POLECAMY
-24%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Choć ADHD jest najczęściej rozpoznawanym zaburzeniem rozwojowym u dzieci i młodzieży, to trudno odnaleźć w literaturze ślady analiz funkcjonowania ucznia z tym zaburzeniem, na tle zewnętrznych czynników środowiskowych. Skupianie uwagi na istocie ograniczeń dziecka podtrzymuje stereotypowe ocenianie go, jako „nieprzystosowanego społecznie”, z jednoczesnym przypisywaniem mu intencjonalności działania.
Książka jest wynikiem poznawczego poszukiwania ucznia z ADHD w przestrzeni szkolnej, w której odnajdujemy także osoby nauczycieli, z ich osobistymi nastawieniami i ograniczeniami. Na tle medycznej, psychologicznej i pedagogicznej wiedzy o tytułowym zaburzeniu, treść książki, ukazując wyniki przeprowadzonych badań, wyjaśnia pewien łańcuch przyczynowo- skutkowy, oscylujący pomiędzy możliwościami i ograniczeniami ucznia z ADHD a nauczycielską percepcją jego problemów, która modyfikuje konkretne rozwiązania w szkolnej empirii. Co więcej, treść książki sygnalizuje mechanizm generowania określonych zachowań uczniów z ADHD pod wpływem szczególnego sposobu nauczycielskiego spostrzegania.
Czytelnik, szczególnie pedagog, nauczyciel, po zapoznaniu się z treścią książki ma szansę ustalić obiektywne źródła oceniania uczniów z ADHD. Odnajdzie również w książce wskazówki do zmiany niepożądanych, choć niezamierzonych, osobistych nastawień.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 194 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-153-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Pojęcie i istota ADHD | 11 |
1.1. Definicja i istota ADHD | 11 |
1.2. Etiologia nadpobudliwości psychoruchowej | 17 |
1.3. Objawy nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi | 22 |
1.4. Powikłania nadpobudliwości psychoruchowej | 26 |
Rozdział 2. Diagnozowanie i terapia dzieci z ADHD | 31 |
2.1. Proces rozpoznawania ADHD a diagnoza funkcjonalna dotkniętych ADHD | 31 |
2.2. Metody rozpoznawania ADHD | 35 |
2.3. Różnicowanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej | 39 |
2.4. Przegląd metod terapii ADHD | 43 |
2.4.1. Leczenie farmakologiczne | 45 |
2.4.2. Terapia psychopedagogiczna | 49 |
2.4.3. Inne metody wspierające rozwój dziecka z ADHD | 53 |
Rozdział 3. Szkolne funkcjonowanie ucznia z ADHD | 57 |
3.1. Uczniowie o szczególnych („specjalnych”) potrzebach edukacyjnych w kontekście prawa oświatowego | 58 |
3.2. Uczeń z ADHD w kontekście szkolnych wymagań społeczno-wychowawczych | 65 |
3.3. Uczeń z ADHD wobec szkolnych wymagań dydaktycznych | 74 |
Rozdział 4. Percepcja uczniów przez nauczycieli – prawidłowości i konsekwencje | 83 |
4.1. Źródła informacji, mechanizmy oraz reguły nauczycielskiego uogólniania sądu o uczniu | 83 |
4.2. Nauczycielskie wnioskowanie o cechach ucznia w świetle teorii atrybucji i asocjacji | 95 |
4.3. Typy stosunku nauczyciela do ucznia a oczekiwania wobec niego | 103 |
4.4. Zachowania i postawy dzieci z ADHD w percepcji i wobec oczekiwań nauczycieli | 112 |
Rozdział 5. Metodologiczne podstawy badań własnych | 117 |
5.1. Cel badań | 118 |
5.2. Metody i narzędzia badawcze | 119 |
5.3. Charakterystyka grup badanych | 120 |
Rozdział 6. Analiza i interpretacja wyników badań własnych | 123 |
6.1. Opis i interpretacja stanu badanych zmiennych Nauczycielska percepcja ucznia z ADHD | 123 |
6.2. Wewnętrzna struktura zmiennych identyfikujących nauczycielską percepcję uczniów z ADHD oraz ich szkolne funkcjonowanie | 148 |
Zakończenie | 159 |
Bibliografia | 169 |
Aneks | 187 |