INNE EBOOKI AUTORA
-32%
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, pdf, ibuk
Publikacja powstała jako dopełnienie wcześniejszych studiów Autora nad współczesnymi teoriami i nurtami wychowania. Książka nie ma charakteru badań historycznych, gdyż zakres analizowanego rozwoju myśli pedagogicznej ma niedługą historię, a pod pewnymi względami wykracza nawet poza rozwój nauk pedagogicznych, choć te czerpią z nich swoje inspiracje.
Książka jest owocem prowadzonych przez wiele lat badań i dyskusji w środowiskach akademickich w naszym kraju. Kolejne jej fragmenty są wynikiem spotkań i wygłaszanych w czasie konferencji referatów, które miały miejsce na wielu uczelniach wyższych w Polsce. Niektóre były częściowo publikowane w rozproszonych materiałach konferencyjnych czy tomach jubileuszowych. Książka nawiązuje także do zapoczątkowanego w 1989 r. cyklu seminariów i studiów kulturowych, jakie prowadzili profesorowie UMK w Toruniu – Zbigniew Kwieciński i Lech Witkowski pod nazwą „Nieobecne dyskursy”. Dzięki nim odtwarzane były nieistniejące i zniszczone w okresie PRL dyskursy pedagogiczne, w tym szeroko rozumiana pedagogika humanistyczna.
Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym skoncentrowano się na terminologii wykorzystywanych w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej. Drugi rozdział rozwija temat myśli pedagogicznej w ponowoczesnym świecie (metafora pedagogiki jako hipermarketu i labiryntu myśli). W trzecim rozdziale przedstawiono klasyfikacje, typologie i mapy myśli pedagogicznej. Kolejny rozdział zawiera studia porównawcze myśli pedagogicznej. W ostatnim rozdziale rozwinięto problematykę egzemplifikacji badań nad recepcją i krytyką prądów pedagogicznych.
Jest to podręcznik, który powinien być wykorzystywany w kształceniu studentów pedagogiki i pedagogiki specjalnej, a także w doskonaleniu kadr nauczycielskich oraz akademickich. Książka powinna stać się dobrą zachętą dla innych badaczy do dalszych analiz porównawczych współczesnej myśli pedagogicznej.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 344 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-236-4 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Rozdział I | |
Terminologia w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej | |
Paradygmat | |
Szkoła naukowa – pedagogiczna | |
Podejście retoryczne i socjologiczne w pedagogice | |
Kierunek naukowy – pedagogiczny | |
Ruch, prąd naukowy – pedagogiczny | |
Doktryna naukowa – pedagogiczna | |
Podejście teoretyczne – pedagogiczne | |
Dyskurs pedagogiczny | |
Ideologie polityczne – pedagogiczne | |
Moda umysłowa – pedagogiczna | |
Myśl pedagogiczna | |
Rozdział II | |
Myśl pedagogiczna w ponowoczesnym świecie – między fundamentalizmem | |
a pluralizmem | |
Metafora pedagogiki jako hipermarketu i labiryntu myśli | |
Rozdział III | |
Klasyfikacje, typologie, mapy myśli pedagogicznej | |
Klasyfikacje polskich pedagogów | |
Klasyfikacje kierunków myśli pedagogicznej w innych krajach | |
Rozdział IV | |
Studia porównawcze myśli pedagogicznej | |
Badania historyczne myśli pedagogicznej | |
Badania ahistoryczne, problemowe | |
Kryteria porównywalności kierunków myśli pedagogicznej | |
Analiza dyskursów | |
Badania hermeneutyczne | |
Kartografia kierunków pedagogicznych | |
Fenomenografia | |
Badania biograficzne – biografistyka pedagogiczna | |
Podejście antagonistyczne | |
Recepcja potoczna | |
Warunki prowadzenia badań porównawczych myśli pedagogicznej | |
Rozdział V | |
Egzemplifikacje badań nad recepcją i krytyką prądów pedagogicznych | |
Komparatystyka z wnętrza filozofii i kultury | |
Wspólnota badań porównawczych w naukach | |
o wychowaniu Polski i Niemiec po II wojnie światowej | |
Założenia kierunków współczesnej psychologii | |
w badaniach pedeutologicznych | |
Analiza dyskursu pedagogicznego i jej znaczenie w badaniach | |
pedagogicznych | |
Filozoficzna rekonstrukcja myśli klasyków pedagogiki | |
Rekonstrukcja metodą historyczną ewolucji edukacji estetycznej | |
Analiza słabo obecnego w polskiej praktyce edukacyjnej | |
prądu pedagogicznego | |
Dekonstruowanie mitów pedagogicznych | |
Przykład badań nad recepcją antypedagogiki w Polsce | |
Zamiast zakończenia | |
Bibliografia | |