Pedagogika specjalna t.1

Pedagogika specjalna t.1

Podręcznik akademicki

3 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podstawowy podręcznik z zakresu pedagogiki specjalnej przybliżający najważniejsze i aktualne zagadnienia tej dyscypliny w Polsce i na świecie. Autorka wyczerpująco omawia zagadnienia poświęcone kontekstowi edukacji specjalnej w dobie obecnych szans i możliwości, indywidualizacji w zakresie planowania kształcenia osób niepełnosprawnych oraz konkretnych rozwiązań w tej dziedzinie. Przybliża wiedzę oraz sposoby pracy z osobami mającymi konkretne zaburzenia czy odchylenia od normy. Omawia specyfikę upośledzenia fizycznego, chorób przewlekłych i specjalnej opieki zdrowotnej, kształcenia osób z problemami wzroku i słuchu, dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi oraz zaburzeniami zachowania. Pokazuje konkretne rozwiązania dotyczące uczenia się osób upośledzonych umysłowo, dzieci z zaburzeniami mówienia i języka, czy specyficzne problemy dzieci z autyzmem. Szczegółowo prezentuje problemy osób z niepełnosprawnością złożoną, głuchoniemych oraz z pourazowym uszkodzeniem mózgu. Przedstawia także problemy różnic kulturowych w zakresie kształcenia osób niepełnosprawnych, w tym dwujęzycznych. Jeden z rozdziałów poświęcony jest również rozwojowi dzieci zdolnych oraz specyfice pracy z nimi.


Rok wydania2008
Liczba stron404
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15668-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa do wydania polskiego     11
  Wstęp     19
  
  ROZDZIAŁ 1. Kontekst pedagogiki specjalnej – czas walki o równe szanse     31
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Moja droga     31
  Czego się dowiesz?     32
  1.1. Istota niepełnosprawności     34
  1.1.1. Czym jest niepełnosprawność?     34
  1.1.2. Czy niepełnosprawność zawsze jest upośledzeniem?     35
  1.1.3. Czy pojęcie niepełnosprawności jest współczesnym wymysłem?     37
  1.1.4. Jak traktowano ludzi z niepełnosprawnościami na przestrzeni dziejów?     37
  1.2. Początki pedagogiki specjalnej     39
  1.2.1. Jak powstała pedagogika specjalna?     39
  1.2.2. Czy możliwości oferowane przez pedagogikę specjalną były powszechnie dostępne?     41
  1.3. Potrzeba narodowej interwencji     42
  1.3.1. Dlaczego Kongres uchwalił narodową ustawę o edukacji specjalnej?     43
  1.3.2. Jakie ustawy federalne chronią prawa obywatelskie dzieci i dorosłych z niepełnosprawnościami?     44
  1.3.3. Czy ochrona zapewniona przez ustawy federalne zmieniła życie osób z niepełnosprawnościami?     47
  1.3.4. Dlaczego sądy musiały ponownie rozważyć zapisy ustawy IDEA?     49
  1.3.5. Kto stoi na straży praw dzieci i dorosłych z niepełnosprawnościami?     50
  1.3.6. Jakie zasady leżą u podstaw wysiłków na rzecz edukacji specjalnej i rzecznictwa w zakresie niepełnosprawności?     52
  1.4. Edukacja specjalna dzisiaj     52
  1.4.1. Czym jest edukacja specjalna?     53
  1.4.2. Kto zapewnia usługi edukacji specjalnej?     55
  1.4.3. Klasyfikowanie niepełnosprawności w edukacji specjalnej     56
  1.4.4. Jakie są fundamentalne zasady edukacji specjalnej?     56
  1.5. Szanse na lepszy XXI wiek     57
  1.5.1. Czy społeczeństwo jest bardziej wyczulone na ludzi z niepełnosprawnościami i ich potrzeby?     58
  1.5.2. Dlaczego edukacja specjalna stała się kontrowersyjna?     61
  1.5.3. Jak kompetentnie i skutecznie rozwiązywać problemy edukacji specjalnej?     67
  Podsumowanie     70
  Dodatkowe źródła informacji     71
  
  ROZDZIAŁ 2. Zindywidualizowane programy nauczania specjalnego – planowanie i świadczenie usług     74
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Co poszło nie tak?     74
  Czego się dowiesz?     75
  Szanse na lepszą przyszłość     75
  2.1. Usługi edukacji specjalnej     77
  2.1.1. Jakie usługi są oferowane w systemie edukacji specjalnej?     78
  2.1.2. Jakie są kluczowe cechy edukacji specjalnej?     78
  2.1.3. Kto zapewnia usługi edukacji specjalnej?     85
  2.1.4. Gdzie są świadczone usługi edukacji specjalnej?     87
  2.1.5. Czy uczniowie z niepełnosprawnościami uczestniczą w powszechnym programie kształcenia?     92
  2.2. Zindywidualizowane programy nauczania specjalnego     97
  2.2.1. Proces opracowania i realizacji zindywidualizowanych programów nauczania     97
  2.2.2. Różne rodzaje zindywidualizowanych planów edukacyjnych     103
  Podsumowanie     108
  Dodatkowe źródła informacji     110
  
  ROZDZIAŁ 3. Trudności w uczeniu się     112
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Edukacja Erin     112
  Czego się dowiesz?     114
  Szanse na lepszą przyszłość     116
  3.1. Definicja trudności w uczeniu się     117
  3.1.1. Czy istnieje wiele różnych rodzajów trudności w uczeniu się?     119
  3.1.2. W jaki sposób rozpoznajemy trudności w uczeniu się?     123
  3.1.3. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności?     125
  3.2. Rys historyczny     126
  3.3. Rozpowszechnienie     129
  3.4. Przyczyny i zapobieganie     130
  3.4.1. Co może być przyczyną trudności w uczeniu się?     130
  3.4.2. Jak można zapobiegać trudnościom w uczeniu się?     131
  3.5. Charakterystyka trudności w uczeniu się     132
  3.5.1. Jakie cechy są przyczyną zaskakująco niskich osiągnięć?     132
  3.5.2. Czy brak umiejętności społecznych jest cechą charakterystyczną trudności w uczeniu się?     139
  3.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie     141
  3.6.1. Jakie są podstawowe umiejętności konieczne do czytania?     141
  3.6.2. Czy wczesna interwencja może zapobiec trudnościom w czytaniu?     142
  3.6.3. Dlaczego wczesna interwencja dotycząca czytania nie została wprowadzona powszechnie?     143
  3.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej     143
  3.7.1. W jaki sposób edukacja uczniów z trudnościami w uczeniu się może stać się skuteczniejsza?     144
  3.7.2. Jak można doskonalić umiejętność czytania i pisania uczniów z trudnościami w uczeniu się?     147
  3.7.3. Czy strategie uczenia się mogą pomóc zmniejszyć problemy w szkole?     150
  3.8. Współpraca na rzecz włączania     152
  3.9. Przygotowanie do dorosłego życia     156
  3.9.1. Jaki rodzaj edukacji policealnej mogą wybrać osoby z trudnościami w uczeniu się?     157
  3.9.2. Jak radzą sobie dorośli z trudnościami w uczeniu się?     159
  3.10. Rodziny     159
  3.10.1. Czy konsultacje z rodzicami pomagają w relacjach szkoła–dom?     160
  3.10.2. W jaki sposób zgrać pracę domową z programem nauczania?     161
  3.11. Technologie wspomagające kształcenie     163
  3.11.1. Czy sale lekcyjne powinny być wyposażone w komputery?     164
  3.11.2. W jaki sposób komputerowe programy edycji tekstu mogą pomóc uczniom z trudnościami w uczeniu się?     166
  Podsumowanie     167
  Dodatkowe źródła informacji     168
  
  ROZDZIAŁ 4. Zaburzenia mowy i/lub języka     171
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Historia Lizzy B     171
  Czego się dowiesz?     173
  Szanse na lepszą przyszłość     174
  4.1. Definicja zaburzeń mowy i/lub języka     175
  4.1.1. Jakie są dwa rodzaje zaburzeń w komunikowaniu się?     178
  4.1.2. W jaki sposób rozpoznawane są zaburzenia mowy i/lub języka?     183
  4.1.3. Jakie są różnice między zaburzeniami języka, opóźnieniami rozwoju mowy i zróżnicowaniem języka?     185
  4.1.4. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności?     187
  4.2. Rys historyczny     188
  4.3. Rozpowszechnienie     190
  4.4. Przyczyny i zapobieganie     192
  4.4.1. Jakie są przyczyny zaburzeń mowy?     192
  4.4.2. Co powoduje zaburzenia języka?     193
  4.4.3. W jaki sposób można zapobiegać wystąpieniu zaburzeń mowy i/lub języka?     194
  4.5. Charakterystyka zaburzeń mowy i/lub języka     194
  4.5.1. Jakie są wspólne cechy charakterystyczne uczniów z zaburzeniami mowy?     195
  4.5.2. Jakie są typowe cechy charakterystyczne uczniów z zaburzeniami języka?     197
  4.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie     199
  4.6.1. W jaki sposób pielęgnować rozwój języka u dzieci w przedszkolach?     199
  4.6.2. W jaki sposób wczesna interwencja przyczynia się do rozwoju podstaw umiejętności czytania i pisania?     201
  4.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej     202
  4.7.1. W jaki sposób nauczyciele mogą pomóc uczniom w rozwijaniu umiejętności komunikowania się?     203
  4.7.2. W jaki sposób logopedzi mogą wspomóc nabywanie umiejętności czytania i pisania?     209
  4.8. Współpraca na rzecz włączania     210
  4.9. Przygotowanie do dorosłego życia     212
  4.10. Rodziny     213
  4.11. Technologie wspomagające kształcenie     214
  Podsumowanie     216
  Dodatkowe źródła informacji     217
  
  ROZDZIAŁ 5. Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe)     220
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Samodzielność dla Brada     220
  Czego się dowiesz?     222
  Szanse na lepszą przyszłość     223
  5.1. Definicja niepełnosprawności intelektualnej     225
  5.1.1. Komponenty niepełnosprawności intelektualnej     226
  5.1.2. W jaki sposób są diagnozowani uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną?     230
  5.1.3. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności?     231
  5.2. Rys historyczny     233
  5.3. Rozpowszechnienie     235
  5.4. Przyczyny i zapobieganie     236
  5.4.1. Jakie są główne przyczyny niepełnosprawności intelektualnej?     236
  5.4.2. Jak można zapobiegać niepełnosprawności intelektualnej?     241
  5.5. Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej     245
  5.5.1. Na czym polegają zakłócenia procesów poznawczych?     246
  5.5.2. Jakie umiejętności składają się na zachowania przystosowawcze i jak można je doskonalić?     247
  5.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie     250
  5.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej     251
  5.7.1. Czy funkcjonalny program kształcenia dotyczy obszaru umiejętności przystosowawczych?     251
  5.7.2. Jak nauczanie w otwartym środowisku może usprawnić obszary umiejętności przystosowawczych?     256
  5.8. Współpraca na rzecz włączania     258
  5.9. Przygotowanie do dorosłego życia     260
  5.9.1. Jak możemy ocenić koncepcję jakości życia?     260
  5.9.2. Czy ludzie z niepełnosprawnością intelektualną utrzymują posady?     261
  5.9.3. Czy samodzielne, niezależne życie w społeczności jest możliwe dla wszystkich osób z niepełnosprawnością intelektualną?     262
  5.10. Rodziny     263
  5.10.1. Jakiego rodzaju wsparcia udzielają ojcowie?     264
  5.10.2. Jaki rodzaj wsparcia rodzinnego zapewniają bracia i siostry?     265
  5.11. Technologie wspomagające kształcenie     265
  Podsumowanie     266
  Dodatkowe źródła informacji     268
  
  ROZDZIAŁ 6. Spektrum zaburzeń autystycznych     271
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Oszałamiający labirynt edukacji specjalnej     271
  Czego się dowiesz?     272
  Szanse na lepszą przyszłość     273
  6.1. Definicja spektrum zaburzeń autystycznych     274
  6.1.1. Co różni pięć typów zaburzeń autystycznych?     275
  6.1.2. Czy są inne sposoby podziału zaburzeń autystycznych?     282
  6.1.3. Jak rozpoznaje się dzieci z autyzmem?     283
  6.1.4. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności?     284
  6.2. Rys historyczny     287
  6.3. Rozpowszechnienie     288
  6.4. Przyczyny autyzmu     289
  6.5. Charakterystyka zaburzeń autystycznych     290
  6.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie     292
  6.6.1. Niektóre cechy Programu Terapii i Edukacji Dzieci z Autyzmem i z Upośledzeniem Umiejętności Porozumiewania się     293
  6.6.2. Na czym polega Program dla Dzieci z Autyzmem?     294
  6.6.3. Dlaczego opracowuje się programy mieszane?     294
  6.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej     295
  6.8. Współpraca na rzecz włączania     297
  6.9. Przygotowanie do dorosłego życia     298
  6.10. Rodziny     300
  6.11. Technologie wspomagające kształcenie     303
  Podsumowanie     304
  Dodatkowe źródła informacji     305
  
  ROZDZIAŁ 7. Niepełnosprawności o bardzo niskiej częstości występowania: głęboka wieloraka niepełnosprawność, głuchoślepota, pourazowe uszkodzenie mózgu     307
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Czas pamięci     307
  Czego się dowiesz?     309
  Szanse na lepszą przyszłość     310
  7.1. Głęboka wieloraka niepełnosprawność     310
  7.1.1. Definicja głębokiej wielorakiej niepełnosprawności     311
  7.1.1.1. W jaki sposób określa się potrzeby edukacyjne osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością?     312
  7.1.1.2. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności?     312
  7.1.2. Rozpowszechnienie     313
  7.1.3. Przyczyny i zapobieganie     313
  7.1.4. Charakterystyka głębokiej wielorakiej niepełnosprawności     314
  7.2. Głuchoślepota     314
  7.2.1. Definicja głuchoślepoty     315
  7.2.1.1. Jakie są konsekwencje głuchoślepoty?     317
  7.2.1.2. Czego można oczekiwać od osób z głuchoślepotą?     317
  7.2.2. Rozpowszechnienie     318
  7.2.3. Przyczyny i zapobieganie     318
  7.2.4. Charakterystyka głuchoślepoty     319
  7.2.4.1. Na ile poważne są niepełnosprawności wzroku i słuchu u tych uczniów?     319
  7.2.4.2. Jakie są wspólne problemy tych uczniów?     320
  7.3. Pourazowe uszkodzenie mózgu     322
  7.3.1. Definicja pourazowego uszkodzenia mózgu     323
  7.3.1.1. Jak diagnozuje się dzieci z pourazowym uszkodzeniem mózgu?     324
  7.3.1.2. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności?     326
  7.3.2. Rozpowszechnienie     328
  7.3.3. Przyczyny i zapobieganie     329
  7.3.4. Charakterystyka pourazowego uszkodzenia mózgu     329
  7.4. Niepełnosprawności o bardzo niskiej częstości występowania     330
  7.4.1. Edukacja we wczesnym dzieciństwie, w szkole podstawowej i średniej     331
  7.4.1.1. Co szczególnego jest w programach wczesnej interwencji dla tych dzieci?     331
  7.4.1.2. Czy uczniów z rzadko występującymi niepełnosprawnościami łączą wspólne cele?     332
  7.4.1.3. Jakie narzędzia pomagają nauczycielom zaprojektować odpowiedni program?     334
  7.4.1.4. Czy uczniowie z niepełnosprawnościami o niskiej częstości występowania są objęci testami zewnętrznymi?     336
  7.4.2. Współpraca na rzecz włączania     338
  7.4.3. Przygotowanie do dorosłego życia     339
  7.4.4. Rodziny     341
  7.4.5. Technologie wspomagające kształcenie     342
  7.4.5.1. W jaki sposób technologie wspomagające kształcenie mogą pomóc uczniom z niepełnosprawnościami o niskiej częstości występowania?     343
  7.4.5.2. Jak technologie wspomagające kształcenie mogą pomóc nauczycielom pracującym z uczniami z niepełnosprawnościami o niskiej częstości występowania?     344
  Podsumowanie     346
  Dodatkowe źródła informacji     347
  
  Bibliografia     350
  Indeks osób     389
  Indeks rzeczowy     400
RozwińZwiń