POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Jest to nowoczesny, znakomicie napisany podręcznik, który odpowiada ogólnym kierunkom współczesnej pedagogiki.
Publikacja składa się z trzech części. Część pierwsza jest poświęcona celom i metodom wychowania, pedagogice jako nauce, dydaktyce oraz teorii kształcenia zawodowego. W części drugiej omówiono wykorzystanie wiedzy pedagogicznej w opiece nad zdrowiem. Część trzecia dotyczy pedagogiki w pielęgniarstwie.
Obecne wydanie zostało dostosowane do standardów nauczania przedmiotów pedagogicznych i przedmiotu wychowanie zdrowotne na kierunku pielęgniarstwo, położnictwo, ratownictwo medyczne, fizjoterapia i wychowanie fizyczne na AWF.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 380 |
Kategoria | Teorie wychowania |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-3675-6 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
CZĘŚĆ PIERWSZA. PEDAGOGIKA — NAUKA O WYCHOWANIU | 13 |
1. Pedagogika jako nauka — Bożenna Wierzchowska-Konera | 15 |
1.1. Cele rozdziału | 15 |
1.2. Pojecie nauki. Klasyfikowanie nauk | 15 |
1.3. Terminy podstawowe i pochodne w pedagogice | 20 |
1.4. Początki pedagogiki naukowej i empirycznej | 23 |
1.5. Główne prądy i kierunki w pedagogice XX wieku | 24 |
1.6. Przedmiot i zadania pedagogiki | 29 |
1.7. Działy pedagogiki. Pedagogiki wyspecjalizowane | 31 |
1.7.1. Działy pedagogiki — układ pionowy | 34 |
1.7.2. Działy pedagogiki — układ poziomy | 35 |
1.8. Nauki współdziałające z pedagogiką | 50 |
1.9. Potrzeba interdyscyplinarnej wiedzy i integralności refleksji pedagogicznej | 51 |
1.10. Metodologia badań pedagogicznych | 52 |
1.10.1. Źródła i drogi postępowania badawczego | 52 |
1.10.2. Funkcje badań pedagogicznych | 53 |
1.10.3. Metody, techniki, narzędzia badawcze — wyjaśnienie pojęć | 55 |
1.10.4. Wybrane metody badawcze — Bożenna Wierzchowska-Konera, Kazimiera Zahradniczek | 56 |
1.10.5. Wybrane techniki badawcze — Bożenna Wierzchowska-Konera, Kazimiera Zahradniczek | 66 |
1.10.6. Techniki pomiaru pedagogicznego — Bożenna Wierzchowska-Konera, Kazimiera Zahradniczek | 69 |
Pytania sprawdzające | 75 |
Zadania problemowe | 76 |
Literatura cytowana i uzupełniająca | 77 |
2. Wychowanie — Mieczysław Łobocki | 82 |
2.1. Cele rozdziału | 82 |
2.2. Pojecie wychowania i jego cechy | 83 |
2.2.1. Sposoby rozumienia wychowania | 83 |
2.2.2. Cechy wychowania | 86 |
2.3. Wychowanie w świetle teorii osobowości | 89 |
2.3.1. Teoria behawiorystyczna a wychowanie | 89 |
2.3.2. Teoria zorientowana humanistycznie a wychowanie | 90 |
2.3.3. Teoria psychospołeczna a wychowanie | 92 |
2.4. Wartości w wychowaniu | 93 |
2.4.1. Potrzeba odwoływania się do wartości w wychowaniu | 94 |
2.4.2. Preferowane w wychowaniu wartości | 95 |
2.4.3. Prymat wartości nad celami wychowania | 96 |
2.5. Cele wychowania | 97 |
2.5.1. Kontrowersje wokół celów wychowania | 98 |
2.5.2. Koncepcja celów wychowania w ujęciu W. Brezinki | 99 |
2.5.3. Cele wychowania godne uwagi | 101 |
2.6. Wychowanie moralne i prorodzinne | 102 |
2.6.1. Wychowanie moralne | 103 |
2.6.2. Wychowanie prorodzinne | 104 |
2.7. Metody wychowania | 107 |
2.7.1. Metody modelowania | 107 |
2.7.2. Metody zadaniowe | 109 |
2.7.3. Metody perswazji | 110 |
2.7.4. Metody nagradzania i karania | 110 |
2.8. Warunki skutecznego wychowania | 111 |
2.8.1. Podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży | 112 |
2.8.2. Umiar w stosowaniu swobody i przymusu wobec dzieci i młodzieży | 112 |
2.8.3. Porozumiewanie się z dziećmi i młodzieżą | 113 |
2.8.4. Poznawanie dzieci i młodzieży | 114 |
2.9. Praca nad sobą w procesie wychowania | 115 |
2.9.1. Rozumienie pracy nad sobą | 116 |
2.9.2. Potrzeba pracy nad sobą | 116 |
2.9.3. Możliwości pracy nad sobą | 117 |
2.10. Rola informacji zwrotnych w procesie wychowania | 119 |
2.10.1. Pierwotne i wtórne informacje zwrotne | 120 |
2.10.2. Wychowawcze znaczenie informacji zwrotnych | 120 |
2.10.3. Sposoby gromadzenia informacji zwrotnych | 121 |
2.10.4. Wymagania stawiane informacjom zwrotnym | 122 |
Pytania sprawdzające | 124 |
Zadania problemowe | 125 |
Literatura cytowana i uzupełniająca | 126 |
3. Środowisko wychowawcze — Bożena Janiszewska | 129 |
3.1. Cele rozdziału | 129 |
3.2. Pojęcie środowiska, rodzaje środowisk człowieka | 129 |
3.2.1. Środowisko geograficzne i jego wpływ na funkcjonowanie człowieka | 130 |
3.2.2. Środowisko lokalne i jego oddziaływanie na człowieka | 131 |
3.2.3. Środowisko społeczne — rodzaje środowisk społecznych | 132 |
3.3. Środowisko wychowawcze i jego funkcje. Kształtowanie środowiska wychowawczego | 133 |
3.3.1. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze | 134 |
3.4. Grupa rówieśnicza jako naturalne środowisko wychowawcze — funkcje grup rówieśniczych | 144 |
3.4.1. Rodzaje grup rówieśniczych | 145 |
3.5. Instytucjonalne środowiska wychowawcze i ich rodzaje | 147 |
3.6. Świat mediów i jego oddziaływania wychowawcze — problem zagrożeń | 149 |
Pytania sprawdzające | 151 |
Zadania problemowe | 153 |
Literatura cytowana i uzupełniająca | 154 |
4. Trudności wychowawcze — Bożena Janiszewska | 155 |
4.1. Cele rozdziału | 155 |
4.2. Pojęcie i klasyfikacja trudności wychowawczych | 155 |
4.3. Trudności wychowawcze a zaburzenia i dysharmonie rozwoju dziecka | 156 |
4.3.1. Globalne zaburzenia rozwoju | 157 |
4.3.2. Parcjalne zaburzenia rozwoju | 158 |
4.3.3. Zaburzenia neurodynamiki | 161 |
4.4. Trudności wychowawcze uwarunkowane środowiskowo | 162 |
4.4.1. Lęki i nerwice dzieci i młodzieży | 163 |
4.4.2. Problem samobójstw | 163 |
4.4.3. Zaburzenia łaknienia — anoreksja i bulimia | 164 |
4.4.4. Problematyka uzależnień | 165 |
4.4.5. Agresja dzieci i młodzieży — proces demoralizacji | 167 |
4.4.6. Prostytucja dzieci i młodzieży | 168 |
Pytania sprawdzające | 169 |
Zadania problemowe | 170 |
Literatura cytowana i uzupełniająca | 171 |
5. Dydaktyka — teoria nauczania i uczenia się - Kazimiera Zahradniczek | 173 |
5.1. Cele rozdziału | 173 |
5.2. Przedmiot i zadania dydaktyki | 173 |
5.3. Powstanie i rozwój dydaktyki | 175 |
5.4. Podstawowe pojęcia dydaktyczne | 176 |
5.4.1. Uczenie się | 177 |
5.4.2. Nauczanie | 179 |
5.4.3. Kształcenie, wykształcenie, samokształcenie | 180 |
5.4.4. System kształcenia | 181 |
5.4.5. Samokształcenie | 182 |
5.5. Badania naukowe w dydaktyce | 185 |
5.5.1. Problemy badawcze w dydaktyce | 185 |
5.5.2. Przedmiot badań dydaktycznych | 187 |
Pytania sprawdzające | 188 |
Zadania problemowe | 188 |
Literatura cytowana i uzupełniająca | 189 |
6. Dydaktyka w kształceniu zawodowym - Kazimiera Zahradniczek | 190 |
6.1. Cele rozdziału | 190 |
6.2. Kierunki zmian w kształceniu zawodowym | 190 |
6.2.1. Idea kształcenia wielostronnego | 192 |
6.2.2. Dobór treści kształcenia zawodowego | 194 |
6.2.3. Metody pracy z uczącym się | 195 |
6.2.4. Nowe zadania nauczyciela | 196 |
6.3. Proces kształcenia zawodowego | 198 |
6.3.1. Geneza i rozwój nowoczesnego modelu kształcenia | 199 |
6.3.2. Ogniwa procesu kształcenia | 202 |
6.4. Cele kształcenia zawodowego | 208 |
6.4.1. Charakterystyka celów kształcenia | 210 |
6.4.2. Taksonomia celów kształcenia | 217 |
6.5. Treści kształcenia zawodowego | 222 |
6.5.1. Zasady doboru i układu treści kształcenia | 223 |
6.5.2. Modułowe ujęcie kształcenia | 226 |
6.5.3. Standardy kształcenia | 231 |
6.5.4. Plany nauczania i programy kształcenia | 235 |
6.6. Zasady kształcenia | 237 |
6.6.1. Zasada poglądowości | 239 |
6.6.2. Zasada świadomej aktywności | 240 |
6.6.3. Zasada związku teorii z praktyką | 240 |
6.6.4. Zasada systematyczności (systemowości) | 241 |
6.6.5. Zasada przystępności (stopniowania trudności) | 242 |
6.7. Metody i organizacja kształcenia | 243 |
6.7.1. Klasyfikowanie metod kształcenia | 243 |
6.7.2. Metody podające | 247 |
6.7.3. Metody problemowe — samodzielne dochodzenie do wiedzy | 249 |
6.7.4. Metody eksponujące (waloryzujące) | 258 |
6.7.5. Metody praktyczne | 259 |
6.8. Środki dydaktyczne | 262 |
6.9. Kontrola i ocena wyników procesu kształcenia | 265 |
6.9.1. Funkcje kontroli i oceny wyników w procesie kształcenia | 266 |
6.9.2. Metody kontroli i oceny wyników procesu kształcenia | 266 |
6.9.3. Pomiar dydaktyczny | 267 |
Pytania sprawdzające | 269 |
Zadania problemowe | 270 |
Literatura cytowana i uzupełniająca | 271 |
CZĘŚĆ DRUGA. WYKORZYSTANIE WIEDZY PEDAGOGICZNEJ W OPIECE NAD ZDROWIEM | 273 |
7. Kształcenie na rzecz współpracy w interdyscyplinarnych zespołach opiekuńczych — Wiesława Ciechaniewicz | 275 |
7.1. Cele rozdziału | 275 |
7.2. Zespół opiekuńczy — istota współpracy | 275 |
7.3. Kształcenie na rzecz współpracy w zespole opiekuńczym | 279 |
Pytania sprawdzające | 282 |
Zadania problemowe | 283 |
Literatura cytowana i uzupełniająca | 283 |
8. Pedagogika zdrowia - teoria wychowania zdrowotnego i edukacji zdrowotnej - Wiesława Ciechaniewicz | 285 |
8.1. Cele rozdziału | 285 |
8.2. Zadania pedagogiki zdrowia na rzecz edukacji zdrowotnej | 285 |
8.3. Wychowanie zdrowotne | 287 |
8.4. Edukacja zdrowotna | 288 |
8.4.1. Istota i cele edukacji zdrowotnej | 288 |
8.4.2. Edukacja zdrowotna a promocja zdrowia | 291 |
8.4.3. Modele edukacji zdrowotnej | 291 |
8.4.4. Formy organizacyjne i metody edukacji zdrowotnej | 294 |
Pytania sprawdzające | 296 |
Zadania problemowe | 297 |
Literatura cytowana i uzupełniająca | 297 |
9. Pedagogiczne aspekty pracy z pacjentem i jego rodziną - Wiesława Ciechaniewicz | 299 |
9.1. Cele rozdziału | 299 |
9.2. Edukacja pacjenta | 299 |
9.3. Doradzanie i poradnictwo w pracy z pacjentem i jego rodziną | 303 |
9.4. Formy, metody i środki dydaktyczne stosowane w edukacji pacjentów | 306 |
9.4.1. Formy organizacyjne | 306 |
9.4.2. Metody nauczania - uczenia się | 308 |
9.4.3. Środki dydaktyczne | 310 |
9.5. Zasady warunkujące efektywność edukacji | 310 |
Pytania sprawdzające | 312 |
Zadania problemowe | 313 |
Literatura cytowana i uzupełniająca | 313 |
CZĘŚĆ TRZECIA. PEDAGOGIKA W PIELĘGNIARSTWIE | 317 |
10. Pielęgniarstwo a pedagogika — Wiesława Ciechaniewicz | 319 |
10.1. Cele rozdziału | 319 |
10.2. Relacje między pielęgniarstwem a pedagogiką | 319 |
10.2.1. Współczesne rozumienie pielęgniarstwa | 319 |
10.2.2. Wyznaczniki rozwoju pielęgniarstwa | 321 |
10.2.3. Istota zawodowego pielęgnowania | 322 |
10.2.4. Edukacja w pielęgnowaniu | 326 |
10.3. Wykorzystanie dorobku różnych dziedzin pedagogiki w pielęgniarstwie | 329 |
10.3.1. Wkład pedagogiki w tworzenie podstaw teoretycznych pielęgniarstwa | 329 |
10.3.2. Wykorzystanie w pielęgniarstwie różnych działów pedagogiki | 332 |
10.3.3. Wspólne obszary zainteresowań badawczych pielęgniarstwa i pedagogiki | 337 |
Pytania sprawdzające | 339 |
Zadania problemowe | 339 |
Literatura cytowana i uzupełniająca | 340 |
11. Działalność pedagogiczna pielęgniarki - Wiesława Ciechaniewicz | 342 |
11.1. Cele rozdziału | 342 |
11.2. Zadania pedagogiczne w działalności zawodowej pielęgniarki | 342 |
11.2.1. Funkcja wychowawcza w zawodzie pielęgniarki | 344 |
11.3. Funkcja kształcenia w zawodzie pielęgniarki | 347 |
Pytania sprawdzające | 350 |
Zadania problemowe | 350 |
Literatura cytowana i uzupełniająca | 351 |
12. Dydaktyka pielęgniarstwa -Wiesława Ciechaniewicz | 352 |
12.1. Cele rozdziału | 352 |
12.2. Dydaktyka pielęgniarstwa — zakres zainteresowania i zadania | 352 |
12.3. Proces kształcenia pielęgniarek | 355 |
12.4. Czynniki warunkujące tworzenie i zmiany w systemie kształcenia pielęgniarek w Polsce | 356 |
12.5. Filozofia kształcenia pielęgniarek | 362 |
12.6. Cele kształcenia | 364 |
12.7. Treści kształcenia | 366 |
12.8. Proces kształtowania umiejętności praktycznych | 367 |
12.9. Formy organizacyjne i metody wykorzystywane w kształceniu pielęgniarek | 371 |
Pytania sprawdzające | 376 |
Zadania problemowe | 376 |
Literatura cytowana i uzupełniająca | 377 |