POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Jest szósta pozycją z unikalnej serii Nauczyciele-Nauczycielom. Jej celem jest kształtowanie wrażliwości na dźwięki wszelkiego rodzaju, na muzykę codziennego życia w świecie ludzi, przyrody i sztuki.
Część pierwsza „Świat pełen muzyki” służy głównie kształtowaniu wrażliwości na bogactwo, różnorodność i piękno świata, w którym cisza stanowi swoiste dopełnienie, konieczna pauzę, „tło” dla muzyki i słowa.
Część druga „Bliżej instrumentów i pieśni” przybliża bogactwo dziecięcego instrumentarium, dzieje, budowę i funkcje instrumentów muzycznych, metody i cele gry na fortepianie oraz wartości pieśni ludowych w procesie wychowania dziecka, w rozwijaniu jego indywidualności i cech prospołecznych.
Część trzecia dotyczy muzyki w szkole i wyczerpująco ujmuje różne cechy oraz wartości muzycznej edukacji integralnej dziecka. Akcentuje jej związki z tradycją i współczesnością. Przedstawia związki pomiędzy muzyką a plastyką oraz terapeutyczne i relaksacyjne właściwości zajęć prowadzonych z wykorzystaniem odpowiedniej muzyki.
Część czwarta „Kreacyjne, społeczne i kulturotwórcze aspekty muzyki i muzykowania” wprowadza odbiorcę w szerokie tło działań muzycznych ukazując ich związki z innymi działaniami twórczymi, z zabawą i dziedzictwem kulturowym środowiska. Jak każdy z tomów zawiera antologię tekstów.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-241-5 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp 1 – O książce Dziecko w świecie muzyki | 15 |
Wstęp 2 – O serii książek „Nauczyciele – Nauczycielom” | 21 |
Część pierwsza. Świat pełen muzyki | 29 |
Bronisława Dymara – Dziecko w świecie muzyki, słów i ciszy | 29 |
1. Poszukiwanie ciszy | 29 |
2. Świat pełen różnych dźwięków, czyli gdzie mieszka muzyka? | 30 |
3. Zaskakujące melodie i nuty poezji | 33 |
4. Paidialne święto – dziecięca manifestacja muzyki, słów i ciszy | 39 |
5. Cisza jako przystań zmęczonego słowa | 42 |
6. Inspiracje do twórczych działań dziecka, czyli zarys kompleksu pod tytułem „Świat muzyki, słowa i ciszy, jak każdy z Was go czuje, jak widzi, jak słyszy?” | 45 |
7. O istocie trójjedni, czyli bliżej filozofii wychowania | 49 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 51 |
Streszczenie | 51 |
Alina Górniok-Naglik – Muzyka a rozwój małego dziecka | 53 |
1. Muzyka wśród nas – od szumów i stuków do muzyki | 53 |
2. Świat dźwięków – pierwsze kroki w krainie muzyki | 55 |
3. Dziecięce eksperymenty akustyczne i co z nich wynika? | 58 |
4. Rytm i taniec w życiu dziecka | 60 |
5. Kilka słów o odbiorze muzyki – zwłaszcza muzyki poważnej i folkloru | 62 |
6. Kontakt z muzyką a rozwój osobowości dziecka | 64 |
7. Rozwój muzyczny dziecka – myśli różne i ogólne | 66 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 70 |
Streszczenie | 70 |
Rafał Kojs – Dziecięca muzyka eksperymentalna | 71 |
1. Twórcza aktywność dziecka jako wyznacznik jego rozwoju | 71 |
2. Muzyczna aktywność dziecka | 73 |
3. Baśniowa magia zjawisk muzycznych, czyli wsłuchiwanie się w tajemnicę | 74 |
4. Współczesna sztuka poszukująca a sztuka dziecka | 76 |
5. Klejnoty dźwiękowe szumów, szmerów i szelestów | 77 |
6. Dziecięce laboratorium teatru muzycznego | 78 |
7. Rola nauczyciela w teatralnych działaniach muzycznych | 80 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 80 |
Streszczenie | 81 |
Andrzej Murzyn – Muzyka rockowa: W stronę nałogu czy twórczego napięcia? | 89 |
1. Wstęp | 89 |
2. „Wszystko dla wszystkich” | 89 |
3. Dominacja techniki nad osobą | 91 |
4. Muzyka rockowa jako przejaw nowoczesnej wolności | 92 |
5. Kilka refleksji na zakończenie | 93 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 93 |
Streszczenie | 94 |
Bloki samokształceniowe do części pierwszej | 95 |
Część druga. Bliżej instrumentów i pieśni | 105 |
Alojzy Kopoczek – Świat ludowych, dziecięcych narzędzi dźwiękowych | 105 |
1. Wprowadzenie | 105 |
2. Nieco historii, czyli o bogactwie i różnorodności ludowych narzędzi dźwiękowych | 106 |
3. Ludowe instrumentarium dziecięce | 108 |
4. Bogactwo funkcji ludowego instrumentarium dziecięcego | 112 |
5. Świat narzędzi dźwiękowych z bliska | 113 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 120 |
Streszczenie | 120 |
Maria Kubica-Skarbowska – Z problemów wczesnej edukacji muzycznej dzieci w zakresie gry na fortepianie | 121 |
1. Wstęp | 121 |
2. Dziecko w świecie dźwięków | 121 |
3. O instrumentach z bliska | 122 |
4. Regionalne, narodowe i uniwersalne cechy muzyki i muzykowania – ich znaczenie dla dziecka | 123 |
5. Muzyka w szkole | 124 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 126 |
Streszczenie | 126 |
Krystyna Turek – Pieśń ludowa w procesie edukacji społeczne | 127 |
1. Wprowadzenie, czyli o ważnych funkcjach pieśni ludowej i powinnościach nauczyciela | 127 |
2. W kręgu pieśni dziecięcej, czyli o niektórych cechach kołysanek | 128 |
3. Kołysanki ludowe – ich bogactwo i różnorodność | 128 |
4. Znaczenie kołysanek w rozwijaniu wrażliwości i muzycznej kultury dziecka | 134 |
5. Zakończenie, czyli miejsce kołysanek w systemie wychowania i kształcenia | 137 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 138 |
Streszczenie | 139 |
Bloki samokształceniowe do części drugiej | 140 |
Część trzecia. Edukacja integralna... | 149 |
Alojzy Suchanek – Muzyka dla dzieci i młodzieży w zmieniającym się świecie | 149 |
1. W kręgu tradycji | 149 |
2. Czynniki warunkujące rolę muzyki w dzisiejszym życiu | 151 |
3. Jaką muzyką dysponujemy i dla kogo ją piszemy (komponujemy)? | 154 |
4. Muzyka a młodzież we współczesnym świecie | 156 |
5. Podsumowanie i wnioski | 159 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 160 |
Streszczenie | 160 |
Aneks – Ciekawostki muzyczne | 162 |
Łucja Dawid – O lingwistycznych i komunikacyjnych aspektach kontaktów dziecka z muzyką | 165 |
1. Wprowadzenie | 165 |
2. Muzyka a przeżycia | 166 |
3. O ekspresji przeżyć muzycznych | 168 |
4. Muzyka w kształceniu sprawności językowej dziecka | 169 |
5. Uwagi końcowe | 172 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 172 |
Streszczenie | 173 |
Urszula Szuścik – Muzyka i obraz plastyczny | 175 |
1. Dziecko – świat bodźców a twórczość | 175 |
2. Dzieło muzyczne a dzieło plastyczne | 176 |
3. Muzyka i wartości wizualne w edukacji estetycznej | 178 |
4. Ćwiczenia muzyczno-plastyczne i plastyczno-muzyczne | 179 |
5. Podsumowanie | 184 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 184 |
Streszczenie | 185 |
Lidia Wollman-Mazurkiewicz – Muzyka relaksacyjna w edukacji | 187 |
1. Muzyka w życiu dziecka | 187 |
2. Cywilizacja przeciw relaksacji | 188 |
3. Relaksacja drogą do mądrości | 189 |
4. Relaksacja w szkole | 193 |
5. Muzyka relaksacyjna w pracy z dziećmi | 198 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 201 |
Streszczenie | 202 |
Bloki samokształceniowe do części trzeciej | 203 |
Część czwarta. Kreacyjne, społeczne, kulturotwórcze aspekty muzyki i muzykowania | 215 |
Helena Danel-Bobrzyk – Muzyka inspiracją działań twórczych dziecka | 215 |
1. Wprowadzenie | 215 |
2. Udział nauczyciela w twórczych poczynaniach muzycznych dziecka | 216 |
3. Formy kontaktu z muzyką wspomagające realizację twórczych działań dziecka | 217 |
4. Bogactwo form integracji muzyki z innymi działaniami artystycznymi dziecka | 219 |
5. Refleksje (podsumowanie) | 223 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 224 |
Streszczenie | 224 |
Jolanta Bauman-Szulakowska – Kreatywność dziecka w sferze muzyki – przygotowaniem do aktywnego życia | 225 |
1. Miejsce zabawy w życiu dziecka | 225 |
2. Wychowawcze aspekty sztuki i zabawy w świecie dziecka | 226 |
3. Rozwój kreatywności dziecka w wieku przedszkolnym | 227 |
4. Dziecko jako kreator zjawisk dźwiękowych | 228 |
6. Od teorii do konkretów | 232 |
7. Podsumowanie | 233 |
Problemy – Pytania – Inspiracje | 234 |
Streszczenie | 235 |
Jadwiga Uchyła-Zroski – Dziedzictwo kulturowe środowiska inspiracją do działań muzycznych | 237 |
1. Pojęcie dziedzictwa kulturowego | 237 |
2. Zadania współczesnego odbiorcy dóbr kultury | 239 |
3. Ziemia Pszczyńska i jej bogactwo kulturowe | 241 |
4. Skansen „Zagroda wsi pszczyńskiej” – inspiracją do żywego kontaktu z historią i światem muzyki ludowej | 244 |
5. Muzyka ludowa i artystyczna | 247 |
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje | 249 |
Streszczenie | 249 |
Bloki samokształceniowe do części czwartej | 251 |
Poezja z ducha muzyki poczęta – antologia | 257 |
I. Świat pełen muzyki | 259 |
Dziękczynienie | 259 |
Melodia | 259 |
Chwila ciszy | 260 |
Cisza leśna | 260 |
Cisza | 261 |
Szmer wioseł | 261 |
Śpiew słowika | 262 |
Wielki muzyk | 262 |
Wiosenny wietrzyk | 263 |
Piosenka dla piosenki | 264 |
Czym jest muzyka? | 264 |
Muzyka | 265 |
II. Mistrzowie i ich dzieła | 267 |
Chopin | 267 |
Nekrolog Fryderyka Chopina – fragment | 267 |
Wiersz do Pana Karola Kurpińskiego | 268 |
Mozart | 269 |
Szumi melodia jak bór niezmierzony | 270 |
Schumann (wiersz dedykowany Arturowi Rubinsteinowi) | 271 |
Gama i scherzo | 272 |
III. Poezja z miłości i muzyki poczęta | 273 |
Scherzo | 273 |
Lekcje rytmiki | 274 |
Muzyka poranna | 275 |
Pan Cogito rozważa różnicę między głosem ludzkim a głosem przyrody | 276 |
Ojczyzną moją jest muzyka | 277 |
Allegro ma non troppo | 277 |
Matko i wierszu, i Ojczyzno, umiłowani trójjedynie... | 279 |
Rozmowa | 280 |
Piosenka o nutach | 281 |
Pauza | 282 |
O mej poezji | 282 |
Poezja | 283 |
O śpiewie aniołów | 284 |
Wezmę ja skrzypki | 286 |
Słowa wśród skał | 286 |
IV. Wiersze młodocianych poetów | 287 |
Czym jest muzyka? | 287 |
Piosenka | 287 |
Krakowiak i muzyka | 287 |
Mokry wiersz | 288 |
Bim-bom | 288 |
Okno | 289 |
Cztery pory roku na mojej kartce | 289 |
Deszczowe pragnienie ptaka | 290 |
Pierwszy śnieg | 290 |
Przepraszam | 291 |
Muzyka | 291 |
V. Wiersze Erratusa, czyli Janusza Gumułki | 293 |
„Między szpitalem a sztuką” | 293 |
Cisza | 293 |
...szeptem jestem | 294 |
Sen jest „czystą formą” wyobraźni | 295 |
Cisza to szept słów | 296 |
Aneks | 297 |