INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Podstawowy podręcznik z zakresu pedagogiki specjalnej przybliżający najważniejsze i aktualne zagadnienia tej dyscypliny w Polsce i na świecie. Autorka wyczerpująco omawia zagadnienia poświęcone kontekstowi edukacji specjalnej w dobie obecnych szans i możliwości, indywidualizacji w zakresie planowania kształcenia osób niepełnosprawnych oraz konkretnych rozwiązań w tej dziedzinie. Przybliża wiedzę oraz sposoby pracy z osobami mającymi konkretne zaburzenia czy odchylenia od normy. Omawia specyfikę upośledzenia fizycznego, chorób przewlekłych i specjalnej opieki zdrowotnej, kształcenia osób z problemami wzroku i słuchu, dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi oraz zaburzeniami zachowania. Pokazuje konkretne rozwiązania dotyczące uczenia się osób upośledzonych umysłowo, dzieci z zaburzeniami mówienia i języka, czy specyficzne problemy dzieci z autyzmem. Szczegółowo prezentuje problemy osób z niepełnosprawnością złożoną, głuchoniemych oraz z pourazowym uszkodzeniem mózgu. Przedstawia także problemy różnic kulturowych w zakresie kształcenia osób niepełnosprawnych, w tym dwujęzycznych. Jeden z rozdziałów poświęcony jest również rozwojowi dzieci zdolnych oraz specyfice pracy z nimi.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 404 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15668-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa do wydania polskiego | 11 |
Wstęp | 19 |
ROZDZIAŁ 1. Kontekst pedagogiki specjalnej – czas walki o równe szanse | 31 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Moja droga | 31 |
Czego się dowiesz? | 32 |
1.1. Istota niepełnosprawności | 34 |
1.1.1. Czym jest niepełnosprawność? | 34 |
1.1.2. Czy niepełnosprawność zawsze jest upośledzeniem? | 35 |
1.1.3. Czy pojęcie niepełnosprawności jest współczesnym wymysłem? | 37 |
1.1.4. Jak traktowano ludzi z niepełnosprawnościami na przestrzeni dziejów? | 37 |
1.2. Początki pedagogiki specjalnej | 39 |
1.2.1. Jak powstała pedagogika specjalna? | 39 |
1.2.2. Czy możliwości oferowane przez pedagogikę specjalną były powszechnie dostępne? | 41 |
1.3. Potrzeba narodowej interwencji | 42 |
1.3.1. Dlaczego Kongres uchwalił narodową ustawę o edukacji specjalnej? | 43 |
1.3.2. Jakie ustawy federalne chronią prawa obywatelskie dzieci i dorosłych z niepełnosprawnościami? | 44 |
1.3.3. Czy ochrona zapewniona przez ustawy federalne zmieniła życie osób z niepełnosprawnościami? | 47 |
1.3.4. Dlaczego sądy musiały ponownie rozważyć zapisy ustawy IDEA? | 49 |
1.3.5. Kto stoi na straży praw dzieci i dorosłych z niepełnosprawnościami? | 50 |
1.3.6. Jakie zasady leżą u podstaw wysiłków na rzecz edukacji specjalnej i rzecznictwa w zakresie niepełnosprawności? | 52 |
1.4. Edukacja specjalna dzisiaj | 52 |
1.4.1. Czym jest edukacja specjalna? | 53 |
1.4.2. Kto zapewnia usługi edukacji specjalnej? | 55 |
1.4.3. Klasyfikowanie niepełnosprawności w edukacji specjalnej | 56 |
1.4.4. Jakie są fundamentalne zasady edukacji specjalnej? | 56 |
1.5. Szanse na lepszy XXI wiek | 57 |
1.5.1. Czy społeczeństwo jest bardziej wyczulone na ludzi z niepełnosprawnościami i ich potrzeby? | 58 |
1.5.2. Dlaczego edukacja specjalna stała się kontrowersyjna? | 61 |
1.5.3. Jak kompetentnie i skutecznie rozwiązywać problemy edukacji specjalnej? | 67 |
Podsumowanie | 70 |
Dodatkowe źródła informacji | 71 |
ROZDZIAŁ 2. Zindywidualizowane programy nauczania specjalnego – planowanie i świadczenie usług | 74 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Co poszło nie tak? | 74 |
Czego się dowiesz? | 75 |
Szanse na lepszą przyszłość | 75 |
2.1. Usługi edukacji specjalnej | 77 |
2.1.1. Jakie usługi są oferowane w systemie edukacji specjalnej? | 78 |
2.1.2. Jakie są kluczowe cechy edukacji specjalnej? | 78 |
2.1.3. Kto zapewnia usługi edukacji specjalnej? | 85 |
2.1.4. Gdzie są świadczone usługi edukacji specjalnej? | 87 |
2.1.5. Czy uczniowie z niepełnosprawnościami uczestniczą w powszechnym programie kształcenia? | 92 |
2.2. Zindywidualizowane programy nauczania specjalnego | 97 |
2.2.1. Proces opracowania i realizacji zindywidualizowanych programów nauczania | 97 |
2.2.2. Różne rodzaje zindywidualizowanych planów edukacyjnych | 103 |
Podsumowanie | 108 |
Dodatkowe źródła informacji | 110 |
ROZDZIAŁ 3. Trudności w uczeniu się | 112 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Edukacja Erin | 112 |
Czego się dowiesz? | 114 |
Szanse na lepszą przyszłość | 116 |
3.1. Definicja trudności w uczeniu się | 117 |
3.1.1. Czy istnieje wiele różnych rodzajów trudności w uczeniu się? | 119 |
3.1.2. W jaki sposób rozpoznajemy trudności w uczeniu się? | 123 |
3.1.3. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności? | 125 |
3.2. Rys historyczny | 126 |
3.3. Rozpowszechnienie | 129 |
3.4. Przyczyny i zapobieganie | 130 |
3.4.1. Co może być przyczyną trudności w uczeniu się? | 130 |
3.4.2. Jak można zapobiegać trudnościom w uczeniu się? | 131 |
3.5. Charakterystyka trudności w uczeniu się | 132 |
3.5.1. Jakie cechy są przyczyną zaskakująco niskich osiągnięć? | 132 |
3.5.2. Czy brak umiejętności społecznych jest cechą charakterystyczną trudności w uczeniu się? | 139 |
3.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie | 141 |
3.6.1. Jakie są podstawowe umiejętności konieczne do czytania? | 141 |
3.6.2. Czy wczesna interwencja może zapobiec trudnościom w czytaniu? | 142 |
3.6.3. Dlaczego wczesna interwencja dotycząca czytania nie została wprowadzona powszechnie? | 143 |
3.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej | 143 |
3.7.1. W jaki sposób edukacja uczniów z trudnościami w uczeniu się może stać się skuteczniejsza? | 144 |
3.7.2. Jak można doskonalić umiejętność czytania i pisania uczniów z trudnościami w uczeniu się? | 147 |
3.7.3. Czy strategie uczenia się mogą pomóc zmniejszyć problemy w szkole? | 150 |
3.8. Współpraca na rzecz włączania | 152 |
3.9. Przygotowanie do dorosłego życia | 156 |
3.9.1. Jaki rodzaj edukacji policealnej mogą wybrać osoby z trudnościami w uczeniu się? | 157 |
3.9.2. Jak radzą sobie dorośli z trudnościami w uczeniu się? | 159 |
3.10. Rodziny | 159 |
3.10.1. Czy konsultacje z rodzicami pomagają w relacjach szkoła–dom? | 160 |
3.10.2. W jaki sposób zgrać pracę domową z programem nauczania? | 161 |
3.11. Technologie wspomagające kształcenie | 163 |
3.11.1. Czy sale lekcyjne powinny być wyposażone w komputery? | 164 |
3.11.2. W jaki sposób komputerowe programy edycji tekstu mogą pomóc uczniom z trudnościami w uczeniu się? | 166 |
Podsumowanie | 167 |
Dodatkowe źródła informacji | 168 |
ROZDZIAŁ 4. Zaburzenia mowy i/lub języka | 171 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Historia Lizzy B | 171 |
Czego się dowiesz? | 173 |
Szanse na lepszą przyszłość | 174 |
4.1. Definicja zaburzeń mowy i/lub języka | 175 |
4.1.1. Jakie są dwa rodzaje zaburzeń w komunikowaniu się? | 178 |
4.1.2. W jaki sposób rozpoznawane są zaburzenia mowy i/lub języka? | 183 |
4.1.3. Jakie są różnice między zaburzeniami języka, opóźnieniami rozwoju mowy i zróżnicowaniem języka? | 185 |
4.1.4. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności? | 187 |
4.2. Rys historyczny | 188 |
4.3. Rozpowszechnienie | 190 |
4.4. Przyczyny i zapobieganie | 192 |
4.4.1. Jakie są przyczyny zaburzeń mowy? | 192 |
4.4.2. Co powoduje zaburzenia języka? | 193 |
4.4.3. W jaki sposób można zapobiegać wystąpieniu zaburzeń mowy i/lub języka? | 194 |
4.5. Charakterystyka zaburzeń mowy i/lub języka | 194 |
4.5.1. Jakie są wspólne cechy charakterystyczne uczniów z zaburzeniami mowy? | 195 |
4.5.2. Jakie są typowe cechy charakterystyczne uczniów z zaburzeniami języka? | 197 |
4.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie | 199 |
4.6.1. W jaki sposób pielęgnować rozwój języka u dzieci w przedszkolach? | 199 |
4.6.2. W jaki sposób wczesna interwencja przyczynia się do rozwoju podstaw umiejętności czytania i pisania? | 201 |
4.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej | 202 |
4.7.1. W jaki sposób nauczyciele mogą pomóc uczniom w rozwijaniu umiejętności komunikowania się? | 203 |
4.7.2. W jaki sposób logopedzi mogą wspomóc nabywanie umiejętności czytania i pisania? | 209 |
4.8. Współpraca na rzecz włączania | 210 |
4.9. Przygotowanie do dorosłego życia | 212 |
4.10. Rodziny | 213 |
4.11. Technologie wspomagające kształcenie | 214 |
Podsumowanie | 216 |
Dodatkowe źródła informacji | 217 |
ROZDZIAŁ 5. Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe) | 220 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Samodzielność dla Brada | 220 |
Czego się dowiesz? | 222 |
Szanse na lepszą przyszłość | 223 |
5.1. Definicja niepełnosprawności intelektualnej | 225 |
5.1.1. Komponenty niepełnosprawności intelektualnej | 226 |
5.1.2. W jaki sposób są diagnozowani uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną? | 230 |
5.1.3. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności? | 231 |
5.2. Rys historyczny | 233 |
5.3. Rozpowszechnienie | 235 |
5.4. Przyczyny i zapobieganie | 236 |
5.4.1. Jakie są główne przyczyny niepełnosprawności intelektualnej? | 236 |
5.4.2. Jak można zapobiegać niepełnosprawności intelektualnej? | 241 |
5.5. Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej | 245 |
5.5.1. Na czym polegają zakłócenia procesów poznawczych? | 246 |
5.5.2. Jakie umiejętności składają się na zachowania przystosowawcze i jak można je doskonalić? | 247 |
5.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie | 250 |
5.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej | 251 |
5.7.1. Czy funkcjonalny program kształcenia dotyczy obszaru umiejętności przystosowawczych? | 251 |
5.7.2. Jak nauczanie w otwartym środowisku może usprawnić obszary umiejętności przystosowawczych? | 256 |
5.8. Współpraca na rzecz włączania | 258 |
5.9. Przygotowanie do dorosłego życia | 260 |
5.9.1. Jak możemy ocenić koncepcję jakości życia? | 260 |
5.9.2. Czy ludzie z niepełnosprawnością intelektualną utrzymują posady? | 261 |
5.9.3. Czy samodzielne, niezależne życie w społeczności jest możliwe dla wszystkich osób z niepełnosprawnością intelektualną? | 262 |
5.10. Rodziny | 263 |
5.10.1. Jakiego rodzaju wsparcia udzielają ojcowie? | 264 |
5.10.2. Jaki rodzaj wsparcia rodzinnego zapewniają bracia i siostry? | 265 |
5.11. Technologie wspomagające kształcenie | 265 |
Podsumowanie | 266 |
Dodatkowe źródła informacji | 268 |
ROZDZIAŁ 6. Spektrum zaburzeń autystycznych | 271 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Oszałamiający labirynt edukacji specjalnej | 271 |
Czego się dowiesz? | 272 |
Szanse na lepszą przyszłość | 273 |
6.1. Definicja spektrum zaburzeń autystycznych | 274 |
6.1.1. Co różni pięć typów zaburzeń autystycznych? | 275 |
6.1.2. Czy są inne sposoby podziału zaburzeń autystycznych? | 282 |
6.1.3. Jak rozpoznaje się dzieci z autyzmem? | 283 |
6.1.4. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności? | 284 |
6.2. Rys historyczny | 287 |
6.3. Rozpowszechnienie | 288 |
6.4. Przyczyny autyzmu | 289 |
6.5. Charakterystyka zaburzeń autystycznych | 290 |
6.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie | 292 |
6.6.1. Niektóre cechy Programu Terapii i Edukacji Dzieci z Autyzmem i z Upośledzeniem Umiejętności Porozumiewania się | 293 |
6.6.2. Na czym polega Program dla Dzieci z Autyzmem? | 294 |
6.6.3. Dlaczego opracowuje się programy mieszane? | 294 |
6.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej | 295 |
6.8. Współpraca na rzecz włączania | 297 |
6.9. Przygotowanie do dorosłego życia | 298 |
6.10. Rodziny | 300 |
6.11. Technologie wspomagające kształcenie | 303 |
Podsumowanie | 304 |
Dodatkowe źródła informacji | 305 |
ROZDZIAŁ 7. Niepełnosprawności o bardzo niskiej częstości występowania: głęboka wieloraka niepełnosprawność, głuchoślepota, pourazowe uszkodzenie mózgu | 307 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Czas pamięci | 307 |
Czego się dowiesz? | 309 |
Szanse na lepszą przyszłość | 310 |
7.1. Głęboka wieloraka niepełnosprawność | 310 |
7.1.1. Definicja głębokiej wielorakiej niepełnosprawności | 311 |
7.1.1.1. W jaki sposób określa się potrzeby edukacyjne osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością? | 312 |
7.1.1.2. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności? | 312 |
7.1.2. Rozpowszechnienie | 313 |
7.1.3. Przyczyny i zapobieganie | 313 |
7.1.4. Charakterystyka głębokiej wielorakiej niepełnosprawności | 314 |
7.2. Głuchoślepota | 314 |
7.2.1. Definicja głuchoślepoty | 315 |
7.2.1.1. Jakie są konsekwencje głuchoślepoty? | 317 |
7.2.1.2. Czego można oczekiwać od osób z głuchoślepotą? | 317 |
7.2.2. Rozpowszechnienie | 318 |
7.2.3. Przyczyny i zapobieganie | 318 |
7.2.4. Charakterystyka głuchoślepoty | 319 |
7.2.4.1. Na ile poważne są niepełnosprawności wzroku i słuchu u tych uczniów? | 319 |
7.2.4.2. Jakie są wspólne problemy tych uczniów? | 320 |
7.3. Pourazowe uszkodzenie mózgu | 322 |
7.3.1. Definicja pourazowego uszkodzenia mózgu | 323 |
7.3.1.1. Jak diagnozuje się dzieci z pourazowym uszkodzeniem mózgu? | 324 |
7.3.1.2. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności? | 326 |
7.3.2. Rozpowszechnienie | 328 |
7.3.3. Przyczyny i zapobieganie | 329 |
7.3.4. Charakterystyka pourazowego uszkodzenia mózgu | 329 |
7.4. Niepełnosprawności o bardzo niskiej częstości występowania | 330 |
7.4.1. Edukacja we wczesnym dzieciństwie, w szkole podstawowej i średniej | 331 |
7.4.1.1. Co szczególnego jest w programach wczesnej interwencji dla tych dzieci? | 331 |
7.4.1.2. Czy uczniów z rzadko występującymi niepełnosprawnościami łączą wspólne cele? | 332 |
7.4.1.3. Jakie narzędzia pomagają nauczycielom zaprojektować odpowiedni program? | 334 |
7.4.1.4. Czy uczniowie z niepełnosprawnościami o niskiej częstości występowania są objęci testami zewnętrznymi? | 336 |
7.4.2. Współpraca na rzecz włączania | 338 |
7.4.3. Przygotowanie do dorosłego życia | 339 |
7.4.4. Rodziny | 341 |
7.4.5. Technologie wspomagające kształcenie | 342 |
7.4.5.1. W jaki sposób technologie wspomagające kształcenie mogą pomóc uczniom z niepełnosprawnościami o niskiej częstości występowania? | 343 |
7.4.5.2. Jak technologie wspomagające kształcenie mogą pomóc nauczycielom pracującym z uczniami z niepełnosprawnościami o niskiej częstości występowania? | 344 |
Podsumowanie | 346 |
Dodatkowe źródła informacji | 347 |
Bibliografia | 350 |
Indeks osób | 389 |
Indeks rzeczowy | 400 |