INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka stanowi ogląd teoretyczno-empiryczny procesu adaptacji dzieci do wymagań edukacji przedmiotowej. Składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza stanowi analizę o charakterze teoretycznym i rekonstrukcyjnym zasadniczego problemu. Na tle rozważań nad sensem i znaczeniem adaptacji, podjętych w interdyscyplinarnym kontekście, dokonano opisu mechanizmu adaptacji prorozwojowej i jego uwarunkowań. Jednocześnie ukazano dzieciństwo, jako okres najbardziej sprzyjający dla procesu gromadzenia doświadczeń adaptacyjnych, dzięki nieograniczonym wówczas możliwościom centralnego układu nerwowego. Ponadto, wyeksponowano wagę edukacji szkolnej w kontekście progu między edukacją elementarną a edukacją przedmiotową, ukazując znaczenie jakości uprzednich doświadczeń szkolnych, wyniesionych z etapu edukacji zintegrowanej dla pełnienia roli ucznia na kolejnym szczeblu nauczania.
W drugiej części szeroko omówiono wyniki badań ilościowych i jakościowych procesu doświadczania drugiego progu szkolnego uczniów oraz jego uwarunkowań. Zaprezentowano wyniki badań nauczycieli i uczniów. Omówiono strategie pracy nauczycieli z punktu widzenia doświadczeń warunkujących gotowość uczniów do przekroczenia progu edukacji przedmiotowej. Poddano szczegółowej analizie doświadczenia trzecioklasistów w zakresie organizacji procesu kształcenia, aktywizacji, systemu oceniania i poczucia podmiotowości, a na ich tle dokonano opisu trudności adaptacyjnych czwartoklasistów i strategii adaptacyjnych, jakie oni uruchamiają w odpowiedzi na nie. Ponadto, ukazano kierunki zmian w zakresie psychospołecznego funkcjonowania dzieci na starcie edukacji przedmiotowej. Na końcu zamieszczono obszerne podsumowanie, w którym przedstawiono wnioski i rekomendacje skonstruowane w kontekście danych empirycznych i dorobku nauk neurokognitywnych.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 360 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2560-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Część pierwsza: ADAPTACJA PROROZWOJOWA – W POSZUKIWANIU SENSU, ZNACZEŃ I UWARUNKOWAŃ | 19 |
1. Adaptacja jako forma rozwoju jednostki | 21 |
Wprowadzenie | 21 |
1.1. Adaptacja jako kategoria interdyscyplinarna | 22 |
1.2. Mechanizm adaptacji prorozwojowej i jego uwarunkowania | 35 |
1.3. Neurokognitywne podstawy adaptacji prorozwojowej | 45 |
2. Adaptacja w biegu życia jednostki | 55 |
Wprowadzenie | 55 |
2.1. Zmiana źródłem rozwoju człowieka | 56 |
2.2. Subiektywny charakter zmiany rozwojowej | 61 |
2.3. Adaptacja poprzez kryzysy normatywne | 64 |
2.4. Adaptacja rozwojowa poprzez zadania życiowe | 73 |
3. Edukacja zintegrowana wobec wyzwań edukacji przedmiotowej | 78 |
Wprowadzenie | 78 |
3.1. Adaptacja podmiotowa jako cel edukacji | 79 |
3.2. Wyzwania edukacji przedmiotowej | 82 |
3.3. Uwarunkowania adaptacji do roli ucznia klasy czwartej | 87 |
3.3.1. Uprzednie doświadczenia adaptacyjne a pełnienie roli ucznia klasy czwartej | 89 |
3.3.2. Ideologie edukacyjne nauczycieli a doświadczenia adaptacyjne czwartoklasistów | 94 |
3.3.3. Rola nauczycieli w adaptacji uczniów do edukacji przedmiotowej | 103 |
3.3.4. Znaczenie rodziny dla adaptacji szkolnej dziecka | 112 |
4. Znaczenie przestrzeni edukacyjnej dla procesu adaptacji szkolnej uczniów | 116 |
Wprowadzenie | 116 |
4.1. Jakość polskiej edukacji w krytycznym oglądzie | 117 |
4.2. Znaczenie społecznej i materialnej przestrzeni edukacyjnej w procesie adaptacji szkolnej | 122 |
4.2.1. Wartość otoczenia fizycznego | 123 |
4.2.2. Wartość wsparcia społecznego w procesie adaptacji szkolnej | 127 |
4.3. Neurokognitywne uwarunkowania przestrzeni edukacyjnej. Możliwości podtrzymywania i wzbogacania zdolności adaptacyjnych dzieci poprzez oddziaływanie na mózg | 134 |
Część druga: ADAPTACJA SZKOLNA CZWARTOKLASISTÓW – PERSPEKTYWA EMPIRYCZNA | 145 |
1. Metodologiczne podstawy badań własnych | 147 |
2. Strategie kształcenia preferowane przez nauczycieli edukacji zintegrowanej w świetle doświadczeń trzecioklasistów | 160 |
Wprowadzenie | 160 |
2.1. Nauczyciel jako kreator doświadczeń szkolnych dzieci rozwijających ich gotowość do przekroczenia progu edukacji przedmiotowej | 168 |
2.2. Funkcjonowanie nauczycieli edukacji zintegrowanej w zakresie organizacji procesu kształcenia | 184 |
2.3. Model oceniania uczniów preferowany przez nauczycieli edukacji zintegrowanej | 197 |
2.4. Nauczyciel jako organizator doświadczeń trzecioklasistów w zakresie poczucia podmiotowości | 206 |
Podsumowanie | 211 |
3. Obraz dziecka gotowego do roli ucznia klasy czwartej w kontekście edukacyjnych uwarunkowań | 215 |
Wprowadzenie | 215 |
3.1. Portret dziecka dojrzałego do roli czwartoklasisty w opiniach nauczycieli | 218 |
3.2. Czynniki warunkujące adaptację szkolną czwartoklasistów | 220 |
3.3. Trudności adaptacyjne uczniów klasy czwartej w opiniach nauczycieli i formy nauczycielskiego wsparcia | 225 |
Podsumowanie | 233 |
4. Codzienność edukacyjna z perspektywy doświadczeń adaptacyjnych czwartoklasistów | 236 |
Wprowadzenie | 236 |
4.1. Trudności adaptacyjne czwartoklasistów nieaktywizowanych w edukacji zintegrowanej w kontekście ich szkolnych źródeł | 238 |
4.2. Trudności adaptacyjne czwartoklasistów przeciętnie aktywizowanych na etapie edukacji zintegrowanej | 245 |
4.3. Trudności adaptacyjne czwartoklasistów w wysokim stopniu aktywizowanych w edukacji zintegrowanej | 256 |
Podsumowanie | 264 |
5. Uczniowskie strategie radzenia sobie z trudnościami adaptacyjnymi | 266 |
Wprowadzenie | 266 |
5.1. Strategie adaptacyjne czwartoklasistów nieaktywizowanych w edukacji zintegrowanej | 268 |
5.2. Strategie adaptacyjne czwartoklasistów przeciętnie aktywizowanych w edukacji zintegrowanej | 273 |
5.3. Strategie adaptacyjne czwartoklasistów w wysokim stopniu aktywizowanych na etapie edukacji zintegrowanej | 278 |
Podsumowanie | 285 |
6. Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci na starcie edukacji przedmiotowej. Kierunki zmian w zakresie samooceny i samopoczucia | 290 |
Wprowadzenie | 290 |
6.1. Dynamika samooceny uczniów na drugim progu edukacyjnym | 291 |
6.1.1. Kierunki zmian samooceny uczniów nieaktywizowanych na etapie edukacji wczesnoszkolnej | 292 |
6.1.2. Kierunki zmian samooceny uczniów przeciętnie aktywizowanych w edukacji zintegrowanej | 295 |
6.1.3. Kierunki zmian samooceny uczniów w wysokim stopniu aktywizowanych na etapie edukacji zintegrowanej | 299 |
6.2. Kierunki zmian w samopoczuciu uczniów po przekroczeniu progu edukacji przedmiotowej | 303 |
6.2.1. K ierunki zmian samopoczucia uczniów nieaktywizowanych w edukacji zintegrowanej | 304 |
6.2.2. K ierunki zmian samopoczucia uczniów przeciętnie aktywizowanych w edukacji zintegrowanej | 307 |
6.2.3. K ierunki zmian samopoczucia uczniów w wysokim stopniu aktywizowanych na etapie edukacji zintegrowanej | 309 |
Podsumowanie | 314 |
Wnioski i rekomendacje | 316 |
Wnioski | 316 |
Rekomendacje | 322 |
Bibliografia | 342 |
The pupil’s transition from primary to secondary education. Theoretical-empirical study (Summary) | 358 |