POLECAMY
-32%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka jest rezultatem zainteresowań badawczych szeroko rozumianymi relacjami między tożsamością kobiet, edukacją, kulturą i społeczeństwem. Autorka sądzi, że można ją usytuować, podobnie jak poprzednie jej prace, na pograniczu socjologii edukacji oraz gender studies. Z jednej strony podnosi ona problemy związane ze społecznymi funkcjami edukacji, szczególnie – socjalizacyjną, selekcyjną i stratyfikacyjną, w odniesieniu do sytuacji kobiet. Z drugiej strony porusza kwestie dotyczące bezpośrednio kobiet jako grupy społecznej w aspekcie szeroko rozumianego dostępu do różnych form tożsamości, do wykształcenia czy rynku pracy.
Książka składa się z dwóch części.
Pierwsza część jest poświęcona analizom o charakterze teoretycznym i rekonstrukcyjnym. W tej części pracy ważne jest podsumowanie, w którym przedstawiono wybrane paradoksy w relacjach między edukacją, tożsamością a sytuacją życiową kobiet.
W drugiej części książki Autorka przytacza wyniki przeprowadzonych przez nią badań jakościowych, w których wzięły udział kobiety sukcesu – polskie menedżerki (na kierowniczych stanowiskach) i akademiczki-humanistki (pracujące na uczelni i mające przynajmniej stopień doktora). W kontekście badawczym podejmuje te zagadnienia, które wcześniej były przeanalizowane w części teoretycznej.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 498 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-677-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Część pierwsza | |
Kobiecość, edukacja i (nie)równość społeczna: alternatywne rzeczywistości | |
1. Edukacja i (nie)równości społeczne – konteksty teoretyczne | |
2. Edukacja i (re)konstrukcje tożsamości dziewcząt i chłopców | |
2.1. Asymetria socjalizacji szkolnej – androcentryczna rzeczywistość i redukowanie tożsamości dziewcząt | |
2.2. Asymetria osiągnięć szkolnych – społeczne konstrukcje edukacyjnych porażek chłopców | |
2.3. Kompetencje matematyczne – wyuczona bezradność dziewcząt? | |
2.4. Szkolnictwo zróżnicowane ze względu na płeć: próba rekonstrukcji dostępu do sukcesu edukacyjnego | |
3. (Nie)równość dostępu kobiet i mężczyzn do edukacji w szkolnictwie wyższym: wybrane tendencje i egzemplifi kacje | |
4. Dylematy tożsamościowo-edukacyjne kobiet w społeczeństwie współczesnym | |
4.1. Ideologia neoliberalizmu i społeczne konstrukcje tożsamości kobiet | |
4.2. Sukces edukacyjno-zawodowy i problem maskulinizacji kobiet | |
4.3. Przemieszczenie społecznych aspiracji dziewcząt – Girl Power, ciało i konsumpcja | |
5. Macierzyństwo, rodzina i kariera edukacyjno-zawodowa kobiet | |
5.1. Macierzyństwo jako dominująca konstrukcja kobiecości: konteksty i kontrowersje | |
5.2. Dyplom jako „kredencjał małżeński” i problem dostępu matek do sukcesu zawodowego | |
6. Edukacja kobiet i rynek pracy: polityka segregacji płciowej | |
7. Podsumowanie: edukacja i paradoksy emancypacji kobiet | |
Załącznik | |
Część druga | |
Kobiety sukcesu a problem (nie)równości społecznej: konteksty edukacyjne i społeczno-zawodowe... | |