Doświadczenia klasy autorskiej w opinii rodziców
  16. Refleksje wychowawczyni klasy autorskiej Wiesławy Śliwerskiej
  17. Upowszechnienie idei i doświadczeń klas autorskich — sojusznicy— naśladowcy— nowi twórcy
  18. Uwagi i wnioski
  19. Wydawnicze inspiracje dla edukacji alternatywnej w Polsce
RozwińZwiń