By dziecko było geniuszem

-32%

By dziecko było geniuszem

Wprowadzenie do edukacji komplementarnej

1 opinia

Format:

epub, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,40  30,00

Format: epub

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 30,00 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,40 zł  


20,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Pojawiające się do tej pory różnego rodzaju książki, podręczniki czy poradniki dotyczące rozwoju zdolności, talentu czy geniuszu człowieka miały – oczywiście nie wszystkie – jedną zasadniczą wadę: kurczowo trzymały się bądź to jednej dyscypliny wiedzy (najczęściej psychologii lub/i pedagogiki), bądź to zredukowanego obszaru problemów (rozwoju umysłowego, percepcyjnego, emocjonalnego, intuicyjnego). Przypominało to czasami podawanie przepisów w książce kucharskiej. Tyle że każdy, kto chociaż raz gotował lub piekł ad hoc, mając nawet bardzo dobry model działania, przekonał się, iż trudno być od razu kulinarnym geniuszem. Na ogół musiał stwierdzić, że albo nie ma określonych zdolności percepcyjnych, albo operacyjnych, albo brakuje mu pewnej wiedzy o produktach, narzędziach i technikach oraz ich właściwościach, albo, wreszcie, brakuje mu odpowiedniej motywacji do podejmowania tego rodzaju czynności. Okazuje się, iż stworzenie w miarę optymalnego podręcznika wymaga szerszego przygotowania z kilku, a nawet z bardzo wielu dyscyplin naukowych (nie mówiąc o subdyscyplinach) głębokiego wglądu w kulturę, a w zasadzie w to, co transkulturowe, jak również konkretnych obserwacji i doświadczeń w wielu różnych praktykach i dziedzinach życia.
Stąd niniejsza książka nie jest typowym poradnikiem odpowiadającym na praktyczne pytania typu „jak”, nie jest również typowym podręcznikiem historiozoficznym zbierającym wszystkie możliwe teorie i pytania typu „co”, a tym bardziej nie jest typowym dziełem zasad i reguł kanonicznych odpowiadających apodyktycznie na najważniejsze pytania typu „dlaczego”. Chociaż w jakiejś mierze stara się odpowiedzieć na nie wszystkie jednocześnie, jakby powiedział Erich Fromm, w metajęzyku logiki paradoksalnej, aby w każdym kroku rodzica, opiekuna, wychowawcy i nauczyciela ukazywać możliwie największą głębię i dynamikę rozwoju oraz strukturalną złożoność przeciwstawnych procesów edukacyjnych. Z jednej strony, ma prowadzić do ukazania najnowszych tendencji, strategii i technik stymulowania zdolności, a z drugiej – wzbudzić refleksję nad historią tego, co istotne w edukacji człowieka; z jednej strony, ma pokazać wielowątkową i wielowarstwową rolę edukowanych, a z drugiej – przedstawić bardzo złożoną i odpowiedzialną rolę edukujących w procesie współtworzenia osobowości dziecka na miarę jego talentu, a nawet geniuszu. Powinno to zainteresować nie tylko faktycznych rodziców i wychowawców, ale również potencjalnych rodziców i tych, którzy mogą i powinni z nimi współpracować: studentów pedagogiki, nauczycieli, opiekunów społecznych, urzędników, dziennikarzy czy polityków, w trudnym procesie optymalnego rozwijania i formowania każdej ludzkiej istoty...[...]
Niniejsza książka rozczaruje tego czytelnika, który oczekuje na podstawie atrakcyjnego jej tytułu gotowych (p)odpowiedzi, wskazówek czy metod, dzięki którym mógłby uczynić ze swojego dziecka geniusza. Autor sam o książce pisze tak: Z jednej strony ma ona prowadzić do ukazania najnowszych tendencji, strategii i technik stymulowania zdolności, a z drugiej strony ma wzbudzić refleksję nad historią tego, co istotne w edukacji człowieka, z jednej strony ma pokazać wielowątkową i wielowarstwową rolę edukowanych, z drugiej strony bardzo złożoną i odpowiedzialną rolę edukujących, w procesie współtworzenia osobowości dziecka na miarę jego talentu, a nawet geniuszu.


Rok wydania2012
Liczba stron504
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-150-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  
  
  Część pierwsza
   Odyseja ludzkiego geniuszu
  
  Rozdział    1
   Ten, który przekroczył granicę wyobraźni    33
  
  Rozdział    2
   Paideia jako wyzwanie dla „śmiertelnych bogów”    41
  
  Rozdział    3
   Ubóstwienie człowieka w trudnej jedności przeciwieństw    57
  
  Rozdział    4
   Geniusz jednostkowy i geniusz wspólnoty    67
  
  Rozdział    5
   Geniusz mówiący swojej woli „nie”    77
  
  Rozdział    6
   Geniusz różnojedni    87
  
  Rozdział    7
   Geniusz intuicji    111
  
  Rozdział    8
   Geniusz wychowania całościowego    135
  
  Rozdział    9
   Nie tylko duchowy wymiar w grze o geniusza    165
   Rozdział    10
   Geniusz a szaleństwo    185
  
  Rozdział    11
   Zdolność, talent i geniusz    193
  
  
  Część druga
   Edukacyjne zadania i etapy rozwoju
  
  Rozdział    1
   Geny usprawiedliwieniem czy wyzwaniem?    205
  
  Rozdział    2
   Kiedy rodzi się człowiek?    219
  
  Rozdział    3
   Jakie są szanse i zagrożenia rozwojowe u progu ontogenezy?    227
  
  Rozdział    4
   Jaki model rozwoju pionowego i poziomego
  w cyklu życia człowieka?    237
  
  Rozdział    5
   Mózg jako genialny mechanizm czy żywy kosmos?    255
  
  Rozdział    6
   Jaka filozofia edukacyjnej pomocy?    267
  
  
  Część trzecia
   Zdolności w ujęciu komplementarnym
  
  Rozdział    1
   Dostrzegać całego człowieka i dążyć do pełni możliwości    285
  
  Rozdział    2
   Meandry myślenia    307
  
  Rozdział    3
   Fenomen pamięci zintegrowanej    319
  
  Rozdział    4
   Znaki i znaczenia    327
  
  Rozdział    5
   Kompetencje językowe    349
  
  Rozdział    6
   Zdolność do przeprowadzenia optymalnych
  transakcji społecznych    363
  
  Rozdział    7
   Wartościowanie, wartościowy, wartościujący
  i wartości w perspektywie różnojedni    373
  
  Rozdział    8
   Autokreacja, czyli dynamiczna tożsamość    387
  
  
  Część czwarta
   Strategie rozwoju jako coincidentia oppositorum
  
  Rozdział    1
   Charakterystyka dynamiki rozwoju synchronicznego    401
  
  Rozdział    2
   Strategia retrospektywna    413
  
  Rozdział    3
   Strategia deskryptywna    431
  
  Rozdział    4
   Strategia transgresyjna    445
  
  Rozdział    5
   Strategia prospektywna    461
  
  
  Zakończenie    477
  
  Bibliografia    493
RozwińZwiń